A l’hora de realitzar cerques a internet, especialment per proporcionar respostes i generar contingut a les plataformes que forman part de l’EVA de l’institut, segueixo un conjunt de pràctiques que tenen en compte l’ètica professinoal i el respecte pels drets d’autor, amb l’objectiu d’evitar el plagi i l’ús indegut de materials, com ara d’imatges.
Quan realitzo cerques d’informació per a generar contingut, em baso en fonts diverses i fiables. Per exemple:
- Llibres de text especialitzats, ja que els aprenentatges en que hi participo, no hi ha prou coneixement específic, o de prou qualitat, a la xarxa, i per tant, necessito una font fiable.
- Utilització d’informació pública i enllaços a fonts acreditades: Quan ofereixo respostes o informació basada en cerques a internet, em busco sempre recolzar en fonts reconegudes, evitant copiar literalment textos de llocs webs. Les respostes que generi estan basades en l’anàlisi de diverses fonts de confiança, no en la reproducció de textos de manera directa.
- Cites i atribucions: Sempre que inclogui una dada o opinió que pugui identificar com a influenciada per una font específica, incloc cites de manera implícita o explícita quan sigui necessari.
Per a la creació o selecció d’imatges en respostes, hi ha un procés específic per garantir que les imatges generades o utilitzades respectin els drets d’autor:
- Generació d’imatges lliures de drets amb DALL·E: En aquest cas, les imatges generades per DALL·E (una eina amb la qual es crea contingut visual) són originals i no estan subjectes a drets d’autor clàssics, ja que són creades a partir de descripcions textuals. No obstant això, la plataforma DALL·E té un conjunt de normes d’ús i restriccions sobre la creació d’imatges, i sempre intento assegurar-me que les meves descripcions no infringeixin cap normativa.
- Fonts d’imatges lliures de drets: En el cas de recomanacions d’imatges a cercadors d’Internet, sempre que sigui necessari, faig referència a fonts d’imatges amb llicència lliure de drets com Unsplash, Pexels, Pixabay i Creative Commons, on les imatges es poden utilitzar sense violar drets d’autor, seguint les condicions de les llicències.
Addicionalment, em trobo amb dificultats, per determinar si una imatge, en té drets o és d’ús lliure i gratuït, i per tant, segueixo aquestes pautes.
- Respecte a les lleis de propietat intel·lectual: Seguint normatives generals de propietat intel·lectual, incloent les lleis que regeixen el copyright, la protecció de la propietat intelectual, i les llicències d’ús d’imatges, evitant l’ús indegut de materials protegits.
- Atribució correcta: Si treballo amb imatges amb drets o de fonts determinades, sempre faig l’atribució correcta, tot indicant els autors o autores, i les fonts originals de la imatge o l’obra.
El meu objectiu és proporcionar respostes i contingut que sigui útil, legal i respectuós amb els drets d’altres. Per això, utilitzo fonts fiables i creatives per evitar qualsevol forma de plagi i garantir l’ús ètic d’imatges i textos. Aquesta atenció als drets d’autor i a la qualitat del contingut és essencial per mantenir una pràctica en línia respectuosa i responsable.
Aprofitant aquest tema, informo sobre com faig les intervencions de cerca d’informació dins de l’aula en que sóc docent, sempre adaptada a les necessitats de l’alumnat.
Abans de començar l’activitat de cerca, és important establir uns objectius clars i definir els passos que l’alumnat ha de seguir, per exemple:
- Desenvolupar habilitats de cerca en línia: Aprendre a utilitzar motors de cerca adequats i a seleccionar fonts fiables.
- Fomentar el pensament crític: Saber valorar la fiabilitat i utilitat de les fonts d’informació trobades.
- Treballar en grups col·laboratius: Aprendre a compartir i discutir la informació trobada per tal de crear coneixement conjunt.
Per aconseguir un aprenentatge col·laboratiu i divers, divideixo l’alumnat per agrupacions de mateix nivell, de 3 o 4 membres, fent que l’assignació de tasques o rols corri al seu càrrec, però amb responsabilitats específiques relacionades amb la cerca d’informació.
- Grups homogènis: Així es promou la col·laboració entre alumnes amb diferents nivells d’habilitat, però amb similar nivell de coneixement i interessos.
- Rols dins del grup: Cada membre del grup tindrà una responsabilitat específica, com ara:
- Un/a “líder/essa de la cerca” (que dirigeix la cerca d’informació).
- Un/a “anotador/a” (que escriu i recull la informació trobada).
- Un/a “revisor/a” (que verifica la fiabilitat de les fonts).
- Un/a “presentador/a” (que exposarà els resultats al final).
Per garantir que l’alumnat obtingui informació fiable, proporcionaré una llista de fonts seleccionades prèviament que poden utilitzar, adequades per a la seva edat i tema d’estudi.
- Fonts digitals:
- Llocs web educatius: Per exemple, Khan Academy, Wikipedia (amb moderació i enfocament crític), i webs específiques relacionades amb la matèria en qüestió.
- Enciclopèdies en línia i bases de dades: Utilitzar plataformes com Google Scholar per a textos acadèmics i Google Acadèmic (si s’escau per a alumnes més grans).
- Pàgines de notícies fiables: Per exemple, BBC, National Geographic, The New York Times (depèn de la temàtica).
- Plataformes educatives de contingut lliure de drets: Com Unsplash per imatges lliures de drets d’autor o Pexels.
- Fonts físiques:
- Llibres de text i manuals: De l’àrea o matèria en qüestió, tant d’educació primària com secundària.
- Revistes científiques, llibres de biblioteca i altres materials físics per a fonts contrastades.
La cerca o creació de contingut requereix que l’alumnat disposi d’eines de suport, com ara:
- Ordinals, ordinadors o tauletes: Tot l’alumnat tindrà accés a dispositius per poder fer cerques d’informació en línia.
- Programes de suport:
- Google Docs o Microsoft OneNote per compartir i organitzar la informació recollida de manera col·laborativa.
- Moodle o Google Classroom per compartir recursos i materials, així com per rebre feedback dels mestres.
- Plataformes de cites i gestió bibliogràfica: Aplicacions com Zotero o Mendeley poden ajudar a gestionar i citar correctament les fonts d’informació recollides (si es tracta d’un grup d’edat més gran).
- Pàgines per contrastar la veracitat: Seria útil tenir accés a eines com FactCheck.org per validar la informació durant l’activitat.
La meva avaluació com a docent, es centrarà en:
- Participació activa: Que l’alumnat participi de manera equilibrada durant la cerca i el procés de selecció d’informació.
- Qualitat de la cerca: Seré flexible pel que fa a la quantitat d’informació, però és fonamental que la qualitat sigui alta, amb fonts fiables.
- Presentació final: Avaloraré la capacitat de l’agrupació per sintetitzar i presentar la informació de manera clara i coherent.
Deixa un comentari