Una mirada a la transformació digital d’un centre compromès amb la innovació, la cultura digital i la tecnologia.

 En ple segle XXI, la integració de la tecnologia als centres educatius no és només una oportunitat, sinó una necessitat per poder arribar al públic més jove. L’Institut Illa dels Banyols, situat al Prat de Llobregat, n’és un bon exemple. Amb una aposta clara per la innovació pedagògica i la formació integral dels seus alumnes, el centre ha desenvolupat una Estratègia Digital de Centre (EDC) que articula una visió transformadora i global del paper de les eines digitals dins de l’educació.

 L’EDC de l’Institut es va redactar durant el curs 2020-2021, en paral·lel a la implementació del Pla d’Educació Digital de Catalunya. Aquesta estratègia ha estat revisada i actualitzada de manera progressiva, en coherència amb els canvis tecnològics i les necessitats pedagògiques que han anat emergint. Avui dia, l’ús de l’EDC al centre és altament consolidat: impregna l’activitat docent, la gestió interna i la comunicació amb les famílies, les empreses i actuant com a full de ruta en l’àmbit digital.

 Els objectius que guia l’EDC són diversos i complementaris, però alguns destaquen especialment per la seva incidència educativa. En primer lloc, es busca garantir l’adquisició de la competència digital per part de tot l’alumnat, mitjançant un plantejament transversal que incorpora el marc europeu DigComp. Aquest enfocament assegura que els estudiants desenvolupin un pensament crític, responsable i autònom en l’ús de les tecnologies. En segon lloc, l’estratègia digital pretén fomentar la capacitació del professorat, facilitant recursos i formacions que permetin incorporar metodologies actives i eines digitals a l’aula. En tercer lloc, el centre aposta per una millora contínua de la infraestructura tecnològica, actualitzant dispositius, entorns d’aprenentatge i sistemes de gestió que garanteixin un entorn segur i eficient.

En aquest procés de digitalització, l’apartat dedicat a la cultura digital adquireix una importància cabdal. Un dels aspectes més destacats és l’accés obert i ordenat als recursos digitals del centre, fet que afavoreix l’autonomia dels usuaris i la transparència institucional. També cal remarcar la sensibilització sobre els drets d’autoria i l’ús de llicències Creative Commons, elements clau per promoure una ciutadania digital responsable entre l’alumnat. A més, la participació de la comunitat educativa es veu reforçada a través de canals digitals eficients, que faciliten la comunicació entre famílies, alumnat i equip docent.

En definitiva, l’estratègia digital de l’Institut Illa dels Banyols reflecteix un projecte educatiu fermament compromès amb el seu temps, capaç d’aprofitar el potencial de la tecnologia per millorar l’aprenentatge, fomentar la inclusió i consolidar una cultura digital ètica, crítica i participativa. Un model inspirador per a altres centres educatius que volen fer del món digital un espai d’oportunitats i creixement compartit.