Hola!

En aquesta ocasió us porto una activitat que s’incorporaria dins la meva situació d’aprenentatge per tal de fomentar les competències digitals en l’alumat. Aquesta activitat consisteix en la crwació d’una infografia digital sobre orientació i sostenibilitat.

L’article es troba detallat en dues parts. En la primera s’hi decriu l’activitat, detallant-ne l’objectiu, la descripció i les fases d’aquesta. Seguidament hi ha una sèrie de preguntes i respostes que reflexionen al voltant del disseny de l’activitat.

 

DEFINICIÓ DE L’ACTIVITAT

Objectiu: Desenvolupar les competències digitals de l’alumnat mitjançant la creació d’una infografia que expliqui de manera visual i atractiva els conceptes clau d’orientació i sostenibilitat en activitats al medi natural i urbà.

Descripció: L’alumnat treballarà en grups per dissenyar una infografia que inclogui:

  1. Elements principals de l’orientació: L’ús de brúixoles, mapes, codis QR i aplicacions digitals.
  2. Consells de sostenibilitat: Bones pràctiques per minimitzar l’impacte ambiental durant l’activitat (reciclatge, ús eficient de recursos, etc.).
  3. Aspectes de seguretat: Riscos i mesures preventives en activitats al medi natural i urbà.
  4. Format visual: La infografia combinarà icones, gràfics, colors i textos curts per facilitar-ne la comprensió.

Fases de l’activitat:

  1. Investigació: Cerca d’informació sobre orientació, sostenibilitat i seguretat digital.
  2. Disseny: Creació de la infografia utilitzant eines com Canva, Piktochart o Adobe Spark.
  3. Presentació: Exposició de les infografies al grup i utilització com a material didàctic durant la cursa d’orientació.

 

REFLEXIÓ PER AL DISSENY DE L’ACTIVITAT

  1. Quina situació d’ensenyament-aprenentatge has seleccionat? La situació seleccionada és “Trobant el teu camí,” en la qual els estudiants organitzen i participen en una cursa d’orientació. La creació de la infografia s’integra com a activitat preparatòria dins d’aquesta SA, i el seu resultat s’utilitzarà com a guia durant l’activitat.
  2. Quines competències digitals de l’alumnat treballareu?
    • CD2: Creació de continguts digitals. Els estudiants dissenyaran una infografia digital combinant elements visuals i textuals.
    • CD4: Seguretat digital. Es reflexionarà sobre com protegir les dades personals i assegurar un ús responsable de la tecnologia durant l’activitat.
  3. Quins coneixements, habilitats o actituds sobre les competències triades entren en joc?
    • Coneixements: Conceptes bàsics d’orientació, sostenibilitat i seguretat digital.
    • Habilitats: Organització de la informació, ús d’eines digitals de disseny, i presentació visual de dades.
    • Actituds: Responsabilitat en la selecció de fonts fiables i consciència ambiental.
  4. Quins nivells d’aplicació de competència digital requereix a l’alumnat per realitzar aquesta activitat?
    • Coneixements previs: Familiaritat amb navegadors d’internet i eines bàsiques de disseny.
    • Posada en pràctica: Recerca crítica d’informació, organització de dades i creació de continguts visuals.
    • Anàlisi: Reflexió sobre la qualitat de la informació i la seva presentació.
  5. Quins requisits tècnics seran necessaris?
    • Ordinadors o tauletes amb accés a internet.
    • Eines digitals de creació d’infografies com Canva.
  6. Quins coneixements tècnics sobre gestió de continguts i configuració d’eines cal tenir i/o desenvolupar?
    • Gestió de continguts: Organització de dades visuals i textuals de manera clara i estètica.
    • Configuració d’eines: Selecció i ús d’eines adequades per dissenyar la infografia.
  7. Es poden incloure aspectes de ciberseguretat i protecció de dades?
    • Integració de ciberseguretat: Reflexió sobre l’ús segur de fonts d’informació en línia i privacitat en compartir continguts.
    • Protecció de dades: Assegurar que les dades utilitzades no incloguin informació personal dels participants.

I fins aquí la meva proposta d’activitat. Espero que aquest article us hagi sigut útil i d’interès.

Per a qualsevol aportació no dubteu a contactar amb mi! Ens veiem a les aules!