Què sap l’alumnat de la Guerra Civil a La Sénia?

A l’inici d’una situació d’aprenentatge sobre la Guerra Civil, he volgut partir dels coneixements previs de l’alumnat de 6è de primària, centrant-nos en el context local de La Sénia. Aquesta activitat inicial ha estat plantejada com una avaluació diagnòstica a través d’una pluja d’idees en un Paddlet, on cada alumne pot expressar allò que sap, intueix o es pregunta sobre el conflicte i el seu impacte al poble.

Aquesta activitat permet recollir informació valuosa tant de caràcter cognitiu com actitudinal. L’objectiu no és jutjar el nivell de coneixement, sinó identificar punts de partida, detectar possibles malentesos i, sobretot, despertar l’interès i establir un vincle emocional amb la temàtica. D’aquesta manera, la proposta d’aprenentatge parteix d’allò que els alumnes ja saben o pensen, tot respectant els seus ritmes i inquietuds.

La proposta s’emmarca dins dels objectius d’aprenentatge relacionats amb la descoberta i valoració del passat recent, especialment dels esdeveniments històrics locals. A nivell curricular, s’hi vinculen competències com:
– La competència ciutadana (CC3), promovent la participació activa en la construcció del coneixement històric i la valoració de la memòria col·lectiva.
– La competència digital (CC4), a través de l’ús d’eines com el Paddlet de manera segura i col·laborativa.
– I la competència d’aprendre a aprendre (CC7), activant els coneixements previs i fomentant la metacognició.

Per tal de fer un seguiment significatiu, es complementa el recull al Paddlet amb graelles d’observació, autoavaluacions i espais de reflexió personal i col·lectiva. L’anàlisi de les dades recollides ens ha permès ajustar el disseny de les activitats següents, creant grups de treball segons els interessos emergents i oferint materials diferenciats.

En aquest procés, hem aplicat també elements del model de Kirkpatrick, centrant-nos principalment en els nivells de reacció i aprenentatge.

Pel que fa a la retroacció, no només és el docent qui orienta l’alumnat, sinó que es promou la coavaluació entre iguals i l’autoavaluació, mitjançant rúbriques clares, frases guia i espais segurs per al diàleg. Això permetrà que cada alumne pugui prendre decisions de millora, amb temps reservat a l’aula per revisar i reformular el seu propi procés d’aprenentatge.

A més, s’incorporaran estratègies metacognitives com ara diaris de reflexió, taules de seguiment personalitzades i preguntes clau que els ajudaran a connectar allò après amb el seu entorn i la seva experiència.

Com a docents, ens comprometem a garantir un entorn segur també en l’àmbit digital. Per això, aplicarem protocols de protecció de dades, assegurant la privacitat de les aportacions al Paddlet i informant les famílies sobre l’ús de les eines digitals.

En definitiva, aquesta activitat ens servirà per posar l’alumnat al centre, escoltar la seva veu des del primer moment. Serà el punt de partida per construir, plegats, un aprenentatge significatiu i arrelat al context, que connecta la història amb la realitat viva del poble i amb els valors de la convivència, la memòria i el respecte.

 

A continuació, i ja per finalitzar, adjunto les dos activitats realitzades: