Sessió 5. Àrea 5: Empoderament de l’alumnat

Sessió 4. Àrea 4: Avaluació i retroalimentació

He escollit aquestes dues sessions ja que parlen de les àrees del SELFIE que tinc més baixes: l’empoderament de l’alumnat i l’avaluació i retroalimentació. Tot i tenir més baixa la de l’empoderament, he observat que ambdues les tenia en un nivell A2 i he decidit fer les dues ja que em semblen molt importants per poder millorar la meva tasca com a docent.

Després de la visualització dels vídeos he pogut aprendre que l’empoderament dels estudiants es fonamental per millorar i fomentar la seva autonomia, participació i compromís actiu en el procés d’aprenentatge, així com per activar la seva motivació.  També he après diferents estratègies per aplicar a les meves classes: com enfocar el DUA en aquest procés per aconseguir alumnes més autònoms, la creació d’activitats i materials basats en els seus interessos i habilitats de manera que puguin arribar a tot l’alumnat, ser conscient de quines eines digitals de debò ajuden a empoderar els estudiants ja que l’accessibilitat universal és un dret per a ells i un deure per als docents. Ara veig que l’objectiu és dissenyar unes situacions d’aprenentatge que s’adaptin a les necessitats de tots els alumnes i d’aquesta manera aconseguir alumnes experts.

Per altra banda, l‘avaluació i retroalimentació són una base molt important dins la pràctica docent i sempre sento que ho puc fer millor; destino molt temps en la correcció i en posar comentaris a les tasques, sense saber si realment entenen on podrien millorar. Tot i fer autoavaluacions i coavaluacions, al final els alumnes volen una nota i la resta poc s’ho miren, o aquesta és la meva percepció. Això fa que la tasca d’avaluar sempre es faci pesada i tediosa.         Però després del seminari m’he adonat que he de canviar la perspectiva, he après noves metodologies i eines que espero que millorin les meves habilitats i que la meva retroalimentació a partir d’ara sigui molt més adequada, clara i efectiva. M’he adonat de la importància de fer una avaluació inicial en començar una nova situació d’aprenentatge. D’aquesta manera, poder veure quin nivell hi ha general, reajustar la planificació, detectar mancances, fer agrupacions per nivells, proporcionar activitats i eines de suport més personalitzades… També m’ha semblat molt interessant el fet d’afegir suport en vídeo o àudio als documents compartits amb l’alumnat, la importància de la transparència en els criteris i eines d’avaluació; així com fer un retorn adequat. Les correccions han de contenir aspectes positius i com poden millorar de manera que han de ser conscients del que s’espera d’ells. D’aquesta manera fomentar la competència d’aprendre a aprendre, l’alumne pot autoregular-se i prendre decisions de millora en el seu aprenentatge.

Aquests seminaris m’han semblat molt útils i m’han donat moltes idees per poder incorporar-les a l’aula, espero que a partir d’ara tots aquests aspectes apresos millorin la meva feina. Així com també, vull poder ajudar el meu alumnat a ser més autònom, oferint-li les eines necessaris i també, que a partir d’ara les meves avaluacions i retroalimentacions siguin més útils per al seu aprenentatge.