A l’escola on treballo ara començarem, en el marc de l’assignatura de Medi, a treballar el nom de la classe realitzant un projecte.

La nostra és una classe de segon de primària i al setembre vam fer un debat per escollir el nom de la classe, els i les alumnes van escollir que seríem la classe dels Emojis. Després d’escollir el nom vam comentar quines coses sabíem sobre els emojis i ara ens toca posar fil a l’agulla. La meva idea és anar introduint activitats durant el projecte en les que treballem la competència digital.

Per començar aquest cap de setmana els i les alumnes hauran d’investigar amb les seves famílies a casa i omplir una fitxa amb la informació recollida. He decidit treballar els emojis relacionant-los amb les emocions, així doncs, he format grups per taula (4-5 alumnes cada grup) i cada grup investigarà i treballarà un emoji relacionat amb una emoció. Els alumnes hauran de buscar de manera individual amb ajuda de les seves famílies informació d’un emoji en concret: haurà de dir quina emoció representa; buscar informació o una definició sobre aquesta emoció i relacionar-la amb altres emojis (i/o emocions); portar una imatge impresa d’un emoji relacionat i explicar on ha trobat la informació. D’aquesta manera estarem treballant la cerca i tractament d’informació fent servir un entorn digital (aspecte que ja hem treballant anteriorment a l’aula).

Amb la informació que portin farem una posada en comú per grup on decidiran quina informació  i quines imatges faran servir per realitzar un mural sobre el seu emoji/emoció. Un cop estiguin acabats tots els murals els exposaran al passadís i els explicaran als seus companys. Farem conversa sobre les emocions que hem treballat.

Una altra activitat que estic acabant de planificar per treballar els emojis i les emocions, a banda de les que puguin sorgir del neguit dels alumnes, és escriure un conte sobre les emocions i il·lustrar-lo digitalment. A partir de la posada en comú de les diferents emocions treballades a partir dels emojis, la idea seria escriure un conte amb tot el grup classe i il·lustrar-ho fent servir les tablets. A través del web https://tikatok.com/ crearíem el nostre conte digital i serien els propis alumnes els que l’il·lustrarien fent servir una aplicació de dibuix com Paper Draw:Paint Draw Sketchbook. Una altra opció per crear el nostre conte seria fer servir l’aplicació Storybird que permet crear contes a partir d’una galeria d’imatges, aquí podeu veure un tutorial per saber millor com funciona.

Les dues aplicacions permeten pujar i compartir els contes que creem amb una comunitat de lectors, així com compartir l’enllaç dels contes a les xarxes socials, donant a conèixer la creació dels alumnes i compartir-la amb familiars, altres escoles i amb tothom amb accés a internet.

Entre una o una altra aplicació, a banda de que per poder fer servir algunes funcions de Tikatok has de pagar algun tipus de subscripció, la principal diferència seria que amb Tikatok podem afegir les nostres pròpies imatges al conte, d’aquesta manera podem treballar la competència artística de l’alumnat mitjançant alguna aplicació de dibuix – com per exemple Paper Drawn- i crear així íntegrament el conte.

Per altra banda, amb Storybird hauríem d’escollir de la galeria d’imatges un estil d’il·lustració i a partir d’aquí podem començar a escriure el nostre conte. Un dels avantatges és que es pot fer un conte de manera col·laborativa, així diferents alumnes poden estar creant alhora el mateix conte.

Una altra funció que permet Storybird, que jo no faré servir però que es podria fer servir en nivells superiors, és la creació de tasques. Al crear un compte has de crear un grup-classe i allà pots introduir noms dels teus alumnes i enviar-los tasques per realitzar fent servir l’aplicació, una manera més atractiva de treballar l’expressió escrita literària a l’aula.

Treballar l’edició de contes digitalment ens permetria poder realitzar projectes col·laboratius, tant dintre de la nostra escola entre diferents classes, com amb d’altres escoles. Aquest és un avantatge molt important que ens ofereix l’ús de noves tecnologies. L’únic problema que hi veig a treballar d’aquesta manera és la poca disponibilitat horària que tenim per fer ús de tablets i ordinadors, ja que són compartits i això ens limitaria a l’hora de treballar.