Ja he parlat en d’altres articles dels beneficis que crec que té treballar la competència digital a les aules i de les oportunitats que ens ofereix treballar amb dispositius digitals, així que no em repetiré en aquest punt i em centraré a destacar dos aspectes que crec cal tenir en compte quan parlem de l’ús dels dispositius mòbils a l’aula.
Les noves generacions han nascut en l’era tecnològica i estan molt habituades a l’ús de tecnologia mòbil, ja siguin smartphones o tabletes. Són dispositius que els hi agraden, que utilitzen a diari i que podem aprofitar a l’aula per motivar-los en el seu procés d’aprenentatge.
Des del meu punt de vista és una eina a la que podem treure molt de profit, sobretot a secundària, on una gran part dels alumnes ja compten amb algun d’aquests dispositius. Si els fem servir des d’una vessant educativa en lloc de prohibir-los – com han fet països com França- podrem educar als nostres alumnes en un ús responsable d’aquests i a més els hi podrem oferir un ventall d’utilitats educatives, treballar des d’altres punts de vista, fent servir altres llenguatges, etc.
No deixar de ser contradictori prohibir al jovent l’ús del mòbils quan, sovint, els propis adults no en fem un ús responsable: mòbils sonant als cinemes, biblioteques o conferències; adults amb el mòbil sobre la taula mirant Youtube o contestant missatges mentre “comparteixen” un dinar; adults penjant fotografies de menors sense tenir en compte aspectes de seguretat i drets dels infants….
Per una altra banda, un gran avantatge de treballar amb dispositius mòbils és que la gran majoria dels alumnes disposen d’algun d’aquests a casa, ja sigui propi o d’algun familiar, cosa que no sempre passa amb els ordinadors. Els mòbils, al ser més assequibles i utilitzats pel gran públic, ens facilitaran que els alumnes també puguin realitzar activitats a casa i, pel treball a l’aula, podrem assegurar més fàcilment que hi hagi un dispositiu mòbil per cada alumne.
A la nostra societat ens hauria de preocupar més formar ciutadans i ciutadanes crítiques i responsables, la prohibició mai ajudarà en aquest objectiu, cosa que si es pot aconseguir des de l’educació.

Deixa un comentari