El currículum recull diferents competències que s’han de treballar de manera transversal, una d’elles és la competència digital. Aquesta és una de les raons per la qual vaig decidir fer aquest curs, així com també el fet que crec que els nostres alumnes que viuen immersos en una societat tecnològica i els hi atrau molt tot el que té a veure amb entorns digitals. És per això que trobo indispensable treballar-ho en les nostres aules per tal de fer-los competents digitalment parlant i també per aprofitar aquests recursos per fer les nostres classes molt més atractives per a ells.
Però en aquest curs he après que la competència digital va molt més enllà, que no només és substituir les eines amb les que treballem, és anar més enllà de substituir el llapis i el full de paper pel processador de textos.
En aquest sentit, em van semblar molt interessant les diferents fases del procés de digitalització de les activitats que proposa Rubén Puentedura, el SAMR (Substitució, Augmentació, Modificació i Redefinició). La meva visió de la competència digital a l’aula és limitava a la fase de realçament, que és quan l’ús de les noves tecnologies a la nostra aula no és més que un canvi d’eines (el que dèiem del llapis i el processador de textos) o d’alguna millora funcional (com la manera d’accedir a la informació). Quan realment traiem profit de les noves tecnologies amb els nostres alumnes és a la fase de transformació, doncs és quan redefinim les activitats d’ensenyament-aprenentatge i introduïm activitats que no serien possibles sense les noves tecnologies que milloren la qualitat de l’educació, com quan els alumnes creen vídeos documentals o fan servir blogs o xarxes socials per compartir els productes resultants dels projectes treballats a classe. Passem de fer servir les noves tecnologies a l’aula perquè els alumnes les sàpiguen fer servir a utilitzar-les per millorar el procés d’enseyament-aprenentatge.
Durant aquest curs també he descobert nous recursos digitals que no coneixia i que m’ajudaran en la meva tasca docent. Un exemple és el portal web mSchools Toolbox que recull una sèrie d’aplicacions que poden tenir utilitats educatives i també experiències d’aula amb aquestes, que ells anomenen “Bones pràctiques”. Trobo que aquest és un recurs súper útil si realment volem apostar per integrar la competència digital en el nostre dia a dia a l’escola i ho volem fer per transformar i millorar la qualitat de les nostres classes, com comentàvem abans.
Pel que fa al dossier professional crec que és una eina molt útil on poder recollir diferents reflexions, eines que fem servir, experiències, propostes, etc. El fet d’escriure articles ens fa parar i reflexionar sobre la tasca docent, les oportunitats, els recursos, les dificultats que ens trobem en el nostre dia a dia; i poder compartir-ho i poder conèixer també les experiències d’altres companys i companyes de professió. També ens permet tenir endreçat tot el nostre bagatge per quan el volguem consultar així com les nostres propostes per treballar en un futur proper.
Per últim volia fer referència a l’aprenentatge col·lectiu. Crec que és super enriquidor participar de fòrums i comunitats docents online on poder compartir experiències, dubtes, neguits, propostes… Quan interactuem arribem a aprenentatges que van més enllà de la suma dels nostres aprenentatges individuals i això ens ajuda en la nostra tasca com a docents.

Deixa un comentari