El  treball per racons és una metodologia que permet un aprenentatge personalitzat, significatiu, cooperatiu i flexible; amb aquesta proposta metodològica, s’ofereixen unes activitats obertes i organitzades en diferents àmbits, on destaca el treball d’una habilitat específica encara que es presenta d’una forma globalitzada. En el cas d’I3, els racons que oferim són: grafomotricitat, llenguatge i matemàtiques. Aquest tipus de treball acostuma a ser manipulatiu, amb materials elaborats per les docents que afavoreixen l’autonomia de l’alumnat.

Així, aquest curs he prioritzat un treball amb les mans i he deixat de banda les noves tecnologies, una eina que també hagués pogut ser útil i que hagués augmentat la seva motivació envers algunes activitats. Per tal de millorar, doncs, aquesta unitat didàctica, he introduït una activitat amb les tauletes a un dels racons, el racó de matemàtiques, utilitzant el Genially per crear un trencaclosques d’elements de la primavera.

L’activitat, doncs, està relacionada amb el vocabulari de la primavera que hem treballat aquest tercer trimestre, i he utilitzat el mateix tipus d’imatge del Canva per tal que ho relacionin amb aquest coneixement previ. Per tant, és una activitat que té com a propòsit construir col·laborativament el coneixement i reflexionar sobre quin vocabulari de la primavera tenen adquirit. Ara procediré a explicar amb més detall aquesta activitat:

Com ja he dit, el dispositiu utilitzat és una tauleta per cada tres alumnes, i l’eina digital és el Genially, una eina per fer presentacions dinàmiques i, en aquest cas, fer un trencaclosques d’imatges.

Les competències clau que es treballaran amb l’aplicació d’aquesta activitat són:

  • Competència matemàtica i competència en ciència, tecnologia i enginyeria.
  • Competència digital.
  • Competència personal, social i d’aprendre a aprendre.

A més, el treball d’aquestes competències clau està relacionat amb les següents competències específiques:

Eix 2. Un infant que es comunica amb diferents llenguatges.

  • Competència específica 2. Expressar-se de manera entenedora, personal i creativa mitjançant diferents llenguatges, explorant-ne les possibilitats i gaudint-ne, per respondre a diferents contextos comunicatius.

Eix 3. Un infant que descobreix l’entorn amb curiositat.

  • Competència específica 1. Observar i reconèixer característiques de materials i elements i establir relacions entre ells, mitjançant l’experimentació i la manipulació sensorial, per avançar cap a estructures de pensament cada vegada més complexes desenvolupant habilitats de raonament matemàtic.

Eix 4. Un infant que forma part de la diversitat del món.

  • Competència específica 1. Avançar en la relació amb els altres en condicions d’igualtat, creant lligams, per construir la pròpia identitat basada en els valors democràtics i de respecte als drets humans.

Objectius de l’activitat:

  • Resoldre els trencaclosques utilitzant la lògica.
  • Negociar les estratègies a seguir per acabar els trencaclosques.
  • Posar-se d’acord en com es coordinen per tal de treballar en equip.
  • Saber anomenar els diferents elements de la primavera que apareixen al joc.

Així, el recurs digital que emprarà l’alumnat està creat amb el Genially, i és el següent:

https://view.genial.ly/645a0ef89cc27f001123dfbb/interactive-content-primavera-puzzle

Aquest recurs també es presenta en format físic, per tal de proporcionar un recurs material manipulatiu en el cas que sigui necessari.

Els nivells de la taxonomia de Bloom que estan treballant són aplicar, analitzar i avaluar: apliquen un procediment per poder resoldre el trencaclosques, per la qual cosa han d’analitzar quines opcions i estratègies tenen per fer-lo, i han d’avaluar quina opció de totes les que ha proposat el grup han de seguir.

Pel que fa a les pautes de compromís, de representació i d’acció i expressió del DUA, he tingut en compte:

PRINCIPI I: Proporcionar múltiples maneres de representació:

Pauta 1: Proporcionar diverses opcions per a la percepció.

Aquest recurs està pensat principalment per dur-lo a terme amb la tauleta, però l’alumnat també disposa del format físic per tal de poder treballar d’una forma més manipulativa si ho necessiten.

Pauta 2: Oferir diverses opcions de llenguatge, expressions matemàtiques i símbols.

Abans de dur a terme l’activitat, he treballat el vocabulari; a més, les imatges utilitzades per als puzles són les mateixes que les que contenen les targetes de vocabulari.

Pauta 3. Proporcionar opcions per a la comprensió.

Cada trencaclosques té la imatge per tal que tinguin una referència visual de com és el dibuix a elaborar.

PRINCIPI II. Proporcionar múltiples maneres per a l’acció i l’expressió:

Pauta 5. Oferir diverses opcions per a l’expressió i la comunicació.

Gràcies a la imatge de suport que conté, poden resoldre el trencaclosques seguint la imatge o guiant-se per la forma de les peces (buscant les cantonades i les parts rectes de les peces). Serà el grup el que decidirà com volen procedir.

Pauta 6. Proporcionar diverses opcions per a les funcions executives.

Dins del Genially, hi ha una pàgina on hi surten totes les imatges dels trencaclosques que es poden fer, per a que puguin anar seguint un ordre. A més, també se’ls proporciona aquesta llista en paper per a que puguin anar marcant quin el grau de dificultat de cadascun.

PRINCIPI III. Proporcionar múltiples maneres de comprometre’s:

Pauta 7: Proporcionar opcions per captar l’interès.

S’ha intentat captar l’atenció amb un disseny senzill, amb un fons d’un únic color on les peces i el dibuix a treballar són els únics protagonistes. A més, al final hi surt un emoji per encoratjar l’alumnat. També s’han utilitzat imatges conegudes (ja que les tenen penjades al racó de la primavera), per generar seguretat i minimitzar la novetat.

Les evidències que he recollit sobre la implementació a l’aula són les següents:

https://www.canva.com/design/DAFi9ZcR70g/LITUvrgpNtsI1NHZALFgtg/edit?utm_content=DAFi9ZcR70g&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=sharebutton

I després d’aplicar-ho a l’aula, és necessari analitzar i reflexionar sobre el seu funcionament:

Les tecnologies digitals emprades han afavorit l’assoliment dels objectius d’aprenentatge, ja que han tingut molt més interès en resoldre els trencaclosques que si els tenen en format físic a l’entrada relaxada. Per tant, els recursos digitals realment no són necessaris per aquesta programació, però ofereixen un grau de motivació addicional que hem d’aprofitar, ja que ens permeten oferir activitats que normalment no resulten gaire atractives si no es presenten amb una tauleta/ordinador/PDI.

Un problema que m’ha sorgit és que no he pogut presentar l’activitat que havia fet inicialment, la qual consistia a resoldre els trencaclosques dels companys/es de classe. I no l’he pogut presentar perquè al no tenir la versió Premium del Genially, no podia penjar l’activitat en Privat, sinó que l’havia de fer pública (cosa que no puc fer perquè conté imatges dels infants). Així doncs, he hagut de canviar les imatges del trencaclosques per unes que sí que es puguin penjar públicament. Tot i això, m’he quedat el puzle dels/les alumnes per fer-lo a la PDI quan fem el “Bon dia”, i els hi ha encantat!