REFLEXIONS PRÈVIES: a l’hora de treballar nous coneixements amb l’alumnat, sempre intentes que aquests estiguin emmarcats en una situació contextualitzada i significativa, de manera que el nou contingut pugui ser incoporat a l’esquema mental de l’infant. Aquesta activitat, doncs, ha intentat desenvolupar les competències digitals de l’alumnat a partir d’una situació d’aprenentatge que s’havia donat a l’aula.

Aquesta activitat, que consisteix a desenvolupar les competències digitals de l’alumnat, consta de tres parts:

Primera part. Definició de l’activitat

El meu objectiu serà dissenyar un conjunt d’activitats per tal d’aprenendre a utilitzar la càmera digital a I3.

Segona part. Reflexió per al disseny de l’activitat

Quina situació d’ensenyament-aprenentatge has seleccionat: les competències digitals s’inclouen dins d’una activitat més extensa? Definiu les característiques generals de la situació seleccionada.

A la classe d’I3 estem analitzant d’on surt la sal, per la qual cosa hem barrejat aigua i sal i ho hem deixat al sol. Per enregistrar la seva evolució, necessitarem fer fotografies cada dia per veure què passa, per la qual cosa necessitem saber utilitzar la càmera digital.

Quines competències digitals de l’alumnat treballareu? Trieu un mínim dues. Observació del procés d’evaporació de l’aigua a través de l’ús de la càmera digital i estudi del seu funcionament. 

La competència digital que comencem a treballar és la següent:

Competència 1. Seleccionar, utilitzar i programar dispositius digitals i les seves funcionalitats d’acord amb les tasques a realitzar.

Quins coneixements, habilitats o actituds sobre les competències triades entren en joc? Quins temes i continguts es tracten?

Els coneixements que es posen en joc són: reconèixer el botó d’encendre i apagar ja coneguts en altres dispositius; reconèixer el botó per fer la fotografia; enquadrar la imatge; prémer el botó per fer la fotografia en el moment adequat.

La competència i el grau treballats són:

Competència 1. Seleccionar, utilitzar i programar dispositius digitals i les seves funcionalitats d’acord amb les tasques a realitzar.

  • G1. Entén la funcionalitat dels dispositius (per què serveix).

Quins nivells d’aplicació de competència digital requereix a l’alumnat per realitzar aquesta activitat? Calen coneixements o habilitats digitals previs?

No és necessari tenir coneixements previs, perquè estem en els nivells inicials i estan aprenent com funciona el dispositiu. L’objectiu és que sàpiguin enquadrar la imatge,  i després agafar més autonomia a l’hora d’encendre i apagar la càmera.

Quins requisits tècnics seran necessaris? Cal una selecció d’eines o aplicacions per realitzar la pràctica?

En aquest cas, no són necessaris requisits tècnics, sinó disposar de càmeres digitals infantils.

Quins coneixements tècnics sobre gestió de continguts i configuració d’eines cal tenir i/o desenvolupar per aquesta proposta didàctica.

Abans de donar el dispositiu a l’alumnat, la mestra ha de conèixer totes les funcionalitats de la càmera per tal de poder-la explotar al màxim; en definitiva, s’ha de mostrar segura en el seu domini per tal de poder ensenyar el seu funcionament amb garanties.

Es poden incloure aspectes de ciberseguretat i protecció de dades? De quina forma els integreu?

Es pot començar a introduir el tema de la propietat intel·lectual i l’autoria de les imatges.

REFLEXIONS POSTERIORS: després d’implementar aquesta activitat a l’aula, valoro molt positivament el fet que s’hagi introduït aquest aprenentatge a la situació d’aprenentatge que ja tenia engegada. En un primer moment, la fotografia del pot d’aigua amb la sal l’havia feta jo, però el fet d’haver de fer aquesta activitat m’ha ajudat a incloure el coneixement de la càmera digital i desenvolupar així la competència digital de l’alumnat.