Al món digital d’avui en dia, ens enfrontem a diversos reptes en la comunicació amb les famílies, especialment aquelles que formen part de col·lectius més vulnerables. Imaginem-nos en situacions quotidianes, on la connexió virtual amb els tutors, la participació en votacions digitals, la navegació per la web del centre, les reunions virtuals amb altres famílies i l’experiència multimèdia d’esdeveniments escolars poden convertir-se en obstacles comunicatius.

Parlem d’algunes situacions comuns i els reptes que poden suposar:

Comunicació Digital Escrita amb el Tutor/a En adentrar-nos en l’esfera digital, ens trobem amb famílies que per diverses raons poden no tenir habilitats digitals o enfrontar-se a dificultats en l’ús de correus electrònics o altres eines de missatgeria. A més, s’afegeix la possible limitació d’accés a dispositius o una connexió a Internet estable, creant així un desafiament addicional per establir una comunicació efectiva.Per superar aquest obstacle, seria beneficiós oferir sessions de formació pràctica en l’ús d’eines de comunicació digital. A més, posar a disposició suport tècnic personalitzat podria ser clau per abordar problemes específics i fomentar la confiança en la comunicació virtual.
Votació Digital per Representants La participació en votacions digitals pot resultar un terreny desconegut per a alguns pares, especialment aquells nous en l’univers tecnològic. La complexitat del procés de votació en línia i la por a possibles errors tecnològics poden actuar com a barreres per a una participació activa i confiada.Facilitar guies simples i instruccions clares sobre el procés de votació en línia podria alleujar les preocupacions. L’establiment d’assistència virtual en temps real durant el període de votació també podria assegurar una participació més tranquil·la.
Entendre la Web del Centre En la vastesa de la web escolar, ens trobem amb la possibilitat de dificultats d’accés a causa de la falta d’estructuració clara de la informació o presentació poc accessible. Així mateix, la presència de diferents idiomes o un lèxic complex pot afegir una altra capa de dificultat per comprendre totalment els continguts.Per millorar l’accessibilitat, es podrien oferir versions traduïdes de la web en diversos idiomes i presentar la informació d’una manera més estructurada i intuïtiva. Un sistema de soport en línia per a preguntes específiques també seria útil.
Reunió Virtual amb Altres Famílies L’organització de reunions virtuals pot plantejar desafiaments tècnics per unir-s’hi, especialment per aquells menys familiaritzats amb les plataformes de videoconferència. A més, la inseguretat o la por a la tecnologia pot dissuadir la participació plena en aquests encontres, afectant la connectivitat digital.Donar accés a tutorials senzills sobre l’ús de plataformes de videoconferència podria augmentar la confiança. Establir opcions alternatives com ara assistència telefònica o presencial per a aquells que es sentin menys còmodes amb la tecnologia podria eliminar barreres.
Visualitzar el Vídeo de la Festa de Fi de Curs  L’experiència multimèdia, com veure el vídeo de la festa de fi de curs, pot presentar barreres auditives o visuals no abordades en el material. Problemes tècnics inesperats també poden sorgir, impedint l’accés o la comprensió total del contingut, creant així una bretxa en l’experiència.

Per superar barreres auditives o visuals, es podrien proporcionar subtítols o interpretació de llenguatge de signes. Garantir que els vídeos siguin accessibles en diferents formats o a través de plataformes alternatives també podria millorar l’experiència.