Quina difícil reflexió a fer … el tema elegit és el treball per projectes.

Quan parlem de projectes podríem dir que parlem d’una visió nova del procés d’aprenentatge. Amb aquesta nova visió s’intenta deixar enrere el mestre autoritari i centralitzador del procés, per donar lloc a un nou camí d’aprenentatge basat en que l’alumne és el centre d’interès i dinamitzador del procés.

El treball per projectes no sempre és fàcil i requereix de molt de temps de planificació i organització per poder gaudir del procés. Que bonic queda posar els diferents punts de partida per fer un guió del projecte:

  • Punt de partida
  • Definició del repte o producte final
  • Gestió de l’aula i metodologia
  • Treball en equip dels docents
  • Procés d’implementació
  • Comunicació del producte final
  • Avaluació
  • Aspectes transversals

 

La típica frase de … que fàcil és la teoria i la practica ja no tant … doncs si, aquí tenim el primer dilema. Sembla fàcil però és molt difícil posar-se en marxa, i sobretot tindre cura de tot el procés d’aprenentatge dels alumnes i la seva participació activa/motivació en tot el projecte. En ocasions tots comencen molt bé i després es perden, o tot acaba sorgint del mestre.

A la meva escola fins el curs passat realitzàvem un projecte obligatori al llarg del curs. Després de valorar que era en certs moments improductiu, hem acordat fer la realització de diferents canvis: dins l’àrea de medi és fan cada trimestre dos experiments i un repte; de forma trimestral es fan 3 tallers relacionats amb: medi, matemàtiques i català; i finalment la realització d’un joc/activitat on es pugui desenvolupar un treball de totes les àrees, per exemple; un memori dels companys de classe, un trivial, … tots aquests jocs comporten fer unes instruccions de jocs (àrea de català), un tauler (àrea de matemàtiques), cerca a internet de fotos o utilització de la càmera de fotos (informàtica),…

Potser aquests acords no són els que altres mestres elegirien però són els que nosaltres criem que com a centre ens poden anar millor. Aquest curs serà de prova per poder veure i valorar el canvi. Així que fins a final de curs no podrem acabar de valorar.