Els adolescents processen la informació de manera diferent perquè l’obtenen amb immediatesa, i això accelera el desig cerebral de voler-ho saber tot amb rapidesa.

L’ús d’internet ha fet batejar la generació dels adolescents actuals amb l’expressió ‘ara mateix’. Com que la informació és a un clic del dit de la mà que prem el botó del mòbil (o qualsevol altra pantalla), tot ho poden saber justament quan ho volen. “El cervell no ha canviat d’una generació a l’altra, però sí que ho ha fet la manera com pensen”, assegura, amb estudis a la mà, el professor dels estudis de ciències de la salut de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) Diego Redolar.

“Avui sabem que l’experiència pot alterar l’ús que fem de la informació genètica, la qual cosa modifica l’estructura i el funcionament cerebrals”, explica en altres mots el professor. De manera que el mateix pensament, que deriva de l’activitat del cervell, pot modificar el funcionament del cervell, que és com dir que “el cervell es pot canviar a si mateix”, segons Redolar. Seguint aquest fil, el professor de la UOC sosté que “el cervell té una maduració llarga, no s’acaba de formar fins als 20 anys”. Durant l’adolescència, la maduració d’algunes regions, com l’escorça prefrontal, no està feta. “L’escorça prefrontal és una regió clau per a la memòria operativa, per a les funcions executives, per a la presa de decisions”. És a dir, “per al control cognitiu”. “Com que no està madurat, ens permet adequar les escales de valor, els judicis, els raonaments, a la societat on vivim en funció de les experiències que hem tingut”.

“No obstant això, aquesta flexibilitat també fa que si introduïm algun factor extern (com les tecnologies digitals) es pugui influir en el funcionament en l’edat adulta”, afegeix. Aquest factor podrien ser les tecnologies digitals, que “usades contínuament i en etapes primerenques poden fer que una part de l’escorça prefrontal (o altres estructures involucrades en xarxes neurals) funcioni de forma diferent en l’edat adulta”, afirma Redolar.

Així doncs, una criatura que hagi fet servir la tecnologia “tindrà un cervell que treballarà de manera diferent”, perquè tindrà unes altres estratègies cognitives. “Encara no sabem si serà bo o dolent”, però sí que és clar que “el seu cervell no estarà preparat per a l’espera”.

https://criatures.ara.cat/adolescencia/internet-immediatesa-adolesencia-pantalles_0_2093190673.html