L’aprenentatge basat en projectes es presenta com una possible solució a la falta d’atenció i motivació de l’alumnat del segle XXI. Es presenta com una alternativa a la metodologia tradicional de la classe magistral però és, sens dubte, una adaptació de la docència a l’evolució de la societat que està immersa en l’era de les comunicacions i on el coneixement pur ja no té el valor que tenia d’uns anys ençà.
En l’actualitat cal prioritzar la capacitat de gestionar, adquirir, utilitzar i transmetre aquest coneixement. Aquesta capacitat és el que s’anomena competència. Les competències són el pilar de treball d’aquesta nova metodologia i seran cada vegada més importants en el mon de l’educació i la formació. Concretament en els darrers anys estan sorgint noves competències derivades de la incorporació cada vegada més acusada de les TIC. El treball a traves de plataformes TIC, el fet de compartir la informació en un núvol comú, la comunicació via correu electrònic són alguns dels aspectes importants que seran de vital importància i incorporar-ho als currículums serà vital per garantir l’èxit formatiu de l’alumnat.
Les plataformes TIC ja ofereixen a l’actualitat un suport molt important per al correcte desenvolupament dels cursos. La metodologia d’aprenentatge basat en projectes és una metodologia en constant evolució.
L’aprenentatge basat en projectes (ABP), cada vegada més present en el nostre entorn docent, és un procés d’ensenyament-aprenentatge basat en la idea de recerca d’informació. Els alumnes es centren en una pregunta o problema més o menys complex i, posteriorment, el resolen a través d’un procés de col·laboració i de recerca. Els projectes són un vehicle per estudiar diversos temes i problemes autèntics, de la vida diària treballats al centre docent.
Al llarg del procés, els alumnes aprenen els conceptes, obtenen dades, procediments i els continguts necessaris per respondre a la pregunta escollida o repte inicial per a, finalment, poder treure´n unes conclusions.
Fer un canvi en el currículum per ensenyar i aprendre a través de la resolució de reptes reals, com és el cas de l’aprenentatge basat en projectes, té molts avantatges:
- Connecta els aprenentatges amb la vida i la societat. Familiaritza i implica l’alumne en situacions professionals i de la vida quotidiana.
- Augmenta la motivació, és a dir, atrau l’alumnat a traves de generar la inquietud d’un problema no resolt. A mesura que l’estudiant s’implica, esdevé un repte més personal. Això provoca que s’impliqui encara mes i augmenti la seva autonomia personal.
- Justifica l’aprenentatge per a un mon real ja que dona utilitat real i immediata al coneixement adquirit. A la vegada promou estructures de pensament de qualitat estimulant la creativitat per a donar ordre i resposta a la pregunta plantejada.
- Incentiva l’aprenentatge competencial en els alumnes utilitzant estratègies de treball cooperatiu
- Dona sentit al paper del docent com a guia en els aprenentatges.
- Estimula aprendre a aprendre generant que l’alumne estableixi estratègies per a adquirir aquests nous coneixements i comparar amb la resta de companys i docents.
- Accedeix a la informació a través de la tecnologia digital, fet que facilita l’accés a la informació per part a l’alumnat.
- Desenvolupament d’habilitats d’autoaprenentatge; una millor selecció i us dels materials d’aprenentatge (llibres, biblioteca, internet,…)amb major autonomia.
- Adquisició d’estratègies de resolució de problemes. Foment de la capacitat de resolució de problemes de diversa indole, estimula actitud activa cap a la exploració i recerca. En aquest sentit es dona tanta importància als processos d’adquisició de coneixement com al contingut.
- Aprenentatge d’habilitats socials, personals i afectives mitjançant treball en petits grups.
- Aprenentatge en profunditat i millor comprensió i integració del contingut.
En definitiva, l’ABP és una metodologia que es basa en el treball per part de l’alumnat, en el qual pren especial importancia per dissenyar, planificar, desenvolupar i mostrar públicament un projecte.
També cal esmentar que cada vegada és més factible l’aprenentatge autònom i col·laboratiu gràcies a les TAC. Aquesta interacció entre persones i coneixement facilita l’aprenentatge cooperatiu centrat en la recerca, manipulació i processament de la informació. La idea del treball amb aquestes tecnologies porta a utilitzar de forma intel·ligent la informació disponible i convertir-la en un coneixement significatiu.
Hi ha multitud d’avantatges en la utilització de les TAC:
- Ampliació de la informació.
- Potenciació d’espais interactius.
- Utilització d’espais que afavoreixen tant l’autoaprenentatge personal com el treball en grup i col·laboratiu.
Pel que respecta als inconvenients que sorgeixen de l’ús de les TAC, es poden destacar:
- Pocs recursos informàtics als centres educatius i desactualitzats.
- Professorat poc format en aquest àmbit i sempre a un ritme molt per sota respecta al de l’evolució tecnològica.
Cal, doncs, ser conscients que ens trobem inmersos en un món que està canviant ràpidament i els docents que formem part del sistema educatiu no ens podem quedar enrere en aquest procés de canvi.
Deixa un comentari