Com a mestre docent, el fet d’assolir la “competència digital”, en els temps que estem, sembla una tasca difícil d’aconseguir, tenint en compte la gran quantitat de innovacions tecnològiques, que sorgeixen constantment al nostre voltant tant pel que fa a materials TIC com en la gran varietat d’aplicacions que tenim al nostre abast.

A través de la realització del “curs bàsic de competència digital per a docents”, podríem  dir que, ha estat profitós perquèhem pogut assolir i perfeccionar un nombre considerable d’eines i recursos digitals, que podem fer servir per millorar la nostra tasca diària: programacions, metodologies i treballs com a professionals docents, per adaptar-los als constants processos de canvi que tenen lloc, avui en dia, a la societat i, concretament, als centres escolars.

Però, a banda de tot això m’agradaria destacar que, en el nostre cas de pares i educadors, és bàsic donar les eines necessàries de l’ús d’Internet i les xarxes socials als nostres alumnes. No es tracta de prohibir-ne el seu ús ja que, sino les coneixen, en un futur es poden situar en un nivell d’inferioritat de condicions. Cal prendre un paper actiu, és a dir, conèixer nosaltres aquestes eines i, posteriorment, transmetre-les al nostre alumnat tenint molt present el tema de la seguretat.

També és important el respecte per la seva privacitat amb pràctiques que podrien semblar molt normals com agafar-los el mòbil i consultar el què diuen amb els seus amics no serien del tot adequades i establir uns límits com marcar un horari de consulta d’Internet, incentivar a fer altres activitats en l’entorn familiar però, és especialment important, situar l’ús d’Internet en un entorn comú familiar i no restringir-ho a la seva habitació que seria d’una manera més privada.

Cal remarcar que és necessari incentivar el sentit de la propietat dels aparells que fan servir (mòbil, tablet, ordinador portatil…) fent-los ser conscients d’un bon ús i manteniment en condicions correctes.

Està a les nostres mans (pares i educadors) oferir als nens les pautes per a que facin un bon ús d’Internet i de les xarxes socials, ja que un mal ús pot tenir conseqüències no desitjades.

En concret, cal matisar que existeixen 4 grans mancances en l’ús d’internet per part dels nens en relació a:

  1. Seguretat informàtica de manera que estableixin contrasenyes segures i es protegeixin contra virus informàtics.
  2. Aspectes legals en quant al respecte pels drets d’autor, imatges, llibres, pel·lícules que no es poden fer servir sempre de manera gratuïta.
  3. Reputació digital ja que no sóm conscients que el que es penja  a la xarxa queda allà durant anys i, per tant, en un futur, pot repercutir a la nostra vida.
  4. Selecció de fonts digitals ja que no totes les fonts d’informació són fiables i, per tant, cal tenir la capacitat de diferenciar unes d’altres.

En definitiva cal, en tot moment, fer ús del sentit comú i proporcionar les eines que els ajudin a gestionar la seva presència digital i que, com a tot a la vida, els nens i adolescents no neixen sabent-ho tot de manera instintiva sinó que necessiten la guia de pares i educadors per a fer-ne un bon ús. Els nens i adolescents han de rebre educació sobre el bon ús d’Internet i de les xarxes socials!

Com a punt final, dir que la tecnologia avança molt ràpid i penso que els professionals docents hauríem de fer formació digital de manera continuada ja que ens permet trobar i compartir recursos que capten l’atenció dels alumnes i milloren el seu procés d’ensenyament-aprenentatge.