Hola a tothom!
En el meu cas, no puc implementar la Situació d’Aprenentatge perquè a aquestes alçades de curs és quan a la nostra escola estem passant les proves diagnòstiques internes de final de curs i entre això i el que ja tenim programat fins ara fa que no hi hagi temps per a encabir-la. A més a més, el ser de l’especialitat d’anglès, de la qual només imparteixo dues hores setmanals per aula, fa que per dur a terme les 12 sessions que la formen necessitaria aproximadament dos mesos de curs. És per aquest motiu que a continuació comparteixo la meva valoració sobre com els ODS i les TD ajuden a millorar el rendiment acadèmic i la motivació de l’alumnat.
La meva SdA es titula ‘Do we buy responsibly?’ i és l’adaptació a SdA que he fet d’un dels temes del llibre de text que treballem a l’escola a la matèria d’anglès. Ha sigut tot un repte ja que, en el meu context escolar, no em puc desmarcar del que guia el llibre de text que per claustre s’havia decidit treballar. Així doncs, he intentat barrejar el treball de gramàtica i vocabulari amb activitats, organitzacions de grup dinàmiques i reptes que els resultin significatius.
D’aquesta manera resulta una SdA que està directament relacionada amb l’ODS 12, ja que fomenta la reflexió sobre els hàbits de consum i promou la consciència sobre la importància de prendre decisions responsables. Mitjançant aquesta SdA, l’alumnat, a banda de treballar gramàtica i vocabulari, es trobarà amb el repte de crear un anunci per a una botiga on es vengui roba de segona mà (tot utilitzant els coneixements adquirits al llarg de la SdA); visualitzarà una història basada en fets reals on, mitjançant la conversa i debat posterior, treballarem el fet de col·laborar amb les persones que ens envolten per cuidar del planeta i fer-ne un lloc millor per viure a través del consum responsable; també treballaran les capacitats comunicatives oral mitjançant un treball per parelles on hagin d’intercanviar perspectives sobre la forma en que consumeixen i si aquesta és responsable o no, entre d’altres activitats.
Així doncs, la introducció dels ODS com a objecte de treball directe, com a mestre, permet abordar i presentar reptes i/o situacions significatives i reals a l’alumnat i el fet que aquestes propostes siguin properes a les seves realitats fa que l’alumnat se senti integrat directament en la situació d’aprenentatge (a banda de ser-ne els protagonistes sobre el qual gira la SdA) i, en conseqüència, augmentar-ne i millorar-ne la motivació, cosa importantíssima en una matèria com Anglès, que ja per sí sola sol ser feixuga.
I, a nivell general, la introducció dels ODS en les SdA pot tenir un impacte positiu en el desenvolupament de valors com la sostenibilitat i la responsabilitat social, per fer dels infants un futurs ciutadans informats i compromesos.
A nivell de SdA només he col·locat un ODS perquè entre que l’escola és de màxima complexitat i Anglès ja sol ser complicat he preferit un de concret i ben treballat que no agafar-ne molts i fer tombs.
No he inclós l’ODS 4. Educació de qualitat perquè considero que és un ODS que cal tenir-lo present de manera transversal com a escola. En aquest sentit, podem veure com les activitats estan orientades a fer-se en agrupacions flexibles i adaptades a cada activitat on cada infant pugui trobar el seu lloc i moment per compartir i aplicar les seves habilitats/aprenentatges, treball cooperatiu i aprenentatge col·laboratiu per tal de construir els aprenentatges de manera conjunta i l’ajuda dels seus iguals, etc. Que la responsabilitat recaigui en el propi alumne/grup permet a l’infant sentir-se protagonista (com també he comentat anteriorment) i que aquesta responsabilitat el motivi per tal de ser competent amb els seus iguals.
Pel que fa a les Tecnologies Digitals, a la meva SdA s’hi utilitza dispositius electrònics com són les tablets i els portàtils i les plataformes com Kahoot, Liveworksheets, Classdojo i Canva.
En primer lloc, les tecnologies digitals ens ofereixen una experiència d’aprenentatge dinàmica i interactiva. Aquest fet, relacionat amb que son infants considerats nadius digitals i que, per tant, viuen ‘enganxats’ a dispositius electrònics, fa que gairebé de manera automàtica l’alumnat se senti atret i motivat pel simple fet d’utilitzar dispositius electrònics. D’igual manera ens permeten, tant a alumnes com a mestres, accedir a una varietat de recursos multimèdia, vídeos, animacions i jocs interactius que ens serviran per enriquir aquest procés. També tenim, en el meu cas, les plataformes següents:
- Kahoot, que ens ofereix la possibilitat de crear qüestionaris amb els quals fomentar la participació i l’aprenentatge actiu.
- Liveworksheets, que ens permet als docents crear activitats interactives personalitzades i atractives per a l’alumnat i podem adaptar a les necessitats específiques dels alumnes (diferents nivells, ritmes, etc.).
- Classdojo, que ens permet donar feedback i reforços positius als alumnes, creant un entorn d’aprenentatge positiu i encoratjador. També és una via d’interacció amb les famílies i perquè aquestes puguin estar al corrent del que es fa a l’aula.
- Canva, que proporciona tant a alumnat com a mestres un entorn digital on ser creatius i implementar les nostres/seves habilitats tant creatives com digitals.
El mix que en resulta de l’ús de dispositius electrònics amb l’ús de plataformes digitals penso que ajuda a millorar el rendiment acadèmic perquè ofereix una via d’aprenentatge més individualitzada i orientada a les competències que es volen desenvolupar. Quant a la motivació, l’ús de tecnologies digitals permet que l’aprenentatge sigui més divertit i interessant per als alumnes. Les activitats interactives i els jocs en línia estimulen l’interès dels estudiants i augmentar la seva participació a classe.
Deixa un comentari