Hola!

A continuació compartiré l’anàlisi de l’EDC de l’Escola Setelsis de Solsona. En el meu cas he agafat l’escola on vaig estar treballant l’any passat.

Breu contextualització del centre des del punt de vista digital.

L’Escola Setelsis és un centre educatiu compromès amb la innovació pedagògica i la integració de les tecnologies digitals en el procés d’ensenyament-aprenentatge. En els darrers anys, el centre ha anat apostant de manera progressiva per la incorporació d’eines digitals a l’aula, tant a nivell de professorat com d’alumnat, amb l’objectiu de millorar la qualitat educativa i fomentar la competència digital de tota la comunitat educativa. Els professorat fem servir plataformes educatives, eines col·laboratives i recursos multimèdia que afavoreixen un aprenentatge actiu i significatiu.

El centre disposa de dues aules d’informàtica/tecnologia, una per primària i una altra per infantil (robòtica), on s’hi poden trobar ordinadors de sobretaula, portàtils, tauletes digitals, diferents tipus de robots, una impressora 3D i una màquina làser. A més a més, totes les aules disposen de pantalla tàctil (en format tauleta digital gegant).

També disposa tant de pàgina web com de compta d’Instagram per compartir informacions rellevants amb les famílies així com comunicació via correu electrònic.

 

Data de redacció de l’EDC, actualitzacions i nivell d’ús en el centre.

L’EDC de l’Escola Setelsis es va redactar inicialment el curs 2020-2021, coincidint amb l’impuls digital derivat de la pandèmia i la necessitat d’adaptar-se a nous models d’aprenentatge. Des d’aleshores, s’ha actualitzat periòdicament, amb una darrera revisió el curs 2023-2024, per tal d’ajustar-se als nous criteris del Departament d’Educació i a les necessitats reals del centre. Actualment, el seu nivell d’ús és alt, ja que serveix de guia per a la planificació, l’avaluació i la millora contínua de la competència digital de docents i alumnes.

 

Objectius més rellevants de l’EDC

En l’EDC de l’Escola Setelsis hi podem observar fins a sis objectius. He decidit triar aquests tres perqué penso que representen la base sobre la qual construir la resta d’objectius

1. Impulsar la competència digital de l’alumnat.

L’objectiu és que tots els alumnes aprenguin a utilitzar les tecnologies de manera responsable, crítica i creativa, integrant-les com a eina d’aprenentatge transversal. Inclou l’anàlisi de les competències específiques de cada matèria i com incorporar-hi indicadors operatius digitals.

És un objectiu de base perquè sense una planificació coherent, l’ús de tecnologies pot quedar dispers o poc eficient.

2. Impulsar la creació d’espais de debat i intercanvi digital entre l’equip de mestres per tal de millorar la competència digital

Es vol promoure la col·laboració entre docents en l’àmbit digital mitjançant formacions internes, sessions participatives, etc. Es promou la formació contínua del claustre per tal que els mestres puguin aprofitar tot el potencial de les eines digitals i incorporar-les amb sentit pedagògic a les seves pràctiques docents.

3. Dissenyar i implementar activitats adreçades a l’alumnat per a que aprenguin a actuar de manera segura i responsable per internet i a verificar la veracitat de la informació cercada 

És fonamental en l’era digital que l’alumnat no només sàpiga fer servir eines sinó que ho faci de manera ètica, crítica i segura.

Inclou seqüenciació d’activitats per nivells, enfocades en ciberseguretat, bones pràctiques a les xarxes, verificació de fonts, etc.

 

Aspectes més destacables de l’apartat de Cultura Digital
  • Acollida digital

    Aquest apartat tracta de com el centre integra digitalment els nous membres de la comunitat educativa (alumnat, professorat i famílies). Inclou:

    • La creació d’usuari/correu electrònic i accés als serveis digitals del centre.

    • Informació inicial i tutorials per al primer ús de les eines i plataformes.

    • Normes generals d’ús dels dispositius i recursos digitals del centre.

    • Orientació perquè tots els agents (famílies, alumnat, professorat) se sentin acompanyats en l’àmbit digital.

  • Competència digital del professorat

    Aquest apartat se centra en el professorat i en el seu desenvolupament digital professional:

    • Formació contínua en eines i metodologies digitals.

    • Incorporació de les tecnologies en la pràctica docent de forma pedagògica (no només tecnològica).

    • Utilització de les plataformes, recursos digitals i eines col·laboratives en les seves classes.

    • Reflexió i revisió de la competència digital per part dels docents com a part del seu desenvolupament professional.

  • Competència digital de l’alumnat

    Aquí es descriu com els alumnes del centre desenvolupen les seves habilitats i actituds digitals com:

    • L’ús responsable i segur de les tecnologies de la informació i la comunicació.

    • Incorporar les eines digitals com a suport de l’aprenentatge i no només com a instrument.

    • Activitats de creació, comunicació i col·laboració digital adaptades segons el nivell.

    • Avaluació i desplegament transversal de la competència digital en totes les àrees.

 

I fins aquí l’anàlisi de l’Estratègia Digital de Centre de l’Escola Setelsis.