Pel que fa a la meva proposta de SdA, està pensada per l’alumnat de 6è de primària.
ENUNCIAT DE LA PROPOSTA
Es tracta d’un projecte trimestral on l’alumnat de 6è crea i produeix un programa de ràdio escolar. Treballaran en equips per elaborar diferents seccions (notícies del centre, entrevistes, recomanacions, esport, curiositats, etc.).
Al llarg del projecte, els alumnes passaran per totes les fases de producció: buscar informació, escriure guions, enregistrar, editar i publicar el programa final en una plataforma digital del centre.
L’objectiu és aprofitar la ràdio com a eina real per desenvolupar la competència digital d’una manera pràctica, fomentant alhora la comunicació, la creativitat i el treball cooperatiu.
COMPETÈNCIES DIGITALS
Les competències que entren en joc en aquesta proposta són les següents:
- CD1. Fer cerques guiades a Internet i usar estratègies senzilles per al tractament digital de la informació (paraules clau, selecció d’informació rellevant, organització de dades, etc.) amb una actitud crítica sobre els continguts que s’obtenen.
- CD2. Crear, integrar i reelaborar continguts digitals en diferents formats (text, taula, imatge, àudio, vídeo, programa informàtic, etc.) mitjançant l’ús de diferents eines digitals per expressar idees, sentiments i coneixements, respectant la propietat intel·lectual i els drets d’autor dels continguts que es reutilitzen.
- CD3. Participar en activitats o projectes escolars mitjançant l’ús d’eines o plataformes virtuals que permetin construir nou coneixement, comunicar-se, treballar col·laborativament, compartir dades i continguts en entorns digitals restringits i supervisats de manera segura i amb una actitud oberta i responsable davant el seu ús.
CONEIXEMENTS, HABILITATS O ACTITUDS RELATIVES A AQUESTA SITUACIÓ D’APRENENTATGE
Els coneixements, habilitats o actituds relacionades a aquesta situació d’aprenentatge són les següents:
– Creació de continguts digitals
-
Guionatge, enregistrament i edició d’àudio.
-
Ús d’eines com Audacity, Soundtrap, Anchor, Ivoox o Canva.
Hi treballarem l’ús bàsic de programes d’edició, organització d’un missatge i estructura del guió, expressió oral ajustada al format i la creativitat i cura del producte final.
– Alfabetització mediàtica i tractament de la informació
-
Comprensió de com funcionen els mitjans.
-
Cerca de fonts fiables per elaborar notícies.
-
Diferenciació entre informació i opinió.
Hi treballarem la capacitat de contrastar informació, la selecció i verificació de dades i la responsabilitat en la comunicació amb un públic real.
– Comunicació i col·laboració digital
-
Coordinació del treball a través de Classroom, Drive o Teams.
-
Creació compartida de documents i revisió col·lectiva dels guions.
Hi treballarem la coordinació en documents compartits i respecte pels rols del grup,l’organització del projecte a través d’eines digitals (carpetes, calendaris, Classroom) i la responsabilitat en la comunicació i adeqüació amb un públic real.
CRITERIS D’AVALUACIÓ I NIVELLS D’ASSOLIMENT
| Competència específica | Criteri
d’avaluació |
Inicial | Intermedi | Avançat | Expert |
| CE 1.3. |
Elabora un guió coherent, estructurat i adequat al format radiofònic
|
El guió és incomplet, poc organitzat o no segueix el format radiofònic. | El guió té una estructura bàsica correcta però necessita millores de cohesió. | El guió és clar, ordenat i adapta bé el contingut al format radiofònic. | El guió és complet, atractiu, molt ben estructurat i mostra domini del llenguatge radiofònic. |
| CE 2.2. | Enregistra l’àudio amb expressió clara i to adequat | L’àudio és difícil d’entendre, amb volum irregular o articulació pobre. | L’enregistrament és entenedor, tot i que irregular en dicció o to. | L’àudio és clar, amb bona dicció i un to adequat al contingut. | Domina la veu radiofònica: ritme, volum, entonació i presència comunicativa. |
| CE 2.2. |
Fa servir eines d’edició digital per millorar el resultat final |
Fa un ús molt limitat o incorrecte de l’eina d’edició. | Utilitza funcions bàsiques (retallar, ajustar volum) amb correcció. | Aplica edició amb fluïdesa (talls nets, ajustos precisos, música o efectes). | Edita amb qualitat professional: coherència sonora, equilibri i creativitat. |
| CE 1.1. | Cerca informació en fonts fiables i variades | Tria fonts poc fiables o limitades. | Utilitza algunes fonts adequades però sense gaire diversitat. | Cerca fonts fiables, variades i relacionades amb el tema. | Fa una cerca exhaustiva, escull fonts contrastades i ben justificades. |
| CE 1.2. | Contrasta dades i verifica la informació | No verifica informació o només consulta una única font. | Comprova algunes dades de manera parcial. | Contrasta informació de diverses fonts i detecta inconsistències. | Aplica un procés rigorós de verificació i justifica totes les dades utilitzades. |
| CE 1.2. | Distingeix entre informació i opinió | Confón ambdues categories o les barreja sense intenció. | Les diferencia en alguns casos, però amb confusions puntuals. | Distingeix clarament informació i opinió i les utilitza correctament. | Analitza, categoritza i justifica amb precisió la naturalesa de cada contingut. |
| CE 3.3. | Participa en el treball col·laboratiu digital (Drive, Classroom, Teams) | Participació mínima o desorganitzada. | Participa de manera regular però amb alguna manca de coordinació. | Treballa de manera activa i coordinada amb els companys. | Facilita la col·laboració, organitza i afavoreix el bon funcionament del grup. |
| CE 1.3. | Organitza documents i materials de manera ordenada i accessible | Els materials estan dispersos o desordenats. | Organitza bàsicament els documents però amb algunes mancances. | Manté els materials ordenats, accessibles i ben classificats. | Gestiona de forma impecable carpetes, versions, calendaris i estructures de treball. |
| CE 3.3. | Respecta els rols assignats i contribueix al projecte | No assumeix o no compleix el rol assignat. | Compleix el rol, encara que amb suport o irregularitat. | Desenvolupa el rol amb autonomia i constància. | Destaca en el rol, ajuda altres membres i millora el funcionament global. |
Deixa un comentari