Anàlisi de l’Estratègia Digital de Centre i propostes de millora
1. Aspectes treballats durant la formació
Al llarg de la formació hem treballat principalment les àrees següents:
-
Creació i gestió de continguts digitals: planificació i creació de documents, presentacions, materials audiovisuals i interactius adaptats a les necessitats de l’alumnat.
-
Comunicació i col·laboració digital: ús de plataformes digitals per comunicar-se amb l’alumnat, les famílies i l’equip docent; treball col·laboratiu en entorns virtuals.
-
Metodologies d’ensenyament i aprenentatge amb tecnologia digital: integració d’eines digitals en seqüències didàctiques, aprenentatge basat en projectes amb recursos digitals, ús pedagògic de dispositius i aplicacions.
-
Cultura digital de centre: importància de la documentació, protocols, eines de gestió digital i coherència d’accions a nivell institucional.
-
Desenvolupament de la competència digital de l’alumnat: activitats orientades a fomentar l’autonomia digital, la creació de continguts i el tractament segur i responsable de la tecnologia.
Tots aquests elements coincideixen, en gran part, amb els aspectes presentats en l’EDC de l’Escola Setelsis.
2. Accés a la rúbrica i valoració del centre
He sol·licitat a la Comissió Digital i a l’Equip Directiu l’accés als resultats de la darrera avaluació de l’Estratègia Digital de Centre però no n’he aconseguit l’accés. Així doncs, he fet servir una còpia de la rúbrica oficial, accessible aquí:
Rúbrica d’Estratègia Digital de l’Escola Setelsis
3. Aspectes seleccionats per millorar
Tenint en compte la necessitat real del centre i el que com a docent puc aportar, he seleccionat aquests dos aspectes a millorar perque són realistes i assequibles de millorar, tenen un impacte transversal i aporten millores tant al claustre com a l’alumnat i les famílies.
– Ús pedagògic de les eines digitals
Penso que és l’aspecte que té l’impacte més directe en l’aprenentatge de l’alumnat. Molts centres tenen dispositius, eines i plataformes, però el seu ús no sempre està alineat amb metodologies actives ni és coherent entre docents. Millorar aquest punt suposa fer un salt qualitatiu en com treballem a l’aula.
– Ciberseguretat i benestar digital
Com a centre i mestres, necessitem garantir que l’alumnat fa un ús segur, responsable i saludable de la tecnologia. És un aspecte que sovint queda poc estructurat, però és essencial per complir la normativa i per educar alumnes i futurs ciutadans digitals crítics i responsables.
4. Contextualització i justificació de la tria
El centre presenta un nivell de digitalització mitjà-alt però irregular segons etapes i mestres. Això suposa que:
-
Les bones pràctiques digitals no s’estenen a tot el claustre.
-
Les famílies reben informació digital de forma diferent segons cada tutor/a.
-
L’alumnat no sempre segueix un itinerari digital coherent al llarg dels cursos.
-
No hi ha un document únic que asseguri la continuïtat de la cultura digital quan hi ha canvis de docents o equips.
A més, la manca d’un repositori col·laboratiu fa que cada docent creï els seus materials sense aprofitar els recursos ja existents al centre, cosa que dificulta un creixement digital conjunt.
Aquestes millores són viables, coherents amb la formació rebuda i tenen un impacte directe en la qualitat de l’educació digital del centre. També són aspectes als quals puc contribuir personalment, aportant documentació, materials digitals i propostes de treball col·laboratiu.
5. Propostes de millora concretes
– Ús pedagògic de les eines digitals
Per millorar-ho podriem:
-
Crear una guia de centre amb eines digitals recomanades i finalitats pedagògiques.
-
Organitzar microtallers pràctics entre docents.
-
Promoure activitats competencials com poden ser els pòdcasts, vídeos, infografies, projectes col·laboratius, etc.
– Ciberseguretat i benestar digital
Per millorar-ho podriem:
-
Incloure activitats seqüenciades de seguretat digital a les tutories.
-
Utilitzar recursos oficials (Internet Segura, edu365…).
-
Crear cartells i normes visuals per a les aules.
-
Fer tallers informatius per a famílies i docents.
L’Estratègia Digital de l’Escola Setelsis presenta unes bases sòlides i ben estructurades tot i que, com en la majoria del panorama escolar català, encara està en procés d’optimització. Com a mestre i especialista d’anglès, considero que hi ha dos punts a través dels quals perfilar la proposta, que són l’ús pedagògic de les eines digitals i la ciberseguretat i benestar digital.
Deixa un comentari