Tenint en compte les polítiques comunicatives del meu centre i després d’analitzar la documentació EDC que tenim a disposició al moodle, “l’ús de les tecnologies en tots els àmbits requereix la consideració d’una sèrie de normes i hàbits recomanables per:
- Mantenir la seguretat, tant dels equips informàtics com de la informació que es processa i els diferents dispositius d’emmagatzematge: recomanar l’ús de programes antivirus i pràctiques segures de navegació.
- Preservar la privacitat de les persones.
- Respectar els drets d’autoria i les llicències de publicació.
- Evitar situacions de risc provocades per un mal ús dels canals de comunicació.
Una bona mesura de prevenció per protegir les dades personals és aplicar bones pràctiques en la utilització de la xarxa, com:
- Tenir cura de dades personals o sensibles, accessibles des del mòbil: que els arxius estiguin xifrats.
- No compartir informació si no sabem si estem autoritzats per a fer-ho.
- Establir una política de contrasenyes que protegeixin les dades i els equips. Les contrasenyes han de ser fortes i complexes, úniques i unipersonals, i cal fixar-ne una caducitat i un número de caràcters adequat.
- Actualitzar sistemes operatius i programes.
- Verificar les procedències dels correus electrònics i revisar els enllaços abans de clicar-los.
- Gestionar correctament usuaris i permisos d’accés.
- Assegurar els dispositius també als dispositius mòbils i les xarxes de connexió amb un antivirus. També cal controlar les xarxes a les quals es connecten els equips.
- Descarregar aplicacions només des de botigues oficials.
- Fer còpies de seguretat amb freqüència.
Per protegir dades i aconseguir el benestar digital en el meu cas aplico moltes de les mesures exposades a la guia però moltes d’altres, per falta de coneixements crec que no les aplico de forma correcta. Des del meu punt de vista, es tracta d’un entorn complex i crec que em falta informació clara al respecte, protocols concrets a seguir, no sempre acabo de saber gestionar tots d’aquestos punts relatius a la seguretat.
Referent als riscos i amenaces per la salut física i psicològica l’excés de temps de dedicació a les pantalles pot crear problemes de tipus:
- Físics: manca de llàgrima i la sequera ocular, manca de son, impacte negatiu en el creixement, manca d’activitat física amb les conseqüències negatives que aquest fet pot comportar.
- Emocionals: dependència i trastorns neuroconductuals, Ansietat, inseguretat i patiment emocional, problemes d’imatge corporal, bulímies, anorèxies i trastorns alimentaris, cyberbulling o assetjament de diversos tipus als espais digitals, por a l’exclusió social.
En aquest àmbit intento realitzar comunicacions a través dels mitjans recomanats pel centre educatiu, per exemple: plataformes educatives, correu electrònic del centre, etc. Si realitzem fotos, àudios o vídeos se’ls hi demana el seu consentiment en cas de fer-los públics,se’ls anima a no participar en converses en què s’inciti a la violència o l’assetjament , contra altres persones o col·lectius. Fins i tot, donar-los suport perquè ho comuniquin a alguna persona adulta i que així es pugui frenar la situació en la mesura del possible. Fins i tot, donar-los suport perquè ho comuniquin a alguna persona adulta i que així es pugui frenar la situació en la mesura del possible. Instar-los que ho han de contar a alguna persona que els pugui ajudar com els seus progenitors, professors/es, etc.
D’altra banda sobre les les estratègies de col·laboració vinculades a processos de coordinació i/o participació interna del centre, “part del compromís docent té a veure amb la participació, la coordinació i la col·laboració dels professors, tant dins com fora del centre educatiu, amb altres docents del centre i amb agents externs de divers caire.”
Per complir aquest compromís, en la meva tasca docent aprofito algunes de les possibilitats que les tecnologies digitals ofereixen per participar en els òrgans col·legiats de govern i de coordinació docent del centre, per a coordinar-me amb els companys del centre educatiu, i per a col·laborar amb professorat d’altres centres, i agents d’altres institucions com son els responsable de la formació en centres de treball del nostre alumnat.
Per dur a terme aquestes comunicacions o col·laboracions entre docents faig servir diferents eines de la àmplia gamma que disposem:
- Correu electrònic amb domini del propi del centre educatiu per transmetre informacions diverses, convocar reunions, contactar amb els responsables de la formació en centres de treball de l’alumnat, contactar amb alumnat i famílies, .
- Drive: on generem diverses carpetes compartides per anar desant fitxers com les actes de les reunions realitzades, plantilles de documents genèrics per fer servir en cas de necessitar-les, graelles avaluatives comunes, documents de centre, etc.
- Calendar: on es comparteixen els esdeveniments a realitzar perquè tothom pugui veure quines tasques es realitzaran cada dia.
- En alguna ocasió fem servir videoconferències (no tant actualment com ho vam fer anys passats).
Aquestes eines ens faciliten molt la tasca de coordinació entre equips docents, i resta de professorat, així com altres membres que colaboren en la formació del nostre alumnat, ja que en moltes ocasions, per diferències horàries, no és possible la presencialitat entre nosaltres.
Taula 1: Accions per tal de garantir els drets fonamentals d’intimitat, participació, drets a la informació veraç, etc.; la segona columna indica per a cada mesura quin dret permet afavorir o bé quina amenaça i quin risc vol contrarrestar.
| Mesura utilitzada | Afavoreix el dret de… a… |
| ex. Ús de la meva signatura digital en el full de qualificacions | Permet garantir l’autenticitat documental |
| ex. Treball tutorial sobre el Ciberbullying, el sèxting, etc. | Pot millorar la informació de l’alumnat sobre els riscos de les xarxes i entorns digitals. |
| Incorporar l’ús de les tecnologies digitals de manera integrada a les activitats per donar resposta a les NESE | Accessibilitat per tot l’alumnat: eines d’ accessibilitat per millorar el procés d’aprenentatge de tots els alumnes, és del tot cert que utilitza les eines de Google for Education, com dispositius Chromebook fomenta entorns més inclusius a l’aula. |
| Cercadors / Buscadors / Portals / Directoris d’Internet: Web plena d’enllaços a pàgines a on es poden cercar diferents tipus d’informacions | Fiabilitat i veracitat a Internet.
Fer recerques segures de conceptes fins a activitats Dret a la informació veraç. |
| Fomentar l’ús actiu dels recursos digitals per treballar col·laborativament | Garanteix l’aprenentatge cooperatiu i col.laboratiu |
| Col·laborar de forma activa en xarxes socials d’una manera segura i educativa, utilitzant recursos tecnològics per publicar i compartir les seves experiències aprenentatge | Fomentar altres usos de publicar a les xarxes socials |
| En cap cas compartir documents digitals en canva, genially, drive, etc a persones que no coneixeu i en cap cas, a les xarxes socials, heu d’afegir com amistats persones que no coneixeu | Respectar els drets d’autoria |
| Minimitzeu, l’ús indiscriminat de les etiquetes de Facebook, activant l’opció que demana la vostra autorització abans de ser etiquetats. La trobareu a l’apartat de configuració de Facebook.
|
Dret a la intimitat |
| Si teniu webcam, no us mostreu en situacions compromeses, i no exposeu la vostra intimitat. Qualsevol imatge enregistrada en un altre ordinador ja està fora del vostre control i pot ser difosa per qui la té, ja sigui per mala fe o per error. Si publiqueu fotografies on surten altres persones, demaneu el seu consentiment. També els altres us han de demanar permís per a publicar una fotografia on apareixeu. |
Drets d’imatge |
| Penseu-hi dos cops abans de publicar informació de caire privat. Reflexioneu si d’aquí a un temps us agradarà que aquesta informació segueixi a la Xarxa, perquè molt probablement la trobareu. | Dret a la intimitat |
| S’ha de ser curós amb les dades sensibles. Les dades personals han de ser privades, no les han de compartir a una xarxa social, ni a blogs o pàgines web, tret que tinguin algun interès concret per a fer-ho.
|
Llei de protecció de dades |
| Restringir la privacitat a les xarxes socials com Instagram, Facebook, tik tok (“si no voleu que alguna informació o imatge estigui a l’abast de tothom, és preferible no publicar-la a una xarxa social”) | Tenir cura de la seva identitat digital i tenir un perfil digital ( categòries i etiquetes)i currículum professional actualitzat en línia i fer una bona gestió del seu espai digital |
| Potenciar l’ús responsable, saludable i segur de les tecnologies digitals. | Respectar els drets d’autoria i citar les fonts.
Conèixer on trobar recursos, imatges, vídeos, etc. sota llicència Creative Commons |
Sempre els hi recordo als alumnes que s’ha de tenir present, que esborrar-se de les xarxes socials no és difícil. Poden donar-se de baixa, però la informació seguirà a Internet.
Desaparèixer d’Internet és molt complicat.
Deixa un comentari