Sens dubte, aquesta pandèmia ens ha forçat a trobar noves formes de treballar, ateses les condicions de confinament dels col·laboradors administratius i executius a la majoria dels països del món. L’escenari abans d’aquesta “eterna quarantena”, ens deia que només menys d’un quart de la força laboral a nivell global experimentava aquesta modalitat flexible o d’home office.

L’ adopció d’ aquestes noves formes, que hauríem d’ incorporar a una alta velocitat, ens ha demostrat que les organitzacions poden dur a terme la majoria dels processos de negoci, la gestió del client i les interaccions socials crítiques, generant bons resultats i alta productivitat. El treball com el coneixem s’ha transformat permanentment, a tal grau que la revista Times Magazine l’ha denominat com “l’experiment de treball-en-casa més gran del món”.

Quins entrebancs ens vam trobar en aquest canvi? 

  • La manca d’accés a tota l’alumnat:  La manca d’accés a Internet o d’un dispositiu que permeti connectar-s’hi va ser i és un desafiament a considerar. 
  • Desenvolupar un pla estructurat: La col·laboració digital va requerir i requereix un esforç coordinat, estructurat i planificat. Gestionar un grup, així com supervisar les activitats que es facin requereix que s’estableixin objectius, horaris, mètodes, lineaments i orientació perquè aquestes es duguin a terme en temps i forma. 
  • A més, es va haver de considerar l’adaptabilitat, ja que alguns alumnes necessitaven més temps per aconseguir un ús correcte de les eines.
  • Formació professional: L’actualització constant és una cosa a considerar. Sense importar el nostre rol a la societat, calia, cal i caldrà que sapiguem com utilitzar les eines de col·laboració digital. De la mateixa manera, caldrà preparar-nos per al futur perquè en uns 10 anys necessitarem comptar amb les habilitats necessàries per resoldre problemes que avui no existeixen, amb eines que encara no es desenvolupen

Un cop el docent i l’alumnat s’ha tornat la norma, hem de considerar els impactes permanents en la cultura, els processos de negocis, la forma de liderar i la tecnologia que farem servir per continuar evolucionant digitalment. Les empreses que aconsegueixin adaptar-se a aquesta evolució, trauran la millor part: balancejar la qualitat de vida dels col·laboradors alhora que optimitzen els costos i la força de treball.

En aquest sentit, els desafiaments del mòn de l’educació van ser diversos: Com habilitar l’ocupació a distància i la col·laboració virtual?, Quina tecnologia donava suport als meus primers equips remots de manera eficient i segura? Quines eines s’adaptaven millor a les necessitats del meus mòduls i contingut teòric i pràctic a ensenyar?

En aquell moment tot era feixuc, però ens movia als alumnes i a mi estar connectats, era una necessitat! però amb el temps, gairebé 3 anys després, Ens hem adonat que la tecnologia cada vegada és més fàcil d’adquirir i implementar perquè puguem exercir digitalment i a distància, per la qual cosa existeixen una sèrie d’elements i programes que ens poden ajudar a col·laborar de manera flexible i ràpida en una organització àgil:

  1. Connectar. La tecnologia actual ens va permetre i permet connectar els equips, ja sigui en temps real o asincrònicament. Hi ha moltes plataformes que habiliten a realitzar videoconferències, de manera segura i eficient, per tenir reunions col·lectives i personals, dins i fora de l’organització, en addició al correu electrònic i els xats. Hem d’escollir aquells que siguin compatibles amb la nostra tecnologia actual i comparar costos depenent de l’ús que li donem. Entre elles Zoom, Microsoft Teams, Skype, Google Hangouts, Webex, BlueJeans,…
  2. Gestionar. Aquestes aplicacions ens van permetre administrar les tasques i els projectes clau en els quals estem treballant. Específicament, aquestes ens donaran suport perquè l’ equip docent sencer gestioni les seves activitats tenint transparència en els objectius, fites, dates límit i la qualitat del compliment, facilitar els reports i monitoratge, així com millorar la interacció i suport en temps real de l’ equip docent cap a l’ assoliment dels resultats. 
  3. Comprometre. Aquestes plataformes ens van permetre  no només escoltar de manera empàtica durant les sessions remotes, sinó també entendre els seus sentiments i pensaments en aquells moments tan crítics. Aconseguir el compromís i la moral va ser complex a distància, però amb l’ús de la col·laboració digital, es va pugue recol·lectar i analitzar les reaccions de l’equip, escoltar les seves preocupacions i fer grups focals digitals, analitzar els temes clau de manera qualitativa i qualitativament. Entre les favorites utilitzades hi ha Kahoot, Mentimeter,…
  4. Dissenyar. Aquestes eines són grans pissarrons digitals que ens permeten la col·laboració per dissenyar, co-crear, resoldre problemes i dur a terme sessions de tempestes d’idees visualment i creativament. Es poden pujar materials, dibuixar diagrames i aconseguir el mateix impacte que en una sessió “off site” amb l’equip, facilitant el procés creatiu i col·laboratiu en tenir tot el treball en un sol lloc. Entre més usades hi ha Mural,  StoryBoard i Limnu.
  5. Compartir. Aquests serveis ens van ajudar i ajuden a compartir continguts i centralitzar documents i arxius, sense importar la seva mida o tipus. Amb ells, l’equip pot accedir a la informació en qualsevol moment, en qualsevol lloc i en qualsevol dispositiu. Comunament utilitzats en les grans organitzacions, els més coneguts són Dropbox, Google Drive i Moodle, Google Classroom…

Per dur a terme aquesta transició també és imperant desaprendre vells hàbits, prendre passos petits però ferms cap a aquesta remodelació, experimentar amb diverses d’elles i no tenir por a provar-les, això és, liderar amb l’exemple. Hem de recordar que gran part de la transformació digital és canviar la mentalitat per afrontar aquest viatge cap al futur del treball digital.

El canvi és un camí difícil???

Gran part de la transformació digital és canviar la mentalitat per afrontar aquest viatge cap al futur del treball digital

No cal abocar-se pel que queda per fer, només cal marcar uns objectius, definir un pla i començar a actuar. Mesurar el nostre avanç ens deixarà veure els errors i èxits, amb l’objectiu de continuar millorant. Mentre es produeix el canvi, cal gaudir del camí.

Revolucionar la forma de donar classe és una oportunitat emocionant. Tenir un pla amb el qual seguir endavant ho fa fàcil.

Què avantatges aporta la creació d’un entorn digital docent?

  • Accessibiltat per tot l’alumnat?

Eines d’ accessibilitat per millorar el procés d’ aprenentatge de tots els alumnes, és del tot cert que utilitza les eines de Google for Education, com dispositius Chromebook fomenta entorns més inclusius a l’aula. 

L’ accessibilitat ja no es considera una prestació orientada en exclusiva a uns pocs alumnes amb discapacitats específiques. Els educadors s’estan adonant del valor d’un enfocament basat en l’accessibilitat per a tothom, de manera que tots els alumnes usin les mateixes eines amb funcions d’accessibilitat integrades. Els que tenen necessitats especials no se senten aïllats, i alhora els seus companys gaudeixen dels avantatges d’ accedir a noves eines d’ aprenentatge.

Volem evitar termes com ‘alumnes amb dificultats per llegir’ o ‘alumnes que es queden aquest tipus d’expressions fan pensar als alumnes que les eines no estan pensades per a ells

  • Fomentem la creativitat?
  • Ensenyem als estudiants a aprendre de forma independent i col·laborativa?

Les eines digitals continuen transformant l’educació, amb excel·lent resultats millorant el rendiment de l’estudiant, augment l’interès i motivació, estalviant en recursos i augmentant la qualitat de continguts. 

  • Oportunitats

Gràcies a l’era digital podem treballar des de diferents llocs, comunicar-nos d’una manera més ràpida i eficaç, realitzar treballs en conjunt d’una manera més ordenada, administrar millor el nostre temps, arxivar gran quantitat de dades i compartir-la entre col·laboradors.

Tot això pot potenciar la qualitat de les nostres tasques, incrementar la productivitat dels nostres alumnes i fomentar la creativitat dels nostres equips.

La col·laboració digital no és exclusiva per a les empreses, sinó que també es pot aplicar en l’àmbit educatiu. Ara hi ha llocs com Edmodo o Classroom o moodle, els quals disposen d’un ambient per fomentar l’aprenentatge mitjançant plataformes que permeten lliurar tasques i emmagatzemar informació.

Tot això permet que en temps com aquests, on l’ apropament social està restringit, les persones puguin desenvolupar les seves funcions en aplicar una alternativa adaptable a les seves necessitats.

Estem en una etapa on podem incorporar noves tècniques de treball i aprenentatge. Tenim accés a informació com mai abans i tenim la possibilitat d’augmentar la productivitat tant personal com a l’àrea de treball.

Conèixer com fer servir les eines per a la col·laboració digital ja no és únicament una recomanació, sinó una necessitat. Hem d’adaptar-nos a les noves eines, les quals han vingut per quedar-s’hi i que indubtablement són per al nostre benefici.

Aprendre tot el possible mai no ha tingut una importància tan fonamental. Depèn de cadascú capacitar-nos per poder incorporar un pla al nostre Aprendre tot el possible mai ha tingut una importància tan fonamental. Depèn de cadascun capacitar-nos per poder incorporar un pla al nostre lloc de treball.

No ens hem d’oblidar que estem preparant els estudiants per al món real abans que hi arribin.

I tu, estàs llest?