A Disseny d’una activitat de realització a l’aula

  1. Selecció d’una UF

UF4 M10
El metabolisme i l’excreció. Es composa dels nuclis formatius que estudien l’aparell digestiu i l’aparell excretor. S’estudia l’anatomofisiologia digestiva, renal i urinària, les manifestacions digestives i patologies renals i urinàries més freqüents.
La regulació interna i la seva relació amb l’exterior, en la qual s’inclouen els sistemes de protecció de l’organisme, el sistema endocrí i els òrgans sexual i la reproducció. S’estudia el reconeixement de l’estructura, funcionament i malalties del sistema endocrí. S’estudien les bases anatomofisiològiques de l’aparell genital femení i masculí i la patologia genital masculina i femenina. El sistema immunitari i alteracions del sistema immunitari.

  1. Contextualització:

CFGM Emergències sanitàries
M10 Anatomifisiologia i patologia bàsiquesi
UF4 La regulació interna i la seva relació amb l’exterior, el metabolisme i l’excreció.

  • Repte
    Els alumnes de 1r de TES, realitzaran una activitat basada en un repte: ser capaços d’elaborar un joc de taula, que faciliti a qualsevol professional sanitari l’aprenentatge de l’anatomia, fisiologia i patologia en emergències prehospitalàries. El joc educatiu està adreçat a la resta d’alumnes de l’aula.
  • Objectius
    1. Desenvolupar les capacitats clau contingudes al cicle, a més de desenvolupar millorar les destreses comunicatives en català amb els altres companys del cicle tan necessàries a la seva professió.
    2. Enumerar els signes de gravetat i relacionar-los amb les possibles patologies.
    3. Relacionar les possibles patologies analitzant els procediments d’intervenció per evacuar les víctimes de forma segura
  • Competències professionals
    . Participar en el treball en equip respectant la jerarquia en les instruccions de treball.
    . Resoldre problemes i prendre decisions individuals en l’àmbit de la fisiopatologia seguint les indicacions establertes.
    . Relacionar les possibles patologies analitzant els procediments d’intervenció per evacuar/traslladar les víctimes de forma segura
    . Analitzar i donar resposta a un problema contextualitzat a partir de la recerca autònoma.
    . Enumerar signes de gravetat, i relacionar-los amb criteris i protocols d’actuació, per classificar les víctimes.
    . Reconèixer els signes de compromís vital, relacionant desviacions de signes externs respecte dels paràmetres normals, per determinar l’estat del pacient.
  • Capacitats clau
    . Resolució de problemes
    . Iniciativa
    . Autonomia
    . Innovació
    . Organització del treball
    . Relació interpersonal
    . Treball en equip

2. Selecció del recurs digital

Dins de l’apartat Aplicacions per fer presentacions i mapes mentals es proposa el següent recurs digital: canva (manual ús i manteniment), genially (taulell trivial), quizlet (flashcards trivial), Kahoot (qüestionaris per equips), Educaplay (sopa de lletres, mots creuats…)

3. Activitat de realització a l’aula

A1. Manual ús i manteniment del teu aparell o sistema

  • Pautes per l’elaboració:
    El treball es realitzarà en grups de tres-quatre persones, com a màxim.
    Consistirà en:
    1. L’elaboració d’un minimanual amb GENIALLY
    2. L’elaboració d’unes fitxes d’activitats complementàries (EDUCAPLAY)
    3. L’elaboració d’un qüestionari interactiu, per equips (KAHOOT)
    4. L’elaboració d’un JOC DE TAULA (QUIZLET + TAULELL TRIVIAL CANVA)

Ha de contenir la informació bàsica sobre: Anatomia, fisiologia i patologia de la UF4, de cada aparell o sistema
S’han d’elaborar 20 targetes per equip d’experts. A cada targeta ha d’aparèixer una pregunta (de la categoria anatomia, fisiologia o patologia) i la seva corresponent resposta.

Les preguntes han de ser clares i concises. Han d’ajudar a l’adquisició de coneixements de l’UF4.

A tots els materials elaborats han de constar: els noms i cognoms dels participants, el cicle, el grup i el curs (2022-2023)

És una activitat de treball col·laboratiu cooperatiu en grups de 4 per realitzar a l’aula, en un temps estimat de dedicació 24 hores.

El material necessari és: ordinador de sobretaula o tauleta.

4.Quins materials de consulta podeu d’utilitzar? 

en la carpeta compartida del Drive i també podeu cercar informació complementària a internet a les webs següents:

  1. https://smart.servier.com/
  2. https://intef.es/
  3. https://canalsalut.gencat.cat/ca/inici
  4. Inici. Medicaments i farmàcia (gencat.cat)
  5. https://faros.hsjdbcn.org
  6. https://sem.gencat.cat/ca/emergencies-mediques/primers-auxilis/

5. Quin recurs digital haureu d’emprar?

Genially https://genial.ly/es

Canva https://www.canva.com

Educaplay https://es.educaplay.com/

Kahoot https://kahoot.com/

Quizlet https://quizlet.com/es

Inshot https://inshot.com/

  • Què heu de fer?

Visualitzar el material de consulta i els webs i vídeos enllaçats, registrar-vos de forma gratuïta al recurs digital Genially, Canva, Educaplay, Kahoot i Quizzlet i elaborar les diferents activitats proposades, a partir de la informació consultada, incloent els següents continguts.

  • Quins han de ser el continguts?

El material i recursos creats han d’incloure el contigut de la UF4 i ha de ser esquemàtic, amb la lletra necessària, però sense que sigui excessiva. Ha d’incloure imatges o dibuixos dels procediments. Feu servir la vostra creativitat.

Per solventar el següent enunciat :

Vols aprendre jugant l’aparell digestiu, excretor, endocrí i immunitari, les seves funcions i alteracions orgàniques més freqüents? Crea el teu trivial and just play!

  • Activitats complementàries per grups d’experts:
    Amb l’objectiu que els companys comencin a llegir i aprendre sobre sistemes dels quals no són experts, necessitarem fer unes fitxes d’activitats i vídeos
  • Activitat inicial: full giratori on es fa una petita pluja d’idees per a cada tema (cada NF). A posteriori es fa una posada en comú a l’aula de tots els grups d’experts.

  • Fitxes d’activitats intercanviables (educaplay).

  • Video explicatiu (com a intercanvi de material amb els altres grups), si s’escau amb l’aplicació https://inshot.com/

  • Equips de treball:

Es faran grups de 4 persones, de forma aleatòria:

Constitució de grups cooperatius: EXPERTS.

Distribució de càrrecs dins del grup:
Secretari: guarda el material, controla el temps i comprova que tothom té el material necessari.
Portaveu: presenta davant la classe el treball realitzat i pregunta dubtes a la professora.
Coordinador: organitza la tasca, distribueix tasques individuals i comprova que tothom la entès
Supervisor

  • Com s’avaluarà?

Avaluació:
Projecte Bodygame: 65% (rúbrica coavaluativa amb corubrics)
Qüestionari final-formulari Google forms (cal mínim un 5 per aprovar): 25%
Actitud i assistència: 10%

rubrica_autoavaluacio_programacio_didactica_v1-0v

En resum, els productes què haureu de lliurar/que haureu de fer:

  • Minimanual ús i manteniment del teu aparell o sistema
  • Fitxes d’activitats intercanviables (petits exercicis o activitats perquè els altres equips comencen a tenir coneixement dels altres sistemes)
  • Video explicatiu (com a intercanvi de material amb els altres grups)
  • Targetes trivial (explicades al annex)
  • Qüestionari/test (de tot el temari i que farem l’últim dia)
  • Termini i lloc de presentació:
    El dia 10 i 17 de maig del 2023
    S’haurà de lliurar a les professores del mòdul 10 (drive compartit)

Qüestionari:
Prova avaluativa a base de preguntes tipus test.  Darrera sessió M10: 24 de maig.

 

B Disseny d’una activitat de realització autònoma a casa

 

  1. Selecció d’una UF

UF4 M5 NF1 Patologia respiratòria d’urgència

  • Contextualització

CFGM Emergències sanitàries

M05 Atenció sanitària especial en situacions d’emergència

UF4: Patologia orgànica d’urgència

RA1 Protocol actuació patologies respiratòries d’urgència

  • Descripció activitat

L’ activitat que plantejo està pensada per poder-la realitzar de manera autònoma a casa en cas d’haver de faltar uns dies a classe.

Seguint el fil de la NF1 Patologia orgànica d’urgència Pacient respiratori els alumnes de 2n de CF Emergències, continuarem treballant sobre aquest tema.

  • Objectius d’aprenentatge

Patologia respiratòria d’urgència:
Signes i símptomes de les patologies: MPOC (Malaltia Pulmonar Obstructiva Crònica), asma bronquial, hemoptisi massiva.
Protocols d’actuació en patologia respiratòria d’urgència
Mesures posturals en patologia respiratòria

  • Contingut
    Signes i símptomes de l’aparell respiratori
    Tipus de respiracions
    Patologies respiratòries: MPOC, Asma bronquial, vessament pleural, Pneumotòrax, Pneumònia,
    Hemoptisi massiva
    Protocols d’urgència respiratòria
  • Que heu de fer a casa?

Utilitzar la tauleta o l’ordinador correctament per resoldre les activitats proposades de manera autònoma.Utilitzar recursos digitals com el correu electrònic, Google Classroom i Google Presentations.

  1. Visualització de vídeos explicatiu dels continguts (loom) al classroom del grup classe
  2. Presentació amb google presentations de patologia assignada (per parelles)
  3. Resolució de casos clínics (individual)
  4. Edició videos tutorial de les pràctiques amb grups de dos persones amb material de l’ambulància: mascaretes Ventimax, Fastrach, Max. Ventilació, Nebulització, Ambu adult i pediàtric, valoració secundària amb estetoscopi i trasllat llitera amb app LOOM i penjar canal you tube al classroom per compartir amb el grup classe.
  • Recursos digitals?

Els alumnes poden fer servir una tauleta o un ordinador personal chromebook, el que tinguin a casa. En el seu defecte, poden fer servir qualsevol dispositiu mòbil.

Primer s’ ha d’accedir al següent enllaç de Classroom

https://classroom.google.com/c/MTYwNzcxODIzNlpa?cjc=s4wp6kt

Per accedir a la classe i poder veure el contingut, adjunto el codi de la classe:

s4wp6kt

Les activitats proposades queden centralitzades a la mateixa plataforma.

Detallar les tasques a realitzar.

Primer, entren a la classe de Google Classroom ( ja estan habituats a treballar en aquesta plataforma).

A1  Visualitzar els videos loom de contingut de la matèria on s’expliquen les diferents característiques i la classificació dels pacients respiratoris.

A2 Recerca informació del vídeo i elaborar una presentació amb Google Presentations (ja està creada per parelles)

 

 

Relació amb objectius generals del cicle i competències clau, segons el Decret currículum:

Relació amb l’adquisició de capacitats clau dins el cicle:

Són les capacitats transversals que afecten diferents llocs de treball i que són transferibles a noves situacions de treball. Entre aquestes capacitats destaquen les d‘autonomia, d’innovació, d’organització del treball, de responsabilitat, de relació interpersonal, de treball en equip i de resolució de problemes.

2. Selecció del recurs digital o programa

Es proposa el programa en línia Google classroom i google Presentations.

A3 Edició de videostutorial per penjar al canal you tube de la matèria

Què has de fer en aquesta activitat?

  1. Instal·la Loom per poder fer les teves gravacions. A continuació trobaràs un parell de vídeos curts que t’explicaran com instal·lar-te l’extensió Loom, i com fer-lo servir. En instal·lar-te l’extensió de Loom, al navegador, t’apareixerà un sol blau, que és la nova icona de Loom.

Com instal·lar l’extensió per Loom a Google Chrome:

2. Com utilitzar Loom per les teves explicacions:

Quan ja estiguis preparat/da, per començar la gravació prem Record a video, comprova micro i càmera, i prem Start Recording. Selecciona compartir pantalla i sortirà el compte enrere per començar la gravació. En finalitzar has de clicar Finish recording (botó verd al costat de la teva imatge).

3. Grava un vídeo amb Loom, explicant com s’utilitza el material de dotació sanitària assignat per tractar al Pacient Respiratori i Protocol del Pacient respiratori segons Patologia

 

  • Fes el lliurament a través de la tasca al Classroom, penja aquí l’enllaç al teu vídeo de Loom.

Recorda! Prem el botó de tramet la tasca.

  • Com s’avaluarà?

Es tindran en compte els següents criteris en la qualificació:

30% Presentació Patologia respiratòria
30% Videotutorial Material Pacient Respiratori
30% Kahoot a casa Què he après de Patologies respiratòries d’urgència
10% Actitud i connexions setmanals

  • Quan ho has de fer?
    Aquesta tasca es realitza a casa i el termini de lliurament és de 3 setmanes, 18h

Reflexions

Dissenyar activitats emprant eines i recursos digitals és una tasca enriquidora tant pel docent com pels seus alumnes.

Està comprovat que l’alumnat, divers i diferent entre sí en quant a la manera d’aprendre, construeix molt millor el seu propi aprenentatge quan aquest resulta significatiu i útil. Les eines i recursos digitals són una brillant oportunitat per poder arribar a tots i totes, respectant així els diferents ritmes i necessitats de cadascú.

Quan es dissenyen activitats per realitzar a classe utilitzant eines i recursos digitals s’han de tenir en compte una sèrie de coses com disposar d’una xarxa d’internet wifi en condicions, tenir a l’abast tauletes o ordinadors per als alumnes, disposar de pissarra digital a l’aula o ser conscients dels diferents problemes tècnics que poden aparèixer.

Comprovar que tot l’alumnat té accés al recurs preparat mitjançant la tauleta, mòbil o ordinador de sobretaula.Comprovar que la connexió a internet permet fer l’activitat Dominar el recurs digital per poder ajudar l’alumnat a superar els entrebancs que sorgeixin. Dedicar temps a provar que el recurs funciona correctament quan s’implementa la primera vegada a l’aula.Tenir preparada una activitat alternativa que no requereix internet per si falla.

També s’ha de tenir en compte les mesures de protecció de les dades personals i la privadesa de l’alumnat.Les mesures de seguretat i salvaguarda dels drets digitals en utilitzar les tecnologies digitals.Que tot l’alumnat pugui accedir i fer servir el recurs digital d’una forma òptima amb el material necessari ( tauleta, mòbil, ordinador..)Que la connexió a internet funciona correctament.

Quan es dissenyen activitats per realitzar dins i fora de l’aula, cal assegurar-se que els i les alumnes disposen d’un dispositiu mòbil i de connexió a internet perquè sinó és impossible que puguin realitzar les tasques proposades.
I en cas de fer-les a casa mantenir un canal de comunicació fluid amb l’alumnat (google chat) que està a casa per resoldre possibles entrebancs digitals. El docent s’ha d’assegurar que l’alumna/e té el recursos materials fora de l’aula per poder accedir als recursos digitals proposats.No obstant Promou el treball autònom de l’alumnat.

Avantatges sens dubte algú la dinamització de les classes i fer-ho amb el temps que cadascú necessiti i en el moment adient (asincrònic) No obstant com qualsevol tasca docent d’ensenyament aprenentatge presenta desavantatges… es necessita temps per crear una activitat i trobar el moment i bon accés a internet, i sobretot requereix temps de dedicació docent extra.