Les possibilitats que ofereixen les tecnologies digitals per informar sobre els diferents processos d'avaluació l'alumnat i les famílies i per proporcionar retroacció que permeti millorar l'aprenentatge i adaptar la pràctica docent, són cada cop més i millor.

Els entorns virtuals d'aprenentatge (Google Classroom, Moodle) permeten oferir retroacció sobre les tasques lliurades per l'alumnat en diferents formats (missatges qualitatius que acompanyen la puntuació, comentaris en PDF, missatges en enregistraments d'àudio, etc.).
Els qüestionaris digitals amb Kahoot it! amb preguntes tancades que ofereixen retroacció tant si les respostes són correctes, amb una explicació sobre el motiu que la justifica, com si són incorrectes, amb una explicació oral sobre la causa de l'error de manera immediata.

Els manuals, videotutorials o canals de comunicació (Google xat) per oferir retroacció amb les eines de l'EVA del centre sobre les tasques efectuades per l'alumnat, són la forma més efectiva per donar resposta immediata als dubtes que es generen durant la realització de les tasques, treballs o projectes.

D’altra banda, per realitzar l’avaluació de les exposicions orals per part de l’alumnat l’eina que trobo més adecuada és una rúbrica d’avaluació amb corubrics, que permet una retroacció directa a l’alumne, tant per part del docent com dels companys a l'aula
Com ja he comentat amb anteriors articles, les rúbriques són un excel·lent instrument per qualificar qualsevol treball. A més, presentades amb antelació a la nostra classe, ens ofereix l'avantatge de poder explicar al nostre alumnat què i com avaluarem la tasca, i facilita la retroacció.
L'aplicació que us proposo, Corubrics, reuneix les característiques pròpies de tota rúbrica, però, a més, inclou la possibilitat de ponderar els indicadors d'avaluació per precisar la qualificació final de l’alumnat. Poden registrar-se diferents tipus d'avaluació ( autoavaluació, coavaluació, avaluació del docent), però el més interessant és que els/les alumnes són participants actius del procés avaluador: avaluen a temps real, i a més, poden rebre telemàticament la retroalimentació directa del docent.
Es presenta plantilla a l’alumnat i amb el qüestionari generat han coavaluat els companys i han fet la seva autoavaluació.
Un cop realitzades les avaluacions s'extreu els resultats obtinguts i he fet la retroacció tant individual com grupal.

Una altra proposta com eina per fer avaluació i/o retroacció immediata,  de les més utilitzades a la meva tasca són els Formularis Google forms
Formulari Google Forms

https://docs.google.com/forms/d/1c-XhZkoMR0Zez9U7vuyjyUebkFP1GGOjdScIy1p52rI/prefill

I sens dubte la meva preferida per oferir una retroacció in streaming Kahoot it! eina de gammificació excel.lent que permet reflexions immediates.

I la que forma part del meu dia a dia, tant per dubtes, com per taques, publicacions d’articles, visualització de videos i que em facilita la comunicació i per tant el feedback diari amb els alumnes és el Classroom. Totes les activitats que demano als meus alumnes me les lliuren a través del classroom i les corregeixo normalment amb retroaccions que contenen àudios. Ho faig amb l’eina Beep Voice notes for google classroom i amb Mote, que  és una extensió pel navegador Chrome, que ens permet deixar comentaris en format àudio, tan dintre del Classroom (comentaris al grup o en privat a un alumne) com als comentaris que podem afegir als documents de l’ofimàtica de Drive (Documents, Presentacions i Fulls de càlcul).
Un cop hem descarregat l’extensió i configurada amb 4 clics la mateixa, el seu ús és molt fàcil i intuïtiu. A partir d’aquest moment, quan vulguem fer un comentari al Classroom o arxiu de Drive, observarem que apareix la icona lila de Mote dintre el quadre de comentari. Res més fàcil que clicar la mateixa i començar a dictar la nostra observació. A la versió gratuïta disposem de 30sg de temps, i a la de pagament 1:30 minuts. Entre les quals hi ha la possibilitat de transcriure i/o traduir també les notes de veu a text amb l’idioma que escollim. Interessant, però per mi, no imprescindible, el que trobo realment pràctic és l’agilitat de poder deixar comentaris en àudio i alhora que els alumnes també puguin percebre el to amb els que els hi dic. 
Crec que les retroaccions amb àudios són més efectives i directes i ens permeten més rapidesa a l’hora de fer el feedback amb els nostres alumnes.

El protocol que segueixo és que per a cada activitat els faig un feedback amb audio per remarcar els aspectes positius i negatius de les seves activitats, cosa que em permet poder fer explicacions més àmplies i detallades que si ho faig amb un text escrit. Crec també que la comunicació amb els alumnes és més àgil.
Quan es treballen aspectes més pràctics, com ara casos clínics, m'han recomanat fer les retroaccions amb screencastifay, ja que em permet gravar la pantalla i moure-m’hi amb el cursor i alhora pots anar fent explicacions i comentaris dels aspectes que veus que els han quedat incomplerts o erronis.
A dia d'avui és una eina que no utilitzo amb gaire freqüència. No obstant, sé que permet una comunicació fluida, directa i detallada amb els alumnes, ja que és com si féssim classe de forma presencial.
Podem fer servir Screencastify per oferir una correcció d’una prova escrita que hàgim realitzat a l’aula i així poder explicar què s’esperava a les preguntes que havien de respondre els nostres alumnes. Això facilitarà el procés daprenentatge de l’alumnat, centrant-se en aquelles preguntes que vulguin revisar.
Sens dubte per tal de donar feedback als alumnes, és fer les retroaccions de manera ràpida, que siguin curtes, concises i alhora efectives i productives, ja que crec que les retroaccions llargues no serveixen per transmetre les idees importants perquè els alumnes puguin millorar.

Els criteris per escollir les eines citades són evidents:
  1. El criteri didàctic és l’organització, on els materials s’han de presentar ordenats i organitzats amb lògica.
  2. El criteri tècnic és l’accessibilitat, per tal que tot els alumnes tinguin accés i puguin fer la tasca amb diferents possibilitats d’expressió.
  3. El criteri pedagògic és que puguin fer l’activitat tant individualment, com en grup, atenent a la diversitat i aplicant metodologies actives on el principal protagonista és l’alumnat.
  4. El criteri ètic és fer un bon ús del recurs digital, fent-lo servir només per rebre la informació del professor i aprofitar-ho per a la seva avaluació i procés d’aprenentatge.
L’aprenentatge és dialògic: si no hi ha diàleg, no hi ha aprenentatge. Entre l’aprenent i l’expert, entre iguals i, especialment, amb un mateix (entre el que sé i el que no, entre el que veig i el que penso). 

Cal fomentar que es generi un diàleg bidireccional, perquè ens permetrà copsar que l’alumne entén el comentari i reajustar el feedback en conseqüència, per garantir l’efectivitat de l’autoregulació. D’altra banda, provocar el diàleg ajuda l’alumne a sentir-se corresponsable del feedback. Ho podem fer amb preguntes que obliguin l’alumne a adoptar una actitud crítica vers la tasca i a replantejar-se com l’ha resolt: entendre les raons o possibles causes que expliquen les dificultats detectades.

Hi ha moltes bones raons per fer comentaris només amb vídeo o àudio per als alumnes:
1. És més fàcil i ràpid parlar que escriure.
2. Podem utilitzar el to i els matisos més fàcilment en els nostres comentaris, cosa que podria fer que els comentaris siguin més efectius.
3. Amb el treball d’un estudiant obert al nostre ordinador, podem gravar la nostra pantalla i assenyalar o destacar parts del treball a què fem referència.
4. És més probable que els estudiants el mirin o escoltin i hi intervinguin