ENUNCIAT

El repte que us proposem és realitzar un taller d’una hora de durada per educar en salut sobre primers auxilis a l’alumnat de 6è de primària de l’escola Juncadella.

REQUERIMENTS 
  • Llistat d’idees prèvies (fer-ho abans d’entregar aquest document)

Llistat d’eines o materials que necessitarem per fer un bon projecte d’educació per la salut.

  • Enquesta de coneixements previs: Llistat de preguntes per tal de saber alguna cosa sobre les nenes i nens amb els quals anem a actuar per poder, d’aquesta forma, poder detectar necessitats i saber quines activitats i quina informació els haurem de preparar en base als seus coneixements previs sobre primers auxilis
  • Llistat de material a elaborar
    • Presentació (powerpoint, canva genially, prezzi,…) amb primers auxilis davant d’una aturada cardíaca, hemorràgia i enuagament.
    • Pòsters (canva)
    • Tríptics (canva)
    • Activitats pels infants en format gimcana
    • Tot allò que hagi sorgit al llistat d’idees
  • Disseny del taller
    • Organització de l’espai
    • Organització del temps
    • Organització del personal
  • Diari de treball
    • Què he fet? Què he après? Què puc aplicar?
    • Autoavaluació del treball en equip
    • Coavaluació de rols i objectius.
MÈTODE D’ENTREGA I FORMAT 

Es treballarà i presentarà en el drive tota la informació i material elaborat. Es realitzarà una presentació, un tríptic i un pòster en format powerpoint, canva, genially, powtoon…Implementació a l’institut amb l’alumnat de 6è de primària de l’escola Juncadella de Barcelona el dia 05 de maig de 2023 a les 10:00h.

OBJECTIUS
  • Àrees implicades:
    • MP10 UF1: Educació per la salut. Concepte d’educació sanitària:
      •  Seleccionar els mètodes i mitjans material d’informació i educació sanitària en funció del tipus de programa i del col·lectiu a qui es dirigeix.
      •  Relacionar les necessitats d’autocura, de manteniment d’aficions, de relacions socials, d’activitat de lleure a familiars i acompanyants amb el grau de benestar emocional del pacient / víctima. 
    • MP4: Atenció sanitària inicial en situacions d’emergència
    • MP5: Atenció sanitària especial en situacions d’emergència
    • MP14: Mòdul de síntesi
    • Establir interrelació entre els centres de primària adscrits i l’institut Moisès Broggi.  
    • Donar a conèixer als nens de primària nocions bàsiques de primers auxilis . 
    • Potenciar, treballar i avaluar la competència comunicativa i les capacitats clau dels alumnes de la branca sanitària de FP (resolució de problemes, organització, responsabilitat, treball en equip, autonomia, relació interpersonal i iniciativa). 
Reflexió per al disseny de l’activitat

Quina situació d’ensenyament-aprenentatge has seleccionat: les competències digitals s’inclouen dins d’una activitat més extensa? 

Es tracta d’un projecte d’educació per la salut en primers auxlis que realitzem amb l’alumnat de TES dirigit a escoles de primària del barri: Emili Juncadella.

L’alumnat de TES prepara el material tipus tríptics, pòsters, contes, fan teatre, creen cançons…, diverses activitats que implementen amb l’alumnat de les escoles de primària.

En aquesta activitat l’alumnat treballa tant les competències pròpies del crèdit  com d’altres transversals com són la competència comunicativa, la competència digital  més de la resolució de problemes, organització, responsabilitat, treball en equip, autonomia, relació interpersonal i iniciativa.

Quines competències digitals de l’alumnat treballareu? Trieu mínim dues. Per exemple: a través de l’alfabetització mediàtica treballarem la creació de continguts fent una proposta de notícia enfocada des d’un punt de vist infantil o juvenil.

  • Competència 2 –> Utilitzar les funcions bàsiques de les aplicacions d’edició de textos, tractament de dades numèriques i presentacions multimèdia.
  • Competència 4 –> Cercar, contrastar i seleccionar informació digital tot considerant diverses fonts i entorns digitals.
  • Competència 5 –> Construir nou coneixement personal mitjançant estratègies de tractament de la informació amb el suport d’aplicacions digitals
  • Competència 6 –> Organitzar i emprar els propis entorns personals digitals de treball i d’aprenentatge.

Quins coneixements, habilitats o actituds sobre les competències triades entren en joc? Quins temes i continguts es tracten? Quins nivells d’aplicació de competència digital requereix a l’alumnat per realitzar aquesta activitat? Calen coneixements o habilitats digitals previs? 

Per a la realització de l’activitat l’alumnat ha de ser capaç d’elaborar documents fent ús de les funcions estàndards d’edició de text i presentacions multimèdia, Treballaran la construcció de coneixement: tècniques i instruments.   Realitzaran produccions multimèdia a partir de materials propis o aliens, tot aplicant-hi les funcions bàsiques dels programes d’edició.  Organitzaran i construiran nou coneixement tot utilitzant instruments digitals específics, mitjançant les seves opcions bàsiques.  Han d’utilitzar cercadors: tipus de cerca i planificació. Així com realitzar una correcta selecció i valoració de les fonts d’informació.

Per tot això es requereix un coneixement previs bàsic en aquests aspectes, funcionalitats del navegadors, coneixement d’estratègies de cerca, coneixement bàsic d’eines d’edició de documents de text, presentacions multimèdia i processament de dades numèriques, … No obstant la selecció de  l’eina digital a utilitzar sol ser senzilla i intuïtiva, la qual cosa permet que tothom sigui capaç de poder realitzar l’activitat proposada.

Implementació:

Durant el 3r trimestre del curs l’alumnat de TES ha treballat per aconseguir el repte proposat.

Després de moltes sessions de debat, plutja d’idees, treball en equip, coordinacions entre equips, els resultats obtinguts en el projecte del curs 2022-23, ha estat aquest:

Tríptic.







Pòster.




Presentació sobre primers auxilis


Activitats preparades per a la gimcana.

Activitat 2 ARBRE DE DECISIONS

 

  • PAS 

 

Què és?

Explicació que significa PAS: Pprotegir  Aavisar  Ssocorrer

Quina activitat farem?

passar el video del 112 https://www.google.com/search?q=112.gencat.cat+anuncio+informativo&rlz=1CATAVM_enES984&biw=1366&bih=649&tbm=vid&ei=5cLbY6qYOI6skdUPwPyNqAc&ved=0ahUKEwjqnqPVgPf8AhUOVqQEHUB-A3UQ4dUDCA0&uact=5&oq=112.gencat.cat+anuncio+informativo&gs_lcp=Cg1nd3Mtd2l6LXZpZGVvEAMyBQghEKABOgoIABDxBBAeEKIEOgUIABCiBDoHCCEQoAEQCjoECCEQFVDOEVj7SmCwTWgAcAB4AIABhQKIAfQdkgEGMC4xNS42mAEAoAEBwAEB&sclient=gws-wiz-video&safe=active&ssui=on#fpstate=ive&vld=cid:72c1e9f8,vid:W5_qhVdtd0w


passar el video PAS 

https://www.google.com/search?q=PAS+proteger+avisar+socorrer&bih=649&biw=1366&rlz=1CATAVM_enES984&hl=ca&tbm=vid&ei=PMTbY7vxK7-ZkdUPgK-yuAE&ved=0ahUKEwi7_934gff8AhW_TKQEHYCXDBcQ4dUDCA0&uact=5&oq=PAS+proteger+avisar+socorrer&gs_lcp=Cg1nd3Mtd2l6LXZpZGVvEAMyCAgAEBYQHhATMggIABAWEB4QEzoKCAAQsQMQgwEQQzoECAAQQzoLCAAQgAQQsQMQgwE6CAgAEIAEELEDOgUIABCABDoNCAAQgAQQsQMQgwEQCjoKCAAQgAQQsQMQCjoHCAAQgAQQCjoGCAAQFhAeOggIABAWEB4QCjoJCAAQFhAeEMcDOg0IABAWEB4QDxDxBBAKOgoIABAWEB4QDxAKOggIABAWEB4QD1CzBljNcGC6dWgDcAB4AIABqgGIAeEWkgEEMjAuOZgBAKABAcABAQ&sclient=gws-wiz-video&safe=active&ssui=on#fpstate=ive&vld=cid:3ae92905,vid:wDmoFNN4brE


https://www.google.com/search?q=pas+socorrer&rlz=1CATAVM_enES984&hl=ca&tbm=vid&ei=DMXbY-iPK9ugkdUP_4q_sAQ&start=10&sa=N&ved=2ahUKEwjoxfTbgvf8AhVbUKQEHX_FD0YQ8NMDegQIDxAW&biw=1707&bih=811&dpr=0.8&safe=active&ssui=on#fpstate=ive&vld=cid:c0acb537,vid:sN7QnnwoMBs 

Situación 1 → En educación física un compañero se cae saltando al potro y se hace mucho daño en el hombro derecha y en la pierna derecha y tiene un moratón. (P→ apartas el potro, A→llamas al 112 y avisar de lo sucedido y seguir las indicaciones, S →vas hacia tu compañero e intentas tranquilizarlo y esperamos a la ambulancia) 
Situación 2 →En casa vuestra madre se cae en la ducha y tiene sangre en la cabeza (P → cerrar la grifo, secar el suelo, A →llamar al 112 y explicar lo que sucede y sigues las instrucciones del 112, S→ hacer lo que dice la persona del 112 y esperar la ambulancia)
Situación 3 → Vais por la calle y veis caerse a una anciana

Implementació amb l’alumnat del 6è de primària.


 

REFLEXIÓ FINAL

Aquest projecte permet treballar, no sols els objectius dels mòduls implicats (MP10 MP4 MP5 MP14), sinó que, a més a més permet que l’alumnat treballi competències com la comunicativa i la digital i les capacitats clau de la branca sanitària de FP (resolució de problemes, organització, responsabilitat, treball en equip, autonomia, relació interpersonal i iniciativa).  El fet de haver d’elaborar diferents productes i activitats fa que hagin de treballar en petits grups i que, al mateix temps, s’organitzin entre tots ells, per tant han de trobar espais virtuals per a la realització d’aquestes tasques, on puguin treballar i col·laborar tots plegats per obtenir un resultat final únic i comú. En aquest cas han treballat amb el drive, on han compartit documents excel, words i presentacions per poder aportar, en documents compartits tota la informació. En aquest aspecte, ha hagut de fer una correcta cerca d’informació valorant les fonts seleccionades. Han treballat col·laborativament amb canva per elaborar tríptics, presentacions i pòsters.

Un cop realitzades totes les activitats l’alumnat de TES ho implementarà amb alumnat de les escoles del barri, cosa que motiva l’alumnat, que veu una aplicació al món real de l’activitat que estan realitzant. Aquest aspecte, juntament amb el canvi de metodologia i l’ús de les eines digitals fan que l’alumnat treballi amb molta motivació, interès, ganes i autonomia.

Tant l’alumnat de TES com l’alumnat de primària van gaudir molt de l’activitat i tots van aconseguir aprendre d’una forma diferent.