Durant el desenvolupament del curs, l’experiència de crear una situació d’aprenentatge ha estat molt enriquidora, tant a nivell tècnic com pedagògic. M’ha permès reflexionar profundament sobre com dissenyar activitats significatives que connectin amb l’alumnat, alhora que integrin recursos digitals interactius per potenciar la motivació i la implicació.
En el procés de creació, he tingut en compte la seqüenciació dels continguts, els objectius d’aprenentatge i la diversitat de l’alumnat, amb l’objectiu que la proposta sigui accessible i adaptable. Treballar amb eines com H5P, JClic i eXeLearning m’ha donat eines molt potents per generar materials més dinàmics, visuals i participatius.
H5P: molt útil per crear activitats interactives com vídeos amb preguntes, qüestionaris i jocs de relacionar. Permet una retroalimentació immediata i manté l’alumnat actiu.
JClic: ideal per elaborar activitats més lúdiques i repetitives, com puzzles, sopes de lletres o exercicis d’associació. És pràctic per reforçar continguts.
eXeLearning: m’ha servit per crear una unitat didàctica completa en format web, integrant text, imatges i activitats, amb un format fàcil d’usar i exportar.
Aquest procés m’ha ajudat a valorar el potencial de les TIC per enriquir les propostes educatives i fer l’aprenentatge més dinàmic, autònom i adaptat a diferents ritmes i estils.
Disseny de la situació d’aprenentatge:
• Definir els objectius d’aprenentatge i les competències específiques del mòdul 5 del CFGM Emergències sanitàries RA2 Farmacoteràpia.
• Organitzar la seqüència didàctica seguint les fases de motivació, desenvolupament i avaluació.
• Planificar activitats pràctiques relacionades amb la realitat de l’aula i del taller.
Eines utilitzades per elaborar contingut interactiu:
• H5P<span;> (via Lumi) per activitats interactives.
• JClic<span;> per activitats de reforç.
• eXeLearning<span;> per al projecte principal.
Valoració personal del curs
Tot i la seva àmplia aplicació, la realització de les activitats d’aprenentatge basat en continguts interactius i programari lliure eXelearning encara em suposa diversos reptes.
El disseny de l’activitat i els processos d’avaluació, rubrica o taules de verificació amb eXelearning, requereixen temps per fer-ne una mitjanament acceptable, i per fer taules de seguiment amb eXelearning, es entre d’altres aspectes dels més complexos de la metodologia interactiva.
Aquest treball m’aporta una experiència de suport per millorar l’aula del futur a l’FP (contingut més visual, atractiu i divertit)
Per fer-ho em apres les eines interactives com H5P, molt recomanable, i eXelearning, no tant, més representatives del curs.
Les activitats interactives creades amb H5P i Jclic, les vaig aplicar a l’aula aquest darrer trimestre, generant eines noves més completes (memory, sopa de lletres, drag and drop i videos interactius). Aquestes eines es van aplicar amb l’alumnat de 2n del CFGM Emergències sanitàries a la meva classe del 3r trimestre (urgències endocrines)
Els resultats obtinguts indiquen que l’alumnat participant va percebre un millor funcionament de les eines generades comparades amb les utilitzades originàriament, destacant-ne la compleció, l’adaptabilitat i l’agilitat d’ús, diversiu i entreteniment mentre aprenen.
Deixa un comentari