TASCA FINAL-REFLEXIÓ SOBRE LA SdA
Bon dia, em dic Rafa Cerezuela i el meu tutor és David de Pablo López i he realitzat aquesta tasca per a la formació de Competència Digital Docent, nivell B1.
La SdA (Situació d’Aprenentatge) que he plantejat es diu Fira Liost Cat, està enfocada pel curs de 4rt de primària (cicle mitjà), té una duració de 5 setmanes inicialment, que amb les modificacions de la tasques caldria tenir en compte que s’allargarà. L’àrea que treballo és medi social i cultural.
El context es situa a inici de curs escolar, on l’hi plantegem als alumnes on han anat de vacances. Situarem on està cada poble o ciutat de vacances en un mapa mentre es produeix la conversa. Primerament, deixarem que siguin ells qui situïn els llocs en un mapa o Google Maps. Quines estan a Catalunya i quines no? També els hi preguntarem, on és Catalunya?
A més també preguntarem als infants quines festes majors han viscut. Quins llocs emblemàtics o importants han visitat? Quins recorreguts han fet o excursions? Com han arribat fins aquests llocs?
El repte serà després d’aquesta conversa inicial serà proposar als alumnes si preparem una Fira de mostra d’activitats i tradicions catalanes a l’escola. Una motivació important serà que els hi proposarem que puguin venir les famílies a veure aquesta fira.
Bé, ara explicaré les tasques que he modificat:
- Per la tasca del Mòdul 2 d’ Integració de recursos digitals a la SdA he triat 5 eines digitals per implementar la SdA.
Mind Genius que és una eina on els infants poden fer mapes conceptuals i a dins de la SdA l’aplicaria per fer un recull del que han après els alumnes després d’investigar sobre les festes i tradicions catalanes. (mapes conceptuals).És una eina que ens pot afavorir l’aprenentatge de l’alumnat, ja que pot crear els seus propis mapes mentals, esquemes que els ajuden a sintetitzar el que han après.
Whiteboard Fi És una eina on els alumnes treballen amb una pissarra digital que serveix per poder treballar amb els alumnes en temps real, o amb els membres de diferents equips de treball, aconseguint la interacció individual i col·lectiva dels alumnes
Les implementaria en els grups de treball a la hora de compartir informació entre els grups sobre allò que han investigat.
Liveworksheets: És una eina que serveix per crear continguts i activitats digitals de manera fàcil i intuïtiva. També hi ha possibilitat de poder trobar tasques fetes adaptades a diferents nivells educatius i temes.
Aquesta eina digital la podria implementar perquè els alumnes poguessin crear tasques sobre les festes tradicionals.
Genially: És una eina que permet presentacions interactives molt atractives per tothom, així com un alt grau intuitivitat a la hora de crear les presentacions. Ens permet donar suport a l’alumnat per aquest motiu, motivant així a tot el grup classe.
La proposta en aquesta eina digital es que es puguin plantejar presentacions amb Genially a més a més de les que ja fan en Canva, per plantejar altres opcions (com s’ha plantejat al curs).
Google Maps: Finalment aquesta eina ens permet geolocalitzar diferents punts geogràfics de qualsevol lloc del món. Fa que l’alumne millori el seu propi aprenentatge ja que és altament intuitiva.
El que proposo en aquesta Situació d’Aprenentatge seria que els alumnes poguessin localitzar pobles propers a les Franqueses on hi hagi Festes Majors populars com per exemple la Festa de Blancs i Blaus de Granollers (Vallès Oriental) o les Santes a Mataró (Maresme).
- Per la tasca del Mòdul 3; d’empoderament de l’alumnat.
Per aquesta tasca he triat una activitat inicial, de activació de coneixements que es diu Què podem fer aquesta Festa Major de Corró d’Avall?
La idea és que els alumnes es reparteixin les activitats del programa de la Festa Major de Corró per dies (4 grups, 1 per dia) i creïn un Kahoot per posar a prova als seus coneixements.
Cal dir que aquesta tasca és una Mesura de Suport Universal (MISU) però s’adreça concretament a un alumne amb Síndrome de Down, amb l’objectiu de que pugui treballar en equip, amb una eina que el pugui motivar, perquè el seu aprenentatge sigui més significatiu.
A més aquesta eina ens permet l’adaptació del ritme d’execució d’aquest alumne en concret, de manera que l’ajuda a treballar en equip, així com amb mestres de suport (Codocència).
Considero que amb aquesta personalització de l’aprenentatge, donant accessibilitat a aquest material educatiu, incentivem a l’alumnat i a les seves famílies, per empoderar-los i que puguin donar el seu màxim potencial.
- Per la tasca del Mòdul 4: Creació de continguts digitals.
Per la tasca del Mòdul 4 de creació de continguts digitals he triat la opció de Exe Learning, un programa que considero molt més intuïtiu que J Clic, després de provar les 2 opcions.
El contingut digital que he preparat ha estat tasques on els alumnes havien de triar entre veritat i fals afirmacions sobre les festes majors o la proposta d’integrar un video que era sobre la festa major de la Major de Barcelona, la Mercè, amb molts elements comuns amb la que poden viure ells a les Franqueses del Vallès.
En aquest vídeo és fan preguntes i els alumnes tenen 3 opcions per respondre. La proposta seria fer la tasca en grup i que es pugui tenir més temps per resoldre les preguntes com una de les mesures MISU integrades en la SdA.
- Per la tasca 2 del Mòdul 5: L’avaluació i la retroacció
Per aquesta tasca o proposta sobre l’avaluació i la retroacció proposo Cartells sobre la fira Liost cat en el que l’objectiu general és explorar i comprendre la diversitat cultural, gastronòmica, folklòrica i turística de Catalunya. Els diferents grups de treball faran un disseny amb Canva amb el que han après. Amb aquesta tasca els alumnes organitzaran una Fira en la qual es mostrarà que a les famílies tot el que han après i on caldrà prèviament preparar la presentació. En aquesta tasca els alumnes fan una Avaluació formadora durant el procés d’aprenentatge.
L’instrument que em sembla adequat és Rúbrica, ja que permet fer una avaluació reguladora, formativa i formadora, de manera que es pot utilitzar com a coavaluació, autoavaluació i avaluació per part del professorat. A més a més té una gran flexibilitat per fer una atenció universal a l’alumnat, ja que és una eina modulable, que pot variar segons el perfil i diversitat de l’alumnat.
El moment de cicle d’aprenentatge en el que proposo fer servir aquest recurs digital, la rúbrica és les activitats d’aplicació i transferència (Com sé que ho he après?) i la intencionalitat d’aquesta autoavaluació és que l’alumne pugui veure que està fent bé i en que pot millorar.
La retroacció la farà el mestre, el propi alumne per aconseguir la metacognició i inclús els companys i companyes de grup, que poden ajudar a que pugui veure la seva evolució i aspectes a millorar. Els models o bastida més efectiu que podria tenir sería la pròpia rúbrica, ja que ajudaria a veure a l’alumne quins nivells d’aprenentatge ha assolit.
Una vegada que l’alumne saps els objectius, descobreix els seus propis errors per regular el seu propi procés d’aprenentatge (el com ho estic fent?) i es fa una retroacció per la millora (i ara què haig de fer?) oferim als alumnes l’oportunitat de poder modificar la tasca que han fet, tenint en consideració la pròpia rúbrica i l’aprenentatge o metacognició que els propis alumnes han fet.
Caldrà tenir en compte el protocol de seguretat i protecció de dades, caldrà que aquestes siguin confidencials, donant un accés limitat a les dades d’avaluació, que queden protegides amb l’ús de la plataforma (Classroom).Pel que fa a les famílies caldrà que autoritzin l’ús d’aquestes plataformes i que coneguin per a què s’utilitzen.
- Per la tasca del Mòdul 6: Desenvolupament de les CDA
La proposta es gravar en vídeo amb la càmera de l’escola l’activitat de l’exposició de LiostCat, que és una de les activitats finals de la SdA Fira Liost Cat i poder utilitzar l’eina digital Powtoon per aconseguir que sigui més atractiu per alumnes i famílies.
L’edició del vídeo de Powtoon la faria tothom, o sigui, tots els grups. Però només un dels vídeos editats es penjaran a la pàgina web de l’escola. La decisió la prendriem entre tot el grup classe. Inclús es podría plantejar de portar aquest vídeo al canal de reporters per poder motivar més a l’alumnat.
La idea és que els alumnes siguin protagonistes en tot moment, donant la màxima autonomia a l’alumnat perquè puguin realitzar gravació i edició d’un vídeo que es donarà a conèixer a la pàgina web de l’escola.
En aquesta tasca proposem les competències digitals de l’alumnat 2 i 3, on per una banda es creen, s’elaboren continguts digitals, en aquest cas un video sobre l’exposició de la Fira Liost Cat amb les famílies i per altre banda on els alumnes participen en projectes escolars mitjançant eines digitals ens permet arribar a plataformes com és la pàgina web de l’escola.
Pel que fa a la protecció de seguretat i protecció de dades l’alumnat caldria tenir en compte a la hora de crear el contingut, gestionar-lo i publicar-lo caldrà tenir en compte els permisos per gravar a les famílies que participen en aquest vídeo, que venen a veure l’exposició de Fira Liost Cat.
Finalment en el cas de dur a terme la SdA a l’aula les barreres que em podria trobar serien les barreres d’aprenentatge, la participació i suport a la diversitat.
D’aquesta manera caldria tenir en compte les MISU per poder atendre a tothom, per donar les mateixes oportunitats als alumnes, aspecte que he tingut en compte, tot i que en la pràctica és més complexe, amb el dia a dia de l’aula. La clau és una mirada inclusiva a nivell de línia d’escola, que ha de tenir en compte les seves fortaleses i debilitats la inclusió de l’alumnat, en una atenció universal. També És molt important poder dedicar recursos humans (codocència a l’aula), així com la utilització de les eines digitals per poder superar aquestes barreres.
Deixa un comentari