En aquest nou article, adaptarem una activitat original d’una SdA que inicialment no tenia inclosa cap eina digital.

L’activitat original escollida es troba dintre de les activitats de síntesi i estructuració (Què hem après) on l’alumnat, per grups, ha de crear un mural/presentació en cartolina dels sabers que han après durant la realització de la SdA. Aquests murals seran sobre les propietats i els estats de l’aigua, el cicle de l’aigua, els litres d’aigua que hauríem de gastar responsablement cada persona i la importància de l’aigua per al planeta i què passaria si no n’hi hagués.

En comptes de la realització d’aquests murals a través d’una cartolina, l’alumnat ho podria fer a partir d’una presentació a través de Canva, Genially o PowerPoint, un vídeo explicatiu fet pels mateixos alumnes o fer l’explicació a partir d’experiments i materials manipulatius en directe als seus companys/es a l’hora de fer la presentació a l’aula.

Avui dia, cada vegada ens trobem més a les aules amb alumnes que tenen NESE. Pel que fa a les limitacions o barreres que hi poden haver amb la diversitat que hi ha actualment a les aules, aquestes poden ser abismals i s’han de planificar i adaptar a les necessitats de cadascun per poder arribar a tots ells/es i que tinguin aquesta oportunitat d’aprendre.

En aquest cas, ens centrarem en un alumne amb TEA i les barreres que trobarem per a l’adaptació de l’activitat. Aquestes barreres poden ser:

  • Tecnològiques: s’ha de tenir present que l’eina escollida per fer la presentació no sigui massa complexa i que hi puguin haver dificultats en la creació o edició d’aquesta.
  • Visuals i sensorials: la sobrecàrrega sensorial d’elements distractors a les diapositives o formats no accessibles, com per exemple: l’ús de textos massa petits o fons amb poc contrast que poden dificultar tant la preparació com la comprensió per part del mateix alumne.
  • De comprensió: l’organització de la informació s’ha de tenir present, ja que a la cartolina es veu tot de cop, però a la presentació s’han d’anar passant diapositives i la dificultat de gestionar que es dirà a la presentació en cada moment, ja que la informació està segmentada en diapositives. Ha de tenir una bona coordinació oral/visual, pel fet que s’ha de parlar sobre el que s’està projectant en el moment.
  • Emocionals i de comunicació: canvi en la rutina de fer servir habitualment una cartolina a l’hora de fer petites presentacions i en aquest cas fent servir una eina digital pot ser més frustrant si no se sap fer servir correctament.

Un cop explicades les possibles dificultats que podem trobar-nos; ens centrarem en el grup que fa la presentació sobre els estats de l’aigua i com passa l’aigua d’un estat a un altre. Per superar aquestes barreres la presentació es farà a partir de materials reals exposats a l’aula (gel, aigua líquida i vapor d’aigua) i la creació d’una presentació de Canva amb la incorporació addicional de vídeos explicatius que donin suport a l’alumne.

Per fer l’activitat més accessible per a l’alumnat amb TEA, el grup de treball farà servir una presentació de Canva, la qual inclourà pictogrames (font: ARASAAC) per a la ràpida identificació de l’alumnat amb TEA dels conceptes a explicar. També amb l’ajuda de vídeos explicatius, ja que és un recurs que pot ajudar a complementar la informació exposada prèviament. A més, disposaran del material físic per a la bona associació dels conceptes amb la realitat.

Material digital elaborat per la presentació de l’activitat

Després de la realització de l’activitat s’ha pogut comprovar que l’alumne ha seguit l’activitat amb interès i paciència, fixant molt la seva atenció en els elements interactius presentats.

Finalment, s’adjunta una reflexió sobre els desafiaments, estratègies efectives i impacte percebut en l’empoderament dels estudiants amb l’ús d’eines digitals.