Aquest espai s’ha creat una vegada cursat el curs “Aplicació del pensament computacional i STEAM a l’aula, de forma gamificada, creativa i realista” (B1) i s’ha elaborat una proposta a l’aula per tal de recollir tot el procés que s’ha dut a terme a l’aula.

CONTEXTULITZACIÓ

Ens trobem a la classe de 3r de primaria de les escoles fonlladosa, a Malgrat de Mar. En aquesta aula hi ha 21 alumnes 3 dels quals son nouvinguts i 5 PSI.

Per poder atendre a tothom en els seus diferents nivells i necessitats creiem que l’ús d’aquesta metodologia STEAM ens ajuda a individualitzar més els continguts i fer-los més partícips del procés d’aprenentatge.

METODOLOGIA

En aquesta activitat volem que els alumnes comprenguin com s’ha de fer una descripció i quins passos han de seguir pel que fa a l’estructura d’aquest text.  Alhora, també es tracta de treballar altres habilitats i competències per tal d’arribar a l’objectiu final. 

Així doncs, es tracta de fer una tasca final on hi hagi tot un procés d’aprenentatge globalitzat, adaptat les diferents maneres d’aprendre a les característiques personals de l’alumnat, tot fent un aprenentatge significatiu.

COMPETENCIA DIGITAL DOCENT

A continuació expliquem com s’han anat treballant les diferents CDD en aquest projecte: 

1) Compromís professional:

Per tal de poder dur a terme l’activitat, en aquest cas amb l’ordinador, implica que el professional de l’escola hagi explicat el funcionament d’aquest i s’hagin donat unes certes pautes abans d’utilitzar-lo. Així com també es necessita un acompanyament constant.

2) Continguts digitals:

Per utilitzar aquesta eina digital cal entendre certs continguts digitals, com ara encender l’ordinador, buscar informació al cercador i utilitzar el drive.

3) Ensenyament i aprenentatge:

Pel que fa l’ensenyament i aprenentatge, els alumnes estan creant el seu propi coneixement mitjançant la cerca d’informació i la resolució dels problemes que els van sorgint mentre van desenvolupant aquest petit projecte.

4) Avaluació i retroacció:

En aquest cas l’avaluació ha estat continuada , ja que no només s’avalua l’activitat final sino que s’ha anat avaluant tot el procés que han anat fent els alumnes, aixi com tambe la seva implicació i evolució; cadascun dells tenint en compte el seu punt de partida.

5) Empoderament de l’alumnat:

Que els alumnes siguin els protagonistes del seu propi aprenentatge els dóna un empoderament i unes ganes d’aprendre molt mes grans que no pas amb una classe magistral.  Així doncs, hem aprofitat aquesta ocasió per treure’n aprofundir en aquest ambit.

6) Desenvolupament de la competència digital de l’alumnat:

Mitjançant les diferents activitats que hem realitzat amb l’ordinador, els alumnes van desenvolupant diferents habilitats de la competencia digital.

 

OBJECTIUS

Com hem comentat abans, els objectius d’aquesta activitat són variats:

  • Conèixer l’estructura d’una descripció.
  • Saber cercar informació a internet.
  • Analizar la informació trobava i triar la més important.
  • Agafar mes habilitat amb l’ús del gmail.
  • Endinsar-se al món del drive tot compartint documents i penjar-los al núvol.
  • Ser critics amb els companys i analitzar com ha estat la tasca que han realitzat.

ACTIVITAT I IMATGES

L’activitat doncs consta de diferents passos. Per realitzar-la hem utilitzat un total de 6 sessions de una hora 30 minuts cadascuna. A continuació detallarem què fem a cada sessió:

  1. A la primera sessió hem visualitzat varis exemples de descripcions d’animals i hem fet un treball teòric sobre aquests, tot analitzant les diferents parts que mostren totes les descripcions.
  2. A la segona i tercera sessió els hem demanat que comencin a completar la seva propia descripció tot seguint la guia que tenen amb l’estructura del que text que hem comentat anteriorment. Per fer-ho, poden anar consultant als ordinadors. Aquesta és la part més densa de l’activitat, ja que això els suposa cercar informació, analitzar-la i agafar les idees més importants.
  3. Posteriorment, un cop ja tenen la informació que volen utilitzar dins la seva graella, se’ls demana que comencin a escriure la seva descripció a la llibreta, tot desenvolupant les idees que han triat.
  4. Una vegada ja tenen aquesta descripció feta i corregida a la llibreta els demanem que ho passin a l’ordinador. Aquesta vegada però utilitzem una eina nova, que es el drive. Els expliquem com han d’entrar a aquesta eina i els deixem que comencin a escriure el text. Una vegada tenen el text escrit els ensenyem com es comparteix amb altres persones. En aquest cas, demanem que ho comparteixin amb la mestra per fer una última revisió.
  5. Finalment, llegim els textos en veu alta a la classe i avaluem a dos companys.

 

REFLEXIÓ FINAL

https://drive.google.com/file/d/1x_16pwS6_foHxluYrglXqFCZX0Wui4IZ/view?usp=sharing