1. Situació d’ensenyament-aprenentatge. Contextualització
En aquesta activitat, els alumnes de 4t d’ESO participen en un projecte de recerca sobre el canvi climàtic. La proposta consisteix en que els estudiants recopilin, analitzin i valorin diferents fonts d’informació digital per elaborar un informe crític. La situació s’emmarca en l’àrea de Ciències Socials, amb l’objectiu de desenvolupar la seva capacitat per gestionar informació digital de manera responsable i crítica, en un context on la informació abundant i sovint contradictòria requereix habilitats d’alfabetització mediàtica.

2. Competència digital
Treballarem especialment la competència d’alfabetització mediàtica en el tractament de la informació i les dades, amb l’objectiu que els alumnes aprenguin a identificar fonts fiables, filtrar informació rellevant i detectar possibles notícies falses o manipulades.

3. Coneixements, habilitats o actituds que entren en joc

  • Coneixements: conceptes sobre fonts d’informació fiables, verificació de dades, i criteris per avaluar la credibilitat d’una font.
  • Habilitats: buscar, filtrar, comparar i contrastar informació digital, així com utilitzar eines de verificació de dades.
  • Actituds: es valorarà la curiositat, el sentit crític i la responsabilitat en la gestió de la informació digital.

4. Nivell d’aplicació de la pràctica

  • Conèixer continguts i conceptes bàsics sobre la gestió de la informació digital.
  • Posar en pràctica habilitats de selecció i filtratge de continguts, utilitzant eines digitals.
  • Analitzar de manera crítica la informació seleccionada, valorant la seva fiabilitat.
  • Treball en equip: discutir i debatre sobre les fonts i la qualitat de la informació, fomentant la col·laboració i el pensament crític.

5. Requisits tècnics i eines necessàries

  • Eines de cerca i verificació d’informació: Google Scholar, FactCheck.org, Snopes, entre d’altres.
  • Plataformes de col·laboració: Google Drive (Docs, Sheets), Padlet o similars per compartir i comentar continguts.
  • Coneixements tècnics: els alumnes han de tenir nocions bàsiques sobre com utilitzar cercadors avançats, com interpretar metadades i com verificar la fiabilitat d’una font.
  • El professor haurà de preparar una guia breu sobre l’ús de les eines de verificació i col·laboració, així com establir criteris per avaluar la qualitat de la informació.