A un centre educatiu hi ha moltes situacions en les quals cal tenir en compte qüestions relacionades amb la propietat intel·lectual i els drets d’autoria. La inclusió d’elements al bloc d’aula i a altres llocs web del centre, la reproducció de música, la projecció d’un vídeo a l’aula (comercial o gravat de la televisió), la representació d’una obra teatral, la producció d’elements audiovisuals (vídeos, programes de ràdio) la publicació d’activitats i materials didàctics (tant si inclouen elements creats per altres persones com si són de producció completament pròpia) i la publicació de treballs de l’alumnat en són alguns exemples.
En aquest sentit, fomentaria una bona pràctica d’aquests aspectes informant sempre de la font de tot allò que s’hagi projectat o vist. És molt important fer ús d’aquesta qualitat donat que s’ha de posar en valor al creador i al contingut. D’altra banda, també seria indispensable fer un ús del Creative Commons lliure de drets per als materials emprats en els treballs dels alumnes. És indispensable que coneguin aquest respecte i “consum” associat al treball digital o que ha estat digitalitzat. L’autoria i la propietat intel·lectual és un aspecte fonamental a tractar amb ells. D’aquesta forma, podran entendre el valor de l’art o de la creació en tots els àmbits. I els professors hem de donar exemple en aquest aspecte.
Els articles que us proposo a continuació, fan una aproximació real i científica a la problemàtica plantejada anteriorment. És important parar atenció i examinar atentament les alternatives als materials lliures de drets d’autoria així com el conflicte que es pot generar per l’abús d’aquests materials i l’ús incorrecte o poc adequat de les diverses llicències. Per aquest motiu, crec que és molt important tenir diferents fonts que mostrin aquest debat des de perspectives diverses.
Per més informació, podeu consultar els següents articles:
I HUGUET, Mercè Romagosa. [Ressenyes] Labastida i Juan, Ignasi. Noves alternatives per gestionar els drets d’autoria en la difusió de continguts. Les llicències de Creative Commons. Llengua i ús: revista tècnica de política lingüística, 2008, 97-101.
Plantada, Raquel Xalabarder. “La reforma de la Llei de propietat intel· lectual: entre la necessitat, l’oportunitat i la inviabilitat?.” Món jurídic: butlletí del Col. legi d’Advocats de Barcelona 293 (2015): 14-15.
Plantada, Raquel Xalabarder. “La propietat intel· lectual en el món digital: un monopoli en extinció?.” Quaderns del CAC 37 (2011): 61-69.
Deixa un comentari