L’ACTIVITAT
1) Soc professor de Llengua catalana i literatura. Amb l’alumnat de 3r d’ESO portem temps treballant els textos periodÃstics, i ara ens hem centrat en els textos publicitaris. L’activitat que hem dut a terme és sobre aquests últims.
2) El material que vaig preparar per introduir el tema està fet amb Prezi (enllaç al punt 4). Alhora, l’alumnat va haver d’usar dispositius (preferentment portà tils, però també mòbils per manca d’aparells) per realitzar l’activitat en grup.Â
3) Activitat: creació d’un anunci (visual, audiovisual o sonor).
3.1. Ara que hem vist en detall els tipus d’anuncis, les seves parts i quins són alguns dels recursos a què es recorre per fer-los, posem-nos mans a l’obra! Amb l’equip que hem fet a classe, porteu a terme un dels següents encà rrecs que han arribat a la nostra agència publicità ria:
- Un cartell de les properes Festes de Maig de Badalona on n’apareguin els esdeveniments més importants (no oblideu indicar-ne la data, l’hora i el lloc).
- Un anunci del concurs literari de Sant Jordi de l’Albéniz que s’emetrà a la rà dio de l’institut.
- Un anunci audiovisiual de la cantina del centre que es pugui difondre per les xarxes socials i la pà gina web del centre.
Un cop els equips hà giu enviat els encà rrecs, els visualitzarem i, també per equips, en farem un breu informe de cadascun (50-100 paraules per informe), destacant-ne les fortaleses i els aspectes a millorar. Finalment, seleccionarem les propostes guanyadores que com a agència publicità ria acabem presentant als nostres clients. Tant l’anunci del grup com els informes han d’entregar-se a la direcció de l’agència de publicitat via Classroom.
3.2. Compètències especÃfiques: 2, 3, 4, 5, 6, 9 i 10.
Objectius de l’activitat:Â
- Comprendre, interpretar i analitzar diversos textos publicitaris (els visualitzats com a exemple i els del propi alumnat) i en diferents formats (visual, audiovisual i sonor).
- Produir textos orals i/o escrits amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüÃstica, tot promovent la creativitat i la cooperació en un marc visual.
- Treballar la capacitat de cerca, selecció i contrast d’informació procedent de diverses fonts per tal de poder realitzar els productes proposats.
- Mobilitzar el coneixement sobre l’estructura de la llengua i els seus usos i adequar-se al context comunicatiu.
3.3. L’alumnat podrà fer servir aplicacions com Canva, Creative Poster Maker o Desygner per fer pòsters; Audacity, Ardour o Reaper per gravar à udio; o Animoto, FilmoraGo o VideoShow per la creació de vÃdeos.
3.4. Taxonomia de Bloom → entenc que n’estem treballant tots els nivells: recordar, comprendre, aplicar, analitzar, justificar i crear.
3.5. DUA → entenc que tenim en compte:
- Implicació:Â
- l’activitat fomenta l’interès i la motivació per l’aprenentatge;
- també intenta mantenir l’esforç i la persistència de l’alumnat amb metes realistes i engrescadores;
- alhora, dona opcions d’autoregulació.
- Representació:
- es presenten diferents opcions perceptives;
- proporciona diferents llenguatges;
- Acció i expressió:
- ofereix oportunitats per a l’acció, l’expressió, la manipulació i l’experimentació (i afegiria la creativitat);
- també ofereix diferents formes d’expressió;
- aixà com opcions per a funcions executives.
5. Material per a l’alumnat (Prezi):
https://prezi.com/view/DO4volKJQMDbWFEE9xdj/   → compartit a través del Classroom i projectat al grup fent-ne comentaris i resolent dubtes.
L’alumnat també podia consultar el llibre de text de la matèria, on hi apareixen sobretot més exemples d’anuncis en format visual i, per si ho volien, informació sobre el tema (informació que també apareix al Prezi).
LES EVIDÈNCIES


L’ANÀLISI I LA REFLEXIÓ
- En la meva opinió, les tecnologies digitals emprades han afavorit l’assoliment dels objectius d’aprenentatge de l’alumnat. En primer lloc, perquè sense elles hagués estat impossible mostrar-los els exemples que vam analitzar amb la velocitat i la qualitat que vam fer-ho. I en segon lloc, perquè els ha permès realitzar les produccions en els tres formats proposats i de manera cooperativa.
- Tot i que la resposta és sÃ, em pregunto com haguéssim pogut realitzar aquesta activitat sense eines digitals, i suposo que ens haurÃem hagut de limitar a analitzar i produir cartells publicitaris, obviant els anuncis audiovisuals i sonors.
- Per l’exposat anteriorment, crec que per realitzar aquesta activitat les tecnologies digitals són imprescindibles. La profunditat i la qualitat del que hem fet hagués estat impossible sense el seu ús. Vaja, que haguéssim hagut de repensar completament l’activitat.
- Problemes en integrar a l’activitat les tecnologies digitals, no n’he tingut. De fet, el problema sorgia quan no en podÃem disposar (els portà tils que l’alumnat d’aquest grup hauria d’haver rebut del Departament encara no han arribat, de manera que vam haver d’usar el material del centre, que és limitat). A banda, la intensitat de la xarxa del centre és discontÃnua, aixà que la feina dels equips es veia alentida i fins i tot interrompuda en ocasions.Â
- Vaig intentar que en aquests últims trams s’aprofités el temps per fer tasques de planificació de la feina pendent i de revisió i reflexió de la feina ja realitzada. Pel que fa a la manca de material, el vam mirar de compensar amb dispositius personals, el meu propi i els mòbils de l’alumnat, tot i que els mòbils dificultaven les tasques d’edició d’imatges i vÃdeo, a més de fomentar les distraccions.
Deixa un comentari