Aprofitant que hi estàvem treballant el text instructiu, aquest grup d’activitats va ser dut a terme en un grup de 4t d’ESO.
En primer lloc, es va proposar a l’alumnat de jugar al joc del telèfon mitjançant l’aplicació web gratuïta Gartic Phone (https://garticphone.com/). Aquesta activitat tenia una durada d’uns 15 minuts, durant la realització de la qual el professor va enregistrar un vídeo d’uns 2 minuts en què es pretenia il·lustrar la postura corporal de l’alumnat (abans de fer-ho, es va comprovar que a inici de curs totes les famílies haguessin signat el consentiment pertinent, com així era). Aquest vídeo es va projectar tot seguit i no se’n va fer cap més difusió.

A continuació, en grups de 4, l’alumnat va començar a redactar un text instructiu amb quins hàbits ergonòmics i rutines de descans ocular cal tenir a l’hora d’usar dispositius i pantalles. Aquest text serviria de base per, en una següent sessió, realitzar un vídeo instructiu amb aquests grups de treball. Finalment, els alumnes van auto i coavalauar-se mitjançant una rúbrica creada amb l’extensió CoRubrics que es va penjar al Classroom.

D’aquesta manera, la primera activitat (el joc del telèfon) estava relacionada amb la competència 6.2 Comunicació, col·laboració i ciutadania digital, i es proposava cridar l’atenció a l’alumnat sobre la facilitat amb què poden ser distorsionats els missatges quan es transmeten; mentre que la segona (el vídeo instructiu) estava relacionada amb la competència 6.4 Ús responsable i benestar digital, i pretenia sensibilitzar-lo sobre la importància de tenir uns bons hàbits ergonòmics i les rutines de descans oculars a l’hora d’usar dispositius i pantalles.
Quant als nivells d’aplicació de la competència digital requerits a l’alumnat per realitzar aquestes activitats, cal precisar que per a la primera (el joc del telèfon) no eren necessaris coneixements previs, mentre que per a la segona (realització del vídeo instructiu) sí que havien de tenir nocions sobre el funcionament d’alguna de les aplicacions d’edició audiovisual amb què, d’altra banda, ja havíem treballat, com per exemple Clipchamp (https://clipchamp.com). Així mateix, van haver de fer recerca sobre el benestar físic i les postures adequades a l’hora d’utilitzar els dispositius electrònics, informació que havien de seleccionar, filtrar i analitzar de forma crítica abans d’ordenar-la per tal de realitzar el vídeo instructiu. Alhora, el treball en grups va promoure que col·laboressin i mantinguessin debats interns i amb el professor sobre la millor manera de procedir. Per treballar, l’alumnat havia de disposar de telèfon mòbil i d’ordinadors portàtils.
El balanç de les activitats ha estat molt positiu, però no exempt de sorpreses de diversos tipus. Quant al joc del telèfon, tant el fet d’usar el mòbil com les situacions que es produïen van engrescar de valent l’alumnat, fet que va promoure algunes actituds excessivament juganeres i distraccions per l’ús inapropiat dels dispositius. Sigui com sigui, es van poder aprofitar aquestes actituds per reflexionar conjuntament sobre la facilitat amb què es distorsionen els missatges com els que circulen per la xarxa, que al cap i a la fi era l’objectiu de l’activitat. La segona va requerir més temps del previst (1 sessió més) i durant el procés es van produir diversos problemes tècnics (discontinuïtat de la xarxa del centre, problemes tècnics diversos…), cosa que va permetre també aconsellar l’alumnat sobre com actuar en aquests casos (com s’indica l’apartat 6.5 Ús de les tecnologies digitals per donar resposta a problemes quotidians i dur a terme projectes individuals i col·lectius). A banda d’això, i com era d’esperar, alguns grups van requerir més ajuda o atenció. Tanmateix, el procés va permetre assolir l’objectiu de l’activitat, és a dir, sensibilitzar l’alumnat sobre la importància de tenir uns bons hàbits ergonòmics i les rutines de descans oculars a l’hora d’usar dispositius i pantalles, part important en l’assoliment de la seva competència digital. Alhora, el fet d’auto i coavaluar-se va fomentar que fossin més conscients del procés de tot plegat i dels aspectes en què podrien seguir millorant.
Deixa un comentari