A l’hora d’escollir les diferents tecnologies digitals en relació amb la retroacció i l’avaluació, s’han de tenir certs criteris en compte.

En el meu cas els criteris didáctics que he tingut presents són:

  • Que els materials emprats siguin significatius per l’alumnat, ja que aixó augmentará la seva implicació i motivació, a més, els ajudará a encontrar-li un sentit.
  • També que siguin clars i precisos, alhora que senzills. De manera que els puguin emprar sense dificultats. Per això crec han d’estar molt relacionats amb els objetctius que volem protar a terme.
  • La retroacció regular, ja que no només aquesta és útil al final del trimestre o pels exàmens, si no que el fet que sigui regular ajuda tant a l’alumnat, com a la família a ser conscient, en tot moment de quins són els seus punts forts i quins han de enfortir.

Com a criteris ètics:

  • La privacitat i la confidencialitat de cada alumne i de cada família, ja que el tema de l’avaluació pot generar inseguretat a l’alumnat i fins i tot, ser motiu de burla o assetjament escolar. Per això, crec que és un punt imprescindible el fet de no compartir les avaluacions o retroaccions amb el grup-classe.
  • La comunicació constant tant amb la família com amb l’alumnat en relació amb la retroacció. Assegurant-se que aquesta és clara i comprensible pels que la reben.
  • La integritat d’aquesta retroacció, juntament amb la responsabilitat per part del docent, de ser capa de prendre qualsevol decisió que sigui necessària.

Com a criteris tècnics:

  • El registre durant i posterior a cada activitat, per tenir presents quines activitats han portat a terme cada un dels infants i com han sigut aquestes.
  • L’estètica de l’eina que es porti a terme, ja que crec que una retroacció bonica és motivadora.
  • Evitar tot allò que pugui despistar a l’alumnat i distreure’l, com enllaços a altres webs, publicitat, una sobreestimulació…
  • Accessible per a tot l’alumnat, independentment de les seves circumstàncies.

I tenint en compte tots els criteris esmentats anteriorment, les tecnologies que faria servir per informar i oferir retroaccions i orientacions a l’alumnat serien les següents.

  • Flipgrid: portaria a terme aquesta tecnologia com a avaluació final en l’assignatura d’història, per exemple. Escolliria un aspecte concret del tema que hagués treballat amb els infants, perquè ells gravessin un vídeo explicant el contingut. Em sembla una forma d’avaluar molt interessant, divertida i motivadora per ells.
  • Kahoot: aquesta plataforma la utilitzo molt per preparar a l’alumnat de primària de cara als exàmens de llengua. Els dies previs a l’examen, el dia d’abans per exemple, que ja haurien de tenir clar els conceptes, m’agrada portar a terme un kahoot amb diferents continguts de llengua. Per ells, és una manera de repassar de forma divertida.
  • Edpuzzle; també m’agrada molt fer-la servir, sobretot amb l’alumnat d’infantil, ja que té moltíssimes opcions per comprovar tant els coneixements previs de l’alumnat, com els que ja ha après.

Finalment, per les famílies acostumo a escollir una tecnologia que sigui molt intuïtiva, normalment google form, ja que és una plataforma que la majoria de les famílies coneixen i com he dit, és molt senzilla d’utilitzar i intuïtiva. És la millor manera per contactar amb les famílies i rebre una retroacció per part d’elles. Jo la faig servir per exemple per organitzar les entrevistes. Ja que els ofereixo l’opció d’escollir els dies de la setmana que els va millor, la franja horària i la disponibilitat en general. A més, és una forma de tenir digitalitzada durant tot el curs aquesta informació.