M6_A1_Alfabetització mediàtica en el tractament de la informació i les dades
Situació d’ensenyament-aprenentatge seleccionada i contextualització:
S’ha seleccionat una activitat on l’alumnat haurà de realitzar una recerca sobre el tema de la desinformació i les fake news. Aquesta activitat s’emmarca dins d’un projecte interdisciplinari de ciències socials i competència digital, destinat a alumnat de segon cicle d’ESO. Els alumnes treballaran en petits grups per cercar, analitzar i presentar informació veraç sobre una notícia d’actualitat, utilitzant diverses fonts digitals.
Competències digitals que es treballaran:
Cerca, selecció i organització de la informació.
Avaluació crítica de la fiabilitat de les fonts d’informació digital.
Presentació de dades mitjançant eines visuals, com infografies o mapes mentals.
Col·laboració en línia mitjançant eines de treball en equip.
Coneixements, habilitats o actituds sobre competència digital que entren en joc:
Coneixements: Saber identificar les característiques d’una font d’informació fiable (autoritat, actualització, absència de faltes, etc.).
Habilitats: Filtrar informació rellevant, sintetitzar dades i organitzar-les de manera clara i comprensible.
Actituds: Desenvolupar una actitud crítica davant la informació trobada, evitar el consum passiu i fomentar la col·laboració activa amb els companys.
Nivell d’aplicació requerit:
Conèixer: Identificar criteris per diferenciar informació veraç de desinformació.
Posar en pràctica: Utilitzar habilitats per cercar informació, verificar-ne l’autenticitat i filtrar-ne els continguts.
Analitzar: Reflexionar críticament sobre l’impacte de les fake news i valorar les fonts consultades.
Treball en equip: Elaborar conjuntament una infografia-resum i compartir conclusions amb altres grups.
Requisits tècnics necessaris:
Eines o aplicacions:
Navegadors web configurats per accedir a fonts de confiança.
Eines per verificar informació (ex.: Snopes, FactCheck).
Plataformes per crear infografies o presentacions (ex.: Canva, Piktochart).
Eines de col·laboració en línia (ex.: Google Docs, Padlet, Trello).
Coneixements tècnics:
Configurar navegadors per facilitar la cerca segura.
Utilitzar eines per representar dades (esquemes, gràfics).
Capacitat per organitzar tasques en línia, distribuir rols i gestionar la comunicació digital entre els membres del grup.
Deixa un comentari