Primera part: Definició de l’activitat

Títol de l’activitat:

“Descobrim els músculs i expliquem com funcionen amb eines digitals”

Enunciat de l’activitat:

L’alumnat, en equips de 3-4 persones, haurà de realitzar una recerca guiada sobre els principals grups musculars que intervenen en diferents tipus d’exercicis físics. A continuació, elaboraran una infografia digital interactiva amb informació rellevant sobre aquests músculs: nom, localització, funció, tipus de contracció i exercicis específics on intervenen.

Els passos de l’activitat seran:

  1. Cerca i selecció d’informació:
    Cada equip cercarà informació sobre: Principals grups musculars, tipus de contraccions musculars, exercicis físics relacionats.
  2. Avaluació crítica de fonts digitals:
    S’analitzarà si la font és fiable, actualitzada i científica. També es posarà atenció a possibles notícies falses o vídeos manipulats (deep fake) sobre esport o salut.
  3. Creació de contingut digital:
    Amb Canva, Genially o altres eines digitals, l’alumnat crearà una infografia interactiva que reculli visualment tota la informació trobada.
  4. Criteris d’autoria i seguretat:
    Es treballarà el dret d’autor i les llicències Creative Commons, i es demanarà incloure referències i llicències correctes. També es farà una reflexió sobre la identitat digital.

Exposició i avaluació:
L’equip presentarà la infografia a classe i la compartiran en un espai digital com Google Sites. L’alumnat valorarà altres infografies segons una rúbrica.

 

Segona part:

Reflexió per al disseny de l’activitat

Quina situació d’ensenyament-aprenentatge has seleccionat? Les competències digitals s’inclouen dins d’una activitat més extensa? Definiu les característiques generals de la situació seleccionada.

Situació d’ensenyament-aprenentatge seleccionada:

La SdA forma part d’un projecte d’educació física en què es treballa el cos humà i el sistema muscular des d’una perspectiva funcional i aplicada a l’activitat física. Aquesta activitat digital és part d’un bloc més ampli però pot funcionar com una activitat específica dins la unitat.

Quines competències digitals de l’alumnat treballareu? Trieu-ne almenys dues. Per exemple: A través de l’alfabetització mediàtica es treballarà la creació de continguts fent una proposta de notícia enfocada des d’un punt de vist infantil o juvenil. Un altre exemple podria ser, mitjançant la resolució de problemes, treballar la creació de continguts fent una aplicació que resolgui alguna problemàtica propera a l’alumnat.

Competències digitals treballades:

  1. Alfabetització mediàtica i en el tractament de la informació i les dades
    • Habilitats per cercar, seleccionar i verificar informació.
    • Avaluació crítica de fonts i continguts digitals.
    • Gestió d’informació en espais compartits.
  2. Creació de continguts digitals
    • Disseny de recursos visuals (infografies).
    • Aplicació de llicències d’ús.
    • Comunicació multimodal (imatge, text, interacció).
  3. Ús segur i responsable de les tecnologies digitals
    • Tractament de dades personals.
    • Comprensió de la identitat digital.
    • Aplicació de netiqueta i normes de seguretat digital.

Quins coneixements, habilitats o actituds sobre les competències triades entren en joc? Quins temes i continguts es tracten?

Coneixements, habilitats i actituds que es treballen:

  • Coneixements sobre anatomia muscular i el seu funcionament.
  • Habilitats digitals: cerca, selecció, edició visual, presentació.
  • Actituds crítiques: contrastar informació, citar fonts, protegir dades.
  • Creativitat i competència comunicativa digital.

Quins nivells d’aplicació de competència digital requereix a l’alumnat per realitzar aquesta activitat? Calen coneixements o habilitats digitals previs?

Nivells d’aplicació de competència digital:

  • Conèixer: ús d’eines i recerca d’informació.
  • Posar en pràctica: creació i publicació de continguts.
  • Analitzar críticament: validació i discussió de fonts.
  • Treballar en equip: treball col·laboratiu en línia i exposició oral.

Coneixements previs necessaris:

  • Ús bàsic de cercadors (Google, YouTube…).
  • Coneixement previ de Canva, Google Docs o eines similars (es reforça a l’inici).
  • Coneixement general de músculs (vist a classe teòrica prèvia).

Quins requisits tècnics seran necessaris? Cal una selecció d’eines o aplicacions per realitzar la pràctica?

Requisits tècnics i eines:

  • Connexió a internet.
  • Dispositiu amb navegador (Chromebook, portàtil o tauleta).
  • Accés a:
    • Canva o Genially (per a infografies).
    • Google Drive (per compartir recursos).
    • Verificat.org (per verificar informació).
    • Padlet o Classroom (per compartir resultats).
  • Perfil d’usuari educatiu (per desar i protegir continguts digitals).

Quins coneixements tècnics sobre gestió de continguts i configuració d’eines cal tenir i/o desenvolupar per aquesta proposta didàctica.

Coneixements tècnics a desenvolupar:

  • Gestió de llicències (Creative Commons).
  • Configuració bàsica de privacitat i compartició d’arxius.
  • Ús d’etiquetatge temàtic i classificació en línia.
  • Inserció d’elements multimèdia en una eina visual.

Es poden incloure aspectes de ciberseguretat i protecció de dades? De quina forma els integreu?

Integració de la ciberseguretat i protecció de dades:

  • Reflexió sobre el contingut publicat: què es pot compartir?
  • Configuració de la privacitat dels arxius.
  • Discussió sobre la importància de no compartir dades personals o imatges sense consentiment.
  • Coneixement bàsic sobre bones contrasenyes, ús segur del dispositiu i detecció de fonts falses.

Conclusió:

Aquesta activitat permet a l’alumnat desenvolupar coneixements del cos humà i, simultàniament, desenvolupar competències digitals essencials en l’àmbit educatiu i personal. Es promou una mirada crítica a la informació, una comunicació responsable i creativa, i l’adopció d’una actitud activa, segura i col·laborativa davant la tecnologia.