1. Contextualització del centre des del punt de vista digital
L’Institut de Vic és el centre públic més gran d’Osona, amb més de 1 650 alumnes i prop de 165 docents, i ofereix ensenyaments d’ESO, Batxillerat, FP i programes esportius . Des de fa anys, el centre ha realitzat una aposta decidida per la digitalització: alumnes i professorat disposen d’usuaris de centre per correu electrònic i emmagatzematge al núvol, eines des d’on es gestionen també comunicacions i documents. Això situa l’EDC com un instrument essencial en la transformació organitzativa, metodològica, curricular i comunicativa del centre.

2. Data de redacció, actualitzacions i nivell d’ús
L’EDC està disponible al web del centre, però no especifiquen clarament la data de creació o l’última actualització. El domini del Google Sites sembla actiu en l’últim curs, i l’ús es constata per la referència quotidiana a serveis digitals com correu, drives i Moodle. El grau d’implantació és alt: serveis digitals formen part de la rutina administrativa i educativa.
3. Objectius més rellevants de l’EDC
L’Estratègia Digital de Centre (EDC) de l’Institut de Vic estableix una sèrie d’objectius molt concrets, orientats a integrar la competència digital en tots els nivells educatius del centre. D’entre ells, destaquem els següents:
-
1. Reformular l’ús dels Entorns Virtuals d’Aprenentatge (EVA)
El centre pretén unificar i sistematitzar l’ús dels EVA —com ara Moodle per tal d’establir una línia pedagògica comuna. Aquesta acció busca evitar la dispersió d’eines digitals i facilitar l’adaptació per part d’alumnat i docents. -
2. Adaptar l’avaluació de la competència digital als nous currículums
L’EDC recull la voluntat de revisar com es planifica i avalua la competència digital dels alumnes tant a l’ESO i Batxillerat com a la Formació Professional. En el cas dels cicles, l’objectiu és que l’alumnat assoleixi la competència digital ciutadana, tot preparant-se per a un ús responsable i crític de les tecnologies en l’entorn laboral i social. -
3. Impulsar l’ús pedagògic dels recursos digitals específics del centre
Això inclou dues línies destacables:-
3.1. Aprofitar l’aula ATECA per introduir activitats digitals a les programacions de Cicles Formatius, integrant així tecnologies emergents com la realitat virtual, la fabricació digital o la robòtica aplicada.
-
3.2. Desenvolupar un itinerari curricular transversal que promogui el pensament computacional i la robòtica a tots els nivells educatius, millorant la competència digital i potenciant habilitats com la resolució de problemes, el pensament lògic i la creativitat tecnològica.
-
-
4. Revisar els protocols de seguretat i protecció de dades
Un altre objectiu essencial és assegurar que tota la comunitat educativa sigui conscient de la normativa vigent en matèria de privacitat, seguretat de dades i drets d’autoria digital. Això implica revisar polítiques internes i promoure una cultura digital segura i legalment respectuosa.
4. Apartat de Cultura Digital: aspectes destacables
Dins la dimensió de cultura digital, tres elements criden l’atenció:
-
Creació de continguts i autonomia digital de l’alumnat: capacitar-lo per crear i gestionar el seu propi aprenentatge, no només consumir continguts.
-
Avaluació formativa amb perspectiva digital: utilitzar eines TIC per fer una avaluació contínua que serveixi de feedback formatiu i no només sumatiu.
-
Seguretat, privadesa i protecció de dades: incloure protocols i pràctiques per preservar la privadesa i protegir les dades de la comunitat educativa. Tot l’EDC requereix aprofitar infraestructures tecnològiques assegurant seguretat jurídica i digital.
Deixa un comentari