Primera part: Definició de l’activitat
Títol de l’activitat:
“Descobrim els músculs i expliquem com funcionen amb eines digitals”
Enunciat de l’activitat:
L’alumnat, en equips de 3-4 persones, haurà de realitzar una recerca guiada sobre els principals grups musculars que intervenen en diferents tipus d’exercicis físics. A continuació, elaboraran una infografia digital interactiva amb informació rellevant sobre aquests músculs: nom, localització, funció, tipus de contracció i exercicis específics on intervenen.
Els passos de l’activitat seran:
- Cerca i selecció d’informació:
Cada equip cercarà informació sobre: Principals grups musculars, tipus de contraccions musculars, exercicis físics relacionats. - Avaluació crítica de fonts digitals:
S’analitzarà si la font és fiable, actualitzada i científica. També es posarà atenció a possibles notícies falses o vídeos manipulats (deep fake) sobre esport o salut. - Creació de contingut digital:
Amb Canva, Genially o altres eines digitals, l’alumnat crearà una infografia interactiva que reculli visualment tota la informació trobada. - Criteris d’autoria i seguretat:
Es treballarà el dret d’autor i les llicències Creative Commons, i es demanarà incloure referències i llicències correctes. També es farà una reflexió sobre la identitat digital.
Exposició i avaluació:
L’equip presentarà la infografia a classe i la compartiran en un espai digital com Google Sites. L’alumnat valorarà altres infografies segons una rúbrica.
Segona part:
Reflexió per al disseny de l’activitat
Quina situació d’ensenyament-aprenentatge has seleccionat? Les competències digitals s’inclouen dins d’una activitat més extensa? Definiu les característiques generals de la situació seleccionada.
Situació d’ensenyament-aprenentatge seleccionada:
La SdA forma part d’un projecte d’educació física en què es treballa el cos humà i el sistema muscular des d’una perspectiva funcional i aplicada a l’activitat física. Aquesta activitat digital és part d’un bloc més ampli però pot funcionar com una activitat específica dins la unitat.
Quines competències digitals de l’alumnat treballareu? Trieu-ne almenys dues. Per exemple: A través de l’alfabetització mediàtica es treballarà la creació de continguts fent una proposta de notícia enfocada des d’un punt de vist infantil o juvenil. Un altre exemple podria ser, mitjançant la resolució de problemes, treballar la creació de continguts fent una aplicació que resolgui alguna problemàtica propera a l’alumnat.
Competències digitals treballades:
- Alfabetització mediàtica i en el tractament de la informació i les dades
- Habilitats per cercar, seleccionar i verificar informació.
- Avaluació crítica de fonts i continguts digitals.
- Gestió d’informació en espais compartits.
- Creació de continguts digitals
- Disseny de recursos visuals (infografies).
- Aplicació de llicències d’ús.
- Comunicació multimodal (imatge, text, interacció).
- Ús segur i responsable de les tecnologies digitals
- Tractament de dades personals.
- Comprensió de la identitat digital.
- Aplicació de netiqueta i normes de seguretat digital.
Quins coneixements, habilitats o actituds sobre les competències triades entren en joc? Quins temes i continguts es tracten?
Coneixements, habilitats i actituds que es treballen:
- Coneixements sobre anatomia muscular i el seu funcionament.
- Habilitats digitals: cerca, selecció, edició visual, presentació.
- Actituds crítiques: contrastar informació, citar fonts, protegir dades.
- Creativitat i competència comunicativa digital.
Quins nivells d’aplicació de competència digital requereix a l’alumnat per realitzar aquesta activitat? Calen coneixements o habilitats digitals previs?
Nivells d’aplicació de competència digital:
- Conèixer: ús d’eines i recerca d’informació.
- Posar en pràctica: creació i publicació de continguts.
- Analitzar críticament: validació i discussió de fonts.
- Treballar en equip: treball col·laboratiu en línia i exposició oral.
Coneixements previs necessaris:
- Ús bàsic de cercadors (Google, YouTube…).
- Coneixement previ de Canva, Google Docs o eines similars (es reforça a l’inici).
- Coneixement general de músculs (vist a classe teòrica prèvia).
Quins requisits tècnics seran necessaris? Cal una selecció d’eines o aplicacions per realitzar la pràctica?
Requisits tècnics i eines:
- Connexió a internet.
- Dispositiu amb navegador (Chromebook, portàtil o tauleta).
- Accés a:
- Canva o Genially (per a infografies).
- Google Drive (per compartir recursos).
- Verificat.org (per verificar informació).
- Padlet o Classroom (per compartir resultats).
- Perfil d’usuari educatiu (per desar i protegir continguts digitals).
Quins coneixements tècnics sobre gestió de continguts i configuració d’eines cal tenir i/o desenvolupar per aquesta proposta didàctica.
Coneixements tècnics a desenvolupar:
- Gestió de llicències (Creative Commons).
- Configuració bàsica de privacitat i compartició d’arxius.
- Ús d’etiquetatge temàtic i classificació en línia.
- Inserció d’elements multimèdia en una eina visual.
Es poden incloure aspectes de ciberseguretat i protecció de dades? De quina forma els integreu?
Integració de la ciberseguretat i protecció de dades:
- Reflexió sobre el contingut publicat: què es pot compartir?
- Configuració de la privacitat dels arxius.
- Discussió sobre la importància de no compartir dades personals o imatges sense consentiment.
- Coneixement bàsic sobre bones contrasenyes, ús segur del dispositiu i detecció de fonts falses.
Conclusió:
Aquesta activitat permet a l’alumnat desenvolupar coneixements del cos humà i, simultàniament, desenvolupar competències digitals essencials en l’àmbit educatiu i personal. Es promou una mirada crítica a la informació, una comunicació responsable i creativa, i l’adopció d’una actitud activa, segura i col·laborativa davant la tecnologia.
Deixa un comentari