He seleccionat una activitat de la unitat formativa de “Suport a la intervenció amb persones amb diversitat funcional” del mòdul professional “Suport a la Intervenció Educativa” (MP07) del Cicle Formatiu de Grau Superior (CFGS) d’Integració Social.

En aquesta unitat, l’alumnat  treballa la comprensió de les diferents diversitats funcionals i les estratègies d’intervenció. Una de les activitats programades és l’anàlisi de casos pràctics de persones amb diversitat funcional. La idea és enriquir aquesta anàlisi incorporant la dimensió digital i el benestar associat.

El nostre alumnat de CFGS d’Integració Social és un grup divers en edat i experiència,  però amb nivells heterogenis de competència digital. Molts utilitzen la tecnologia de forma quotidiana, però no sempre són conscients dels seus riscos o de l’impacte en el benestar de les persones amb les quals intervindran, però tampoc de el se ús personal.

Competència digital de l’alumnat treballada
La competència digital principal que es treballarà és l’Ús responsable i benestar digital, amb un èmfasi particular en la seva aplicació en el context professional i social.

Coneixements, habilitats o actituds
Els coneixements, habilitats i actituds que entren en joc són:

Coneixements:
– Identificació de riscos digitals específics per a persones amb diferents tipus de diversitat funcional (p. ex., vulnerabilitat al ciberassetjament, accés a continguts inadequats, sobrecàrrega d’informació, ús excessiu de pantalles, dependència tecnològica).
– Comprensió de l’impacte del benestar digital en la qualitat de vida de les persones ateses (salut mental, relacions socials, autonomia).
– Coneixement de la legislació vigent sobre protecció de dades  i dret a la intimitat en l’àmbit digital, especialment amb col·lectius vulnerables.

Reconeixement de comportaments no ètics o perillosos en línia i la seva prevenció.
Habilitats:
– Anàlisi crítica de casos pràctics des de la perspectiva del benestar digital.
– Desenvolupament d’estratègies d’intervenció per promoure un ús digital saludable i segur en diferents col·lectius.
– Disseny d’activitats i recursos per fomentar l’alfabetització digital responsable en usuaris amb diversitat funcional.
– Comunicació efectiva i empàtica sobre qüestions de benestar digital amb usuaris i les seves famílies.
– Identificació de fonts fiables d’informació i recursos sobre benestar digital.
Actituds:
– Ètica professional en la gestió de la informació digital i en la intervenció amb usuaris.
– Consciència social i sensibilitat envers els riscos i beneficis digitals en col·lectius vulnerables.
– Proactivitat en la prevenció de conductes de risc i la promoció del benestar digital.
– Autoreflexió sobre el propi ús digital i el seu impacte en el modelatge de conducta.

Dinàmica: “Anàlisi de Casos”

La dinàmica s’integrarà en la part d’anàlisi de casos pràctics del mòdul.

Proposta de dinàmica:

  1. Sessió introductòria i contextualització (TPACK: Pedagògic, Contingut):

Contingut: Repàs dels diferents tipus de diversitat funcional i els principis d’intervenció. Introducció al concepte de “ciutadania digital” i els drets i deures associats, posant èmfasi en la vulnerabilitat digital de certs col·lectius. Es presentaran dades i exemples de riscos digitals específics que afecten persones amb diversitat funcional.
Pedagògic: Es formaran grups de treball cooperatiu (3-4 alumnes per grup) que es mantindran al llarg de l’activitat.

2.  Anàlisi de casos amb focus digital (TPACK: Contingut, Pedagògic, Tecnològic):

Cada grup rebrà un cas pràctic que inclogui elements relacionats amb una persona amb diversitat funcional i situacions on la tecnologia digital intervé o podria intervenir.
La tasca del grup serà analitzar el cas incorporant una nova secció: “Diagnòstic i proposta d’intervenció en Benestar Digital”. Per fer-ho, hauran de:
– Identificar els usos digitals de la persona del cas (si s’esmenten) i els possibles riscos o beneficis que se’n deriven per al seu benestar.
– Proposar estratègies d’intervenció concretes per promoure un ús digital responsable i un millor benestar digital per a la persona del cas. Aquestes estratègies poden incloure:
– Recomanacions d’eines o aplicacions per a l’accessibilitat o per a la gestió del temps de pantalla.
– Pautes per a la seguretat i privacitat en línia adaptades a la diversitat funcional.
– Activitats o tallers per al desenvolupament de competències digitals responsables.
– Orientacions per a les famílies o cuidadors sobre el seguiment de l’ús digital.

3. Elaboració del recurs digital:

Els grups hauran de sintetitzar la seva anàlisi i propostes en un recurs digital interactiu que pugui servir com a eina de formació o difusió per a futurs integradors socials. Les opcions inclouen:

  • Una infografia interactiva (Genially, Canva).
  • Un podcast curt amb un “consell digital” (Audacity).
  • Un vídeo breu explicatiu amb recomanacions (CapCut).
  • Un mini-web o blog (Google Sites, WordPress.com) amb el cas i les propostes.

4. Presentació i avaluació:

Cada grup presentarà el seu recurs digital  a la resta de la classe. Es farà una coavaluació i autoavaluació (utilitzant rúbriques) que valori no només la qualitat del contingut i la presentació, sinó també el grau d’anàlisi crítica i la pertinència de les propostes des de la perspectiva del benestar digital.
S’obrirà un debat obert per compartir aprenentatges i reflexions sobre els reptes de la inclusió digital en la integració social.
Nivell d’aplicació
Aquesta pràctica requereix els següents nivells d’aplicació:

  • Conèixer continguts i conceptes, com funciona: Entendre els conceptes de benestar digital, privacitat, ciberseguretat, i els riscos/beneficis associats a l’ús de la tecnologia en col·lectius amb diversitat funcional.
  • Posar en pràctica habilitats de selecció, de filtratge: Seleccionar informació rellevant i fiable sobre la diversitat funcional, riscos digitals i estratègies d’intervenció, discriminant el contingut inadequat o esbiaixat.
  • Analitzar de forma crítica en la selecció de continguts: Avaluar críticament els casos, identificar problemàtiques digitals subjacents i proposar solucions ètiques i personalitzades.
  • Treball en equip: col·laborar amb d’altres, discussió-debat: La tasca en grup fomenta la col·laboració, la discussió de punts de vista diversos, la negociació i la co-creació del coneixement.

Requisits tècnics i selecció d’eines/aplicacions

  • Dispositius: Ordinadors amb connexió a internet per a cada grup. Accés a càmeres (mòbils, webcams) per a la creació de vídeo/podcast si s’opta per aquest format.
  • Eines/Aplicacions seleccionades:
    • Per a la creació de recursos interactius:
      Genially: Per a infografies i presentacions interactives (versió gratuïta).
      Canva: Per a disseny gràfic de pòsters o infografies.
      Google Sites: Per a la creació ràpida de webs o blogs senzills.
      WordPress.com: Per a un blog més elaborat.
      Audacity: Per gravar i editar podcasts de forma senzilla.
      CapCut: Per a edició de vídeo bàsica.
    • Per a la investigació: Navegador web (Chrome, Firefox, etc.) amb accés a cercadors fiables. Bases de dades acadèmiques o recursos d’organitzacions del tercer sector.
    • Per a la col·laboració: Google Docs o Microsoft 365 (OneDrive/Word online) per a la redacció compartida de documents.

Coneixements tècnics sobre gestió de continguts i configuració d’eines a tenir i/o desenvolupar

  • Per a l’alumnat:
    • Gestió avançada de documents col·laboratius: Ús eficient de les funcions de col·laboració (comentaris, control de versions) en Google Docs/Microsoft 365.
    • Ús d’eines de creació de contingut digital: Familiarització amb la interfície i les funcions bàsiques de l’eina escollida per crear el recurs interactiu.
    • Edició multimèdia bàsica: Si s’escull vídeo o podcast, coneixements bàsics d’enregistrament i edició de so/vídeo.
    • Cerca i creació de continguts: Habilitats per trobar informació rellevant i fiable, i organitzar-la per a la presentació.
    • Principis d’accessibilitat digital: Entendre la importància d’elements com el contrast, el text alternatiu en imatges, els subtítols en vídeos, etc., al crear els seus recursos.
  • Per al docent:
    • Dominar l’eina o eines de creació de continguts digitals escollides: Ser capaç d’oferir suport tècnic i resoldre dubtes als alumnes.
    • Coneixement d’eines d’accessibilitat digital: Per poder orientar els alumnes en la creació de recursos inclusius.
    • Gestió de l’aula digital: Ús de la plataforma Moodle (o similar) per a la gestió de l’activitat, el lliurament de tasques i la publicació de recursos.
    • Coneixement del marc legal i ètic: Per guiar el debat i supervisar la correcció de les propostes dels alumnes.
    • Competència en fact-checking i identificació de notícies falses: Per ajudar els alumnes a discernir la informació fiable en la seva recerca.