1. Abans de redactar els projectes, s’ha de conèixer…
La primera pregunta que ens pot venir al cap és, quins seran els projectes a realitzar?
Però, abans de decidir els projectes, com professora/equip docent hem de tenir molt clar:
-
1 Quines són les competències que han d’assolir segons el currículum, en els mòduls professionals que volem aplicar la metodologia ABP.
-
2 Quines són les competències que demana el nostre entorn laboral i no estan o tenen poc pes en el currículum.
-
3 Quines són les Competències Transversals / Capacitats Clau que volem treballar amb l’alumnat.
1.1. Com podem saber que ens demana el currículum?
Per saber que ens demana el currículum, necessitem conèixer:
-
1 El Perfil Professional, la Competència General, les Competències professionals, personals i socials. Ho trobarem en el punt 2 de l’annex del Decret del Currículum. Tots els Decrets els teniu en el següent link.
-
2 Les Qualificacions Professionals i les Unitats de Competència del cicle. Ho trobarem en el punt 3 de l’annex del Decret del Currículum.
-
3 La relació entre:
- Qualificació Professional
- Unitats de Competència
- Mòduls Professionals
Ho trobarem al punt 10 de l’annex del currículum “Correspondència de les unitats de competència amb els mòduls professionals que formen el currículum d’aquest cicle formatiu per a la convalidació”
1.2. Com podem conèixer les competències necessàries per poder accedir al món laboral?
Ara ens interessa conèixer:
Quines competències demanen les empreses del sector que NO estan al currículum o que tenen POC pes?
Per tant, hem de conèixer el nostre entorn laboral:
Quines són les empreses, i quines són les competències dels llocs de treball en aquestes empreses. Doncs, hem de:
- Conèixer les sortides professionals.
- Conèixer les empreses del sector i àmbit.
- Conèixer què demanen les empreses del sector.
Per respondre totes aquestes preguntes, la millor persona que ens pot ajudar és el tutor/a de FCT.
També ens ajudarà saber la Prospectiva del títol. Això, ho trobarem a l’article 8 del Real Decret del Títol publicat al BOE.
1.3. Quines competències ha de tenir l’alumnat al finalitzar el cicle?
I la resposta seria:
-
2. Criteris per definir els projectes
Ara, ja podem definir els PROJECTES a treballar amb l’alumnat.
Però, abans de definir els Projectes, és molt important definir els CRITERIS que han de complir els nostres projectes. Tenir uns “criteris” ens ajudarà a decidir perquè el nostre alumnat, treballarà en un projecte i no en un altre.
Per poder-vos ajudar, us posem un exemples de diferents criteris:
2.1. Definir conceptualment els projectes (Títol i descripció)
Una vegada que ja hem acordat els criteris que han de complir el projecte que treballarem amb el nostre alumnat, passem al següent pas.
El professorat ha de decidir quin o quins seran els projectes que realitzarà l’alumnat. Començarem fent el llistat de projectes, on posarem el títol i una petita descripció, per a què tothom tingui clar de què tracta el projecte.
2.2. Temporització dels projectes o fases d’un únic projecte
Un únic projecte
Si és un únic projecte, s’haurà de temporitzador les fases. Sobretot, si el projecte té una durada molt llarga.
- Quin serà l’ordre de les diferents fases del projecte.

Diversos projectes
Amb la relació de projectes i la petita descripció (que “farà” l’alumnat). Ara hem de fer la temporització dels projectes. Per fer-la, respondrem a les següents preguntes:
- Quin ha de ser l’ordre dels projectes? Qui va primer, segon, etc.
- Quina és la durada de cada projecte? Tenim temps de poder-los desenvolupar? Tenim clar que volem que desenvolupi l’alumnat en cada projecte? Quantes persones formaran l’equip de treball en cada projecte? (això pot influir en la seva durada)
És el moment de veure si s’ha de fer alguna modificació en els projectes, o si s’ha de fer algun canvi de projecte, o potser de dos projectes, unificar-los en un sol.
2.3. Relació dels projectes amb els resultats d’aprenentatge
Recordem, que els projectes ha d’estar lligat al currículum, i per tant, s’ha d’evidenciar els resultats d’aprenentatge dels mòduls professionals.
Com sabem si estem treballant els RA dels mòduls professionals que participen en els projectes?
Per saber-ho hem de fer una TAULA, on posarem:
Mirem un exemple com seria un mòdul professional i 3 projectes:
Com podeu veure a la taula, necessitem una columna per posar el codi del RA. Com podem treballar amb varis MP i bastants UF, ens trobem que tenim varis RA1. Per diferenciar-los hem de tenir un codi. Nosaltres us proposem el següent:
- M3U1R1: Significa: MP03-UF1-RA1
- M5U1R3: Significa: MP05-UF1-RA3
Per què fem la TAULA?
Pot ser, que no tots els RA d’una UF es treballin en el projecte. Això, no és cap problema.
Però, fem la TAULA, per assegurar-nos que tots els RA (que volem avaluar) se estan treballant com a mínim en el projecte, o en 1 projecte (quan realitzem més d’1). Si això no passes, si hi ha RA’s que no estan, llavors ens hem preguntar com podem modificar el projecte, per a poder-ho incloure. I si no és possible incloure, quina altra metodologia utilitzarem per poder-lo “avaluar”.
Per què és important la TAULA?
Segons els Documents per a l’organització i la gestió dels centres, per als cicles de formació professional:
- L’avaluació es fa tenint en compte els resultats d’aprenentatge i els criteris d’avaluació de les unitats formatives. Els centres han de generar registres d’avaluació on s’indiqui l’assoliment dels resultats d’aprenentatge de les unitats formatives a partir de les activitats programades.
3. Els projectes: l’enunciat, com s’avaluarà i el seguiment
3.1. L’enunciat
Ja hem decidit qui serà o quins seran els projectes que farem amb l’alumnat. Ara toca, fer l’enunciat que lliurarem el primer dia (el dia de l’inici del projecte).
I això, ho hem de reflectir a l’ENUNCIAT.
Ens trobem que en funció dels cicles, els enunciats podem ser diferents. Però, segur que podem concretar uns mínims per a tothom.
3.2. Com s’avaluarà
L’alumnat ha d’estar informat d’on surt la nota. Com avaluarem cada Resultat d’Aprenentatge, quin % tindrà en la Unitat Formativa. Quins serà els Instruments d’Avaluació que utilitzarem, i com sortirà de cada instrument la nota del RA.
L’alumnat ha d’estar informat dels criteris d’avaluació, però, quan parlem que hem d’informar a l’alumnat de com s’avaluarà, no volem fixar-nos únicament, d’on sortirà la nota.
Tota la informació anterior és molt important. Però, a més a més, a l’alumnat se l’ha d’informar de:
- Que ha de SABER FER, per poder resoldre/realitzar/fer el projecte.
- Què ha de tenir el projecte lliurat? Quins són els mínims. I per tant, quins són els coneixements necessaris per poder resoldre/realitzar/fer el projecte.
- Que esperem de l’alumnat durant la realització del projecte.
3.3. El seguiment del projecte
Ja tenim l’enunciat i a més, l’alumnat sap que ha d’aprendre per saber fer….

Tan important és l’enunciat, i que sàpiga els criteris d’avaluació, com fer el seguiment del projecte.
No serveix dir, “mireu, aquests és l’enunciat dels que us demanen, i aquests son els criteris per decidir la nota”. Tant o més important, és FER el SEGUIMENT del projecte.
Per fer el seguiment, hem de:
-
1 Tenir molt clar que l’alumnat coneix quin és el projecte que se’ls demana, quina és el problema que han de solucionar, etc.
-
2 L’alumnat ha de PLANIFICAR i ORGANITZAR com faran la feina que han de realitzar en equip:
- Distribuir les tasques i responsabilitats entre els components de l’equip.
- Utilitzar eines (Trello, diagrama de Gannt, etc.) per fer un millor seguiment de les feines planificades.
Què l’alumnat no sàpiga planificar i organitzar, i això comporti errades que es veuen ràpidament, NO és un problema. Hem de recordar que s’APREN FENT. La primera organització i planificació, no tindrà res a veure amb la cinquena.
FER EL SEGUIMENT és una responsabilitat de l’Equip Docent. Entenem que el procés d’aprenentatge i acompanyament de l’alumnat és una responsabilitat compartida entre tots els membres de l’equip docent.
4. Formació dels equips de treball. Criteris per fe la confecció dels equips
Si treballem en metodologia ABP potenciarem l’aprenentatge entre iguals, i per tant, l’alumnat treballarà en equip.
Però, no es pot estandarditzar el nombre d’integrants d’un equip.
Us exposem unes pautes que poden donar una idea de la mida adequada per a un grup (encara que podrien existir grups de diferent grandària).
Com equip docent, haurem de decidir quins projectes es fan equip i quantes persones formen l’equip en cada projecte.
Una vegada que hem decidit els projectes que es fan en equip i de quantes persones serà l’equip, haurem de definir uns criteris per confeccionar els equips de treball.
Definir els criteris, ens farà decidir quin és l’objectiu de treballar en equip. Per exemple, si l’objectiu és:
-
1 Aprendre a Treballar en equip, els criteris poden ser:
- 1r projecte en equip. Heterogenis i la que els integrants siguin “amics”. Per iniciar el treball en equip pot ajudar que puguin elegir ells els components de l’equip. Per “amistat”
- 2n, 3r, i següents Heterogenis. Diferents dels anteriors.
-
2 Cercar el màxim rendiment de l’equip, el criteri pot ser mantenir els equips durant tot curs i treballar els “rols” de cada component, designant en cada projecte un cap de projecte encarregat de liderar l’equip, coordinar-lo i és el responsable màxim del funcionament del seu equip.
L’equip docent a l’hora de planificar l’avaluació amb la metodologia ABP s’ha de plantejar el repte de decidir si qualifica o avalua, si valora o mesura les fites aconseguides per l’alumnat, i si es té en compte les competències tècniques, però, també les competències transversals (personals, socials i capacitats clau).
Com ha de ser l’avaluació?
Ha de ser una avaluació 360º entesa com un procés d’aprenentatge viu, on conviuen l’avaluació realitzada per l’equip docent, l’autoavaluació de l’alumne/a en cada projecte i la coavaluació dels membres de l’equip de treball.
A l’afegir a l’avaluació, l’autoavaluació i la coavaluació ens permet que l’alumnat sigui conscient i protagonista del seu aprenentatge.
Informació a l’alumnat del seu procés d’aprenentatge
La informació a l’alumnat del seu procés d’aprenentatge serà a través d’un informe competencial no numèric. Aquest informe pot ser a través d’una rúbrica on s’indica quin és el seu procés en les competències tècniques curriculars, competències tècniques no curriculars i les competències socials i personals els diferents RA avaluats per l’avaluació.
Exposició oral del projecte
A la finalització de cada projecte, és molt recomanable que l’equip de treball realitzi una exposició oral en equip, utilitzant els mitjans audiovisuals elegits per cada equip de treball i que mostra una presentació del projecte desenvolupat en la memòria.
I que aquesta exposició oral es realitzi davant de:
Valoració del projecte
La valoració del projecte es realitza en dues fases:
- 1a fase: valoració provisional. Es marquen les correccions a efectuar per part de l’equip
- 2a fase: valoració definitiva. Incorporades les rectificacions. Es pren aquesta valoració com a base per elaborar els informes.
Deixa un comentari