A l’Institut Angeleta Ferrer estan desenvolupant un procés de reflexió interna sobre com podria ser un nou batxillerat. Més enllà del disseny del batxillerat propi que es desenvoluparà en els propers cursos, volen pensar més profundament i més creativament sobre si un nou batxillerat és possible i, sobretot, com podria ser.

Es tracta d’una trobada de docents i estudiants per repensar el batxillerat a partir d’experiències que part de l’equip directiu de l’Institut Angeleta Ferrer ha tingut, l’experiència s’ha portat a terme durant el matí de dissabte 11 de novembre a la seu de l’institut amfitrió. Entre les diverses accions desenvolupades pel grup de treball intern, hi ha el coneixement d’altres models avançats de batxillerat a tot el món. Les Escoles High Tech High https://www.hightechhigh.org/  (San Diego) o el batxillerat One Stone / Lab 51 https://onestone.org/high-school#about-the-school/  (Idaho), són alguns dels referents que han visitat.

Com  formo part de l’equip de currículum de secundària i batxillerat en van convidar per poder  aportar suggeriments i propostes organitzatives en el currículum de batxillerat.  La sessió es va desenvolupar presentant-nos un vídeo de com funcionava en Idaho, i  el posterior debat sobre que ens aportava de nou la seva manera de funcionar.

A l’institut a Idaho treballaven fent servir les propostes de learning by doing,  mètode ABP, design thinking, mètodes col·laboratius; fitxes variades i disposaven d’un espai força gran, de fet, era una nau industrial adaptada, amb diferents espais per treballar en grups grans i petits, o individuals; les parets dels cucíbuls amb pissarres tipus veleda i material organizat, amb un horari trimestral per projectes pels tres grups-classe, si es poden dir així, que equivaldrien al nostre quart d’ESO, primer i segon de Batxillerat, i amb contacte amb la seva comunitat dissenyant solucions per aquesta.  Els alumnes eren part de l’equip directiu de l’escola, quan entraven al centre, ells mateixos marcaven en unes tablets la seva arribada, etc. La comunitat els portava problemes per resoldre i ells donaven les seves respostes. El seu objectiu final és generar leaders. I el currículum no superava les 20 pàgines, no com les nostres 600.

A One Stone, veuen  l’institut d’una altra manera.

Veuen estudiants treballant en col·laboració amb coachs que no els diuen què han d’aprendre ni quan han d’aprendre-ho, sinó que guien el viatge d’aprenentatge de cada persona segons la seva pròpia experiència personal, passions úniques i ritme preferit. Veuen oportunitats professionals que generen habilitats rellevants i del món real. Veiem experiències transformadores que redefineixen l’aprenentatge en un món en constant canvi.

DisruptionBlobV5-screen.jpeg

 L’avaluació a One Stone és rigorosa i formativa i inclou dades extretes d’avaluacions basades en el rendiment, revisions entre iguals, autoavaluacions, observacions de l’entrenador i comentaris escrits. Les pràctiques d’avaluació mesuren les competències i el creixement al llarg del temps en les àrees disciplinàries tradicionals (Coneixement), així com el desenvolupament socioemocional (Mindset), la resolució de problemes del món real mitjançant un disseny centrat en l’ésser humà (Creativitat) i els hàbits professionals de treball (Habilitats).

Problemes que jo vaig veure: tenen una selecció rigurosa dels estudiants amb un form i amb una carta de presentació, per la qual cosa es veu que no és una educació inclusiva. Nosaltres no disposem dels espais ni de la financiació que ells disposen. El nivell adquisitiu de les famílies no és el mateix que el que podríem aplicar a algunes de les nostres poblacions.

Els preus oscil·len des de:

Nivell 1

Ingressos de fins a 75.000 dòlars ( nosaltres no arribem ni aquests diners per unitat familiar)

FIT de 150 $ a 6.000 $

Nivell 2

Ingressos de 75.001 $ a 125.000 $

FIT de 4.500 $ a 10.000 $

Nivell 3

Ingressos de 125.001 a 200.000 dòlars

FIT de 7.500 $ a 16.000 $

Nivell 4

Ingressos superiors a 200.001 dòlars  (utopia????)

FIT de 12.000 $ a 16.000 $