A// Títol de l’activitat: Joc de reaccions amb la Micro:bit

Objectiu: Desenvolupar les habilitats de programació i les reaccions dels estudiants mitjançant un joc interactiu creat amb la Micro:bit.

Materials necessaris:

  • Placa Micro:bit per a cada parella d’estudiants
  • Ordinador amb connexió a internet
  • Cables USB per connectar les Micro:bits als ordinadors

Durada: 1 hora

Grup: 3r ESO

Activitat iniciació

Pasos de l’activitat:

  1. Introducció (10 min): Explicar als estudiants l’objectiu de l’activitat: programar la Micro:bit per crear un joc de reaccions. Breument, explicar com funcionarà el joc i com es programarà.
  2. Demostració (10 min): Fer una demostració senzilla de com utilitzar l’editor en línia de la Micro:bit per programar el dispositiu. Mostrar als estudiants com escriure codi per detectar una pulsació de botó i com fer que la placa reaccioni a aquesta acció.
  3. Programació del joc (25 min): Dividir els estudiants en parelles i demanar-los que comencin a programar la Micro:bit per crear el seu joc de reaccions. Explicar-los que el joc consistirà en mostrar un missatge a la Micro:bit indicant que estan esperant, i quan es premi un botó, la Micro:bit hauria de mostrar un altre missatge ,en forma de cara, que indiqui la seva reacció.
  4. Proves (10 min): Un cop programades les Micro:bits, permetrem als estudiants provar els seus jocs de reaccions entre ells. Assegurar-nos que tots tinguin l’oportunitat de jugar i d’observar les reaccions dels altres.
  5. Discussió (15 min): Finalitzar l’activitat amb una breu discussió sobre el que han après. Preguntar als estudiants com han dissenyat els seus jocs de reaccions, quines tècniques de programació han utilitzat i quines estratègies podrien emprar per millorar el joc. També podem preguntar sobre altres aplicacions divertides que podrien crear amb les seves Micro:bits.

B// Títol de l’activitat: Laberint robòtic sense internet

Curs: Tercer d’ESO

Nombre aproximat d’alumnes: 16 (classe partida)

Temps i nombre de sessions: 2 sessions d’1 hora cadascuna

Adaptacions necessàries: Ajustar la complexitat del laberint i dels robots segons les capacitats dels estudiants i els recursos disponibles.

Materials necessaris:

  • Robots programables, qualsevol tipus, són per agafar les mides
  • Laberint físic (es pot fer servir cartolina, caixes, cinta adhesiva, etc.)
  • Paper i llapis per a la documentació i l’anàlisi dels resultats
  • Cartrons
  • Fustes tipus fulloles
  • Talladora de cinta

Espais utilitzats:

  • Aula amb suficient espai per a muntar el laberint i permetre el moviment dels robots.

Informació sobre les tasques i processos:

  1. Disseny del laberint (1a sessió): En aquesta primera sessió, els estudiants treballaran en grups per dissenyar i construir un laberint físic utilitzant materials senzills com cartolina, caixes, cartrons, fustes tipus fullola i cinta adhesiva o cola termofusible. Han de tenir en compte la complexitat del laberint i els obstacles per als seus robots.
  2. Programació dels robots (2a sessió): A la segona sessió, els estudiants programaran els seus robots per navegar pel laberint . Cada grup rebrà un conjunt de comandes físiques que hauran de posar en una seqüència lògica per guiar el seu robot a través del laberint sense xocar-se amb els obstacles.
  3. Carrera de laberints (opció): Si es vol, es pot organitzar una competició on els robots han de completar el laberint en el menor temps possible. Això afegirà un element de competició i motivació addicional per als estudiants.
  4.  Crear una taula per competir (opció). I els guanyadors de les dues classes , 8 grups i 8 grups, 1r i 2n se’ls convida a esmorzar.