Primera part

  1. Definició de l’activitat
    Definiu una activitat o conjunt d’activitats que inclogui el desenvolupament d’algun tema o contingut vist sobre les competències digitals de l’alumnat. Redacteu-ne l’enunciat detallat.

Aprofitant el final del curs i el final del curs de la competència digital docent he decidit aprofitar per treballar un dels elements de la meva assignatura (llengua i literatura catalana) i el treball de les competències digitals que no han treballat amb cap altra assignatura: la creació de continguts en format vídeo per a xarxes socials.  L’enunciat passat a l’alumnat va ser:

En parelles caldrà que prepareu un vídeo on mostreu i realitzeu un text instructiu que es correspongui amb els elements que hem estudiat a l’aula i l’esquema (Introducció, presentació, eines, ingredients/elements, realització pas a pas i conclusió/resultat tancament). El text instructiu pot ser una recepta de cuina, el muntatge d’un moble o el manteniment d’algun electrodomèstic…el que vulgueu!

Cal que graveu un vídeo de 2-3 minuts i cal que estigui editat de manera que no sigui un pla seqüència (Recordeu que teniu les eines d’edició de vídeo al Classroom de Tecno!) i sigui adequat com a contingut de la xarxa social Youtube. Podeu posar música o qualsevol altre element que considereu adequat i evidentment ha de ser en català. La rúbrica és:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1H2ogLY1lV352Kx_BluGoZEQBEI75AhF5XFdVFOGYGOs/edit?usp=sharing


I el recordatori va ser:

Segona part

  1. Reflexió per al disseny de l’activitat
    Reflexioneu sobre les qüestions següents i anoteu les vostres respostes en un document:

    1. Quina situació d’ensenyament-aprenentatge has seleccionat: les competències digitals s’inclouen dins d’una activitat més extensa? 

En aquesta situació d’aprenentatge treballem la tipologia del text instructiu de manera que podíem treballar les eines i competències digitals destinades al processament de textos per escrit o podíem optar més aviat per les competències més audiovisuals (competència transversal, concretament CD2 que ja veurem més endavant) per motivar als nostres alumnes a fer un treball més oral (competència específica de llengua). Així els nostres alumnes també podrien aprofitar alguns dels espais de centre com el taller o la cuina (que finalment no ha pogut ser en la majoria dels casos).

2. Definiu les característiques generals de la situació seleccionada.

El treball per parelles té l’objectiu d’assegurar que tots els alumnes seran capaços de resoldre la tasca i que tenen tota la infraestructura necessària (ingredients, peces, equip de gravació, equip per poder editar el vídeo, han estat presents durant l’explicació del text instructiu…). Els grups/parella estan fets pel professor seguint aquests criteris de suport, col·laboració, heterogeneïtat i equilibri.

3. Quines competències digitals de l’alumnat treballareu? Trieu-ne mínim dues. 

En aquesta tasca treballarem les següents competències digitals aparegudes en el document de referència del nou currículum de l’Educació Bàsica.

https://projectes.xtec.cat/nou-curriculum/wp-content/uploads/usu2072/2023/07/Compete%CC%80ncies_CD.pdf

 

CD2. Gestionar i utilitzar el propi entorn personal digital d’aprenentatge permanent per construir nou coneixement i crear continguts digitals, mitjançant estratègies de tractament de la informació i l’ús de diferents eines digitals, seleccionant i configurant la més adequada en funció de la tasca i de les necessitats en cada ocasió.

D’aquesta, concretament els elements de la franja de 1r i 2n d’ESO ja que hauran de decidir quines eines utilitzaran per guionitzar i gravar el vídeo així com editar-lo (competències que ja han treballat anteriorment a altres matèries com a competències transversals i que, per tant, ja tenen formació i recursos amb els que ja estan familiaritzats):

2.1. Seleccionar i configurar l’eina i el format més adequat en la creació de continguts digitals, en funció de la tasca i de les seves necessitats, de manera guiada. 

2.2 Crear i editar produccions digitals avançades de manera guiada en tasques pròpies del context escolar.


La segona competència digital que he escollit és:

CD3. Participar, col·laborar i interactuar mitjançant eines o plataformes virtuals per comunicar-se, treballar col·laborativament i compartir continguts, dades i informació, gestionant de manera responsable les pròpies accions, presència i visibilitat a la xarxa i exercint una ciutadania digital activa, cívica i reflexiva.

D’aquesta, concretament els elements de la franja de 1r i 2n d’ESO ja que els alumnes hauran de treballar de manera col·laborativa i hauran de compartir el vídeo a la xarxa Youtube però de manera restringida (per la seva seguretat i els seus drets com a menors d’edat).

3.2. Realitzar productes digitals de manera col·laborativa, tant per a creacions digitals com per a l’organització del treball en grup, seleccionant les eines col·laboratives més adequades.

3.3. Publicar creacions digitals a la xarxa restringida de manera reflexiva i responsable, tenint en compte la visibilitat que tindrà.

4. Quins coneixements, habilitats o actituds sobre les competències triades entren en joc? Quins temes i continguts es tracten?

Esquemàticament el punt 4 es podria veure resumit en:

Coneixements:  Cal que coneguin els fonaments del text instructiu (plantejament, pas a pas, vocabulari específic) així com els principis bàsics del llenguatge audiovisual. A més cal que coneguin els passos, ingredients i eines que poden necessitar pel desenvolupament del seu text instructiu. Tanmateix el coneixement informàtic adequat per a l’edició i producció de la peça audiovisual també serà important.

Habilitats: Habilitats manuals, capacitats comunicatives així com habilitats de caire estètic o artístic per poder desenvolupar de manera visualment agradable i comprensible el text instructiu.

Actituds: Una actitud comunicativament oberta i comprensiva així com la voluntat de tirar endavant un treball cooperatiu per aconseguir una bona entesa amb la parella durant la producció d’aquest contingut audiovisual és imprescindible .

Continguts i temes: Cultura culinària, món maker, reaprofitament d’elements o reparacions són alguns dels elements que de contingut i tema que podem trobar en aquesta situació d’aprenentatge.

5. Quins nivells d’aplicació de competència digital requereix a l’alumnat per realitzar aquesta activitat? Calen coneixements o habilitats digitals previs?

  1. Conèixer continguts conceptes, com funciona. Evidentment com he dit anteriorment els conceptes que cal que dominin a nivell digital els alumnes són els tipus d’arxius, els programes d’edició, el llenguatge audiovisual, la comunicació verbal i no verbal tan important a les xarxes socials…
  2. Posar en pràctica habilitats de selecció, de filtratge… Totalment, els alumnes han de poder decidir quin material gravat és bo i útil per a la tasca i la seva presentació.
  3. Analitzar de forma crítica en la selecció de continguts… Com en el punt anterior.
  4. Treball en equip: col·laborar amb d’altres, discussió-debat… La formació de grups parella per part del professor té la voluntat de no només fer que els alumnes col·laborin presencialment sinó que pugui compartir tasques digital d’edició a través de plataformes col·laboratives i l’enviament d’arxius a través del Drive proporcionat pel centre.
  5. Quins requisits tècnics seran necessaris? Cal una selecció d’eines o aplicacions per realitzar la pràctica? Els requisits tècnics estan coberts a través de l’agrupament per parelles (capacitats informàtiques, capacitat de selecció de contingut i edició) i també que el Departament ha proporcionat als alumnes portàtils per a la tasca educativa. A més a més dels requisits tècnics com mòbils o càmeres per gravar el contingut s’ha tingut en compte les capacitats de cada alumne perquè el producte es pugui adaptar a les seves capacitats tècniques i comunicatives.
  6. Quins coneixements tècnics sobre gestió de continguts i configuració d’eines cal tenir i/o desenvolupar per aquesta proposta didàctica.

    En principi podríem dir que hi ha tres sectors en aquest apartat:

    Coneixements tècnics de gravació i edició: Els coneixements que per la seva etapa educativa (segon d’ESO) ja haurien de tenir desenvolupats gràcies a la coordinació entre assignatures pel desenvolupament de la competència digital. Aquests serien els coneixements de preparació de les eines per gravar, les consideracions de llum i àudio etc.
    Coneixements tècnics manuals: Els coneixements de les eines requerides pel desenvolupament  del text instructiu  són, en principi, bàsics. Així que fora de les eines clàssiques de cuina i de les eines de bricolatge més elementals no hi ha cap eina que alumnes de segon ESO no puguin dominar.
    Coneixements de gestió de continguts: Novament aquests coneixements han d’haver estat desenvolupats i treballats en altres assignatures gràcies a la coordinació del desenvolupament de la competència digital entre assignatures.
  7. Es poden incloure aspectes de ciberseguretat i protecció de dades? De quina forma els integreu?
    En aquesta tasca l’aspecte de ciberseguretat que incloem és la creació de vídeos privats a Youtube, aquells vídeos que només són accessibles per a les persones amb el link o a aquells contactes amb qui hem compartit expressament el contingut. Això ens permet utilitzar  l’emmagatzematge d’aquestes plataformes. 

Tercera part

  1. Implementació
    Implementeu l’activitat a l’aula i preneu evidències d’aquesta implementació (fotografies, vídeos…). Recordeu que a la fotografia o al vídeo ha d’aparèixer ben visible un full amb el vostre nom fet amb un bon gruix de traç.

 

I. Plantejament de l’activitat als alumnes i agrupació per parelles

Evidència del treball final 

Penjat final penjat a Youtube (On treballen els dos integrants)

Text instructiu de com tornar a muntar la placa base i els seus components d’un PC HP.

Edició en un treball, inclou els ingredients i els passos. A més a més el vídeo està penjat a Youtube i en ocult.

Un altre cas semblant.

Careta d’entrada del treball. També penjat a Youtube i amb el vídeo ocult.

Vídeo amb comentaris propis del llenguatge de les xarxes socials.

Text instructiu per aprendre a jugar a escacs peça per peça.

Vídeo instructiu editat per aprendre a fer manualitat amb resina Epoxy.

Ús d’eines de cuina del taller del centre.

Vídeo instructiu de com muntar una placa base mini a una pantalla.
2. Reflexió final
Reflexioneu sobre com ha anat l’activitat. Heu treballat els objectius esperats? Com heu vist al vostre alumnat? Quines evidències heu observat referides al treball de la competència digital?

La realització de receptes o construccions de mobles en format vídeo seguint el format de text instructiu ha resultat ser molt beneficiosa per als alumnes de segon d’ESO. Treballant en parelles equilibrades, seleccionades pel professor, els alumnes han pogut col·laborar i aprendre mútuament. La majoria dels objectius plantejats s’han complert satisfactòriament, ja que els alumnes han demostrat una millora notable en les seves habilitats de comunicació, treball en equip i seguiment d’instruccions detallades.

Un cas positiu és el de la parella formada per l’Anna i la Duna, que van demostrar una excel·lent coordinació i creativitat en la seva presentació en vídeo. Van dividir les tasques de manera eficient i van aconseguir un resultat final òptim. D’altra banda, un cas negatiu és el de la Maria i el Joan, que van tenir dificultats per comunicar-se i repartir les tasques de manera equitativa, cosa que va afectar la qualitat del seu vídeo.

Tot i aquests èxits, he detectat que potser m’he centrat massa en el producte final i han mancat evidències del procés de treball. En el futur, seria beneficiós incloure més activitats que permetin als alumnes documentar i reflexionar sobre el seu procés d’aprenentatge, assegurant així un desenvolupament més integral de les seves competències.