He implementat la metodologia del flipped classroom en una classe de primer d’ESO i he utilitzat l’eina Additio per avaluar els resultats. El flipped classroom és una estratègia educativa que inverteix el model tradicional d’ensenyament: els estudiants primer aprenen els continguts teòrics a casa, a través de vídeos o altres materials en línia, i després dediquen el temps de classe a activitats pràctiques, debats i resolució de problemes.

(Amb els llums tancats el full es veia molt poc, per això vaig fer aquesta fotografia identificativa amb el tablet)

Per què he escollit la metodologia Flipped Classroom?

  1. Aprenentatge Actiu i Col·laboratiu: En el flipped classroom, el temps de classe s’aprofita per fomentar la participació activa dels estudiants mitjançant activitats que requereixen la seva implicació directa. Els alumnes aporten i presenten informació a través del seu propi procés d’aprenentatge.
  2. Personalització de l’Aprenentatge: Aquesta metodologia permet que cada estudiant aprengui al seu propi ritme. Els materials es poden revisar tantes vegades com sigui necessari, la qual cosa és especialment beneficiós per a aquells alumnes que necessiten més temps per entendre certs conceptes.  A més els alumnes que fan la classe poden aportar noves formes de transmetre el coneixement als seus iguals.
  3. Millora de les Competències Digitals: El flipped classroom fomenta l’ús de recursos digitals, la qual cosa contribueix a desenvolupar les competències digitals dels estudiants. Aquests adquireixen habilitats per buscar informació, utilitzar eines tecnològiques.
  4. Desenvolupament de Capacitats Crítiques i Creatives: En aquest entorn, els estudiants no només memoritzen informació, sinó que aprenen a aplicar-la, analitzar-la i crear noves idees. Les activitats de classe poden incloure resolució de problemes, execicis orals i a més a més fomenten la potenciació de les seves capacitats comunicatives.
  5. Major Implicació i Motivació dels Estudiants: Quan els estudiants són responsables del seu propi aprenentatge i veuen la rellevància de les activitats de classe, la seva motivació i implicació augmenten. Són més propensos a participar activament i a gaudir del procés d’aprenentatge.

Avaluació amb Additio

L’eina Additio ha estat clau per avaluar l’eficàcia del flipped classroom. A més a més els alumnes tenen la rúbrica des del principi per poder saber com han de de ressoldre aquesta situació. Amb Additio, he pogut:

  • Registrar i organitzar les notes: He tingut una visió clara del progrés de cada estudiant, registrant les seves notes de les activitats pràctiques i teòriques.
  • Seguiment personalitzat: Additio m’ha permès fer un seguiment individualitzat, identificant quins estudiants necessitaven més ajuda i ajustant les activitats en conseqüència.
  • Avaluar Competències a través de rúbriques acordades amb tot el departament: He pogut avaluar diverses competències, no només acadèmiques, sinó també socials i digitals, donant una visió integral del desenvolupament dels estudiants.
  • Comunicar amb les Famílies: He facilitat la comunicació amb les famílies, informant-los del progrés dels seus fills i de les activitats que realitzaven a classe a través de la vinculació al Classroom i iEduca.

Per altra banda també cal considerar el procés de retroacció/feedback amb l’alumnat després d’acabar la tasca. En el meu cas fem:

1. Revisió del material:  Comprovem si el material aportat per l’alumne és correcte i ben presentat i compleix l’objectiu d’aprentatge de la “seva classe”.

2. Reconeixement i comentaris dels companys i el professor: Destaquem els aspectes positius de la seva feina. Per exemple, “He vist que  has entès molt bé els diferents tipus d’adjectius. Ben fet!”

3. Comentaris i avaluació de la tasca per part de l’alumne: L’alumne comenta les dificultats que ha trobat i com ho ha fet per superar-les. Així podem arribar a…

4 Propostes de millora: Després dels aspectes millorem comentem els aspectes que podrien millorar per fer la Flipped Classroom excel·lent. Han de ser propostes en positiu. Per exemple: “El negre és millor color de font que el groc en un fons blanc, prova-ho!”

5. Projeccció de la rúbrica de professor: El professor projecta la rúbrica i proposa la nota segons el que ha vist. Els alumnes públic comenten en quins aspectes estan d’acord i en quins no i intentem arribar a acords. Si s’arriba a un acord per part de tots els presents aquella és la nota que roman. Sabent el perquè els alumnes saben com aconseguir una nota igual o superior en les seves futures “Flipped classroom”.