He escollit “Primera tasca possible: adaptació digital per a un alumne o un grup reduït d’alumnes”.
I, Triar una adaptació digital per a un alumne o un grup reduït d’alumnes
En Diego López (nom fictici) és un alumne de segon d’ESO amb trastorn de l’espectre autista agut i una alta sensibilitat als estímuls acústics. Aquestes condicions li provoquen dificultats significatives per a concentrar-se en un entorn escolar típic, especialment en una classe de 32 alumnes on hi ha 5 estudiants molt disruptius (és un grup de segon d’ESO on tots els grups estan fets de manera heterogènia i en Diego no pot acudir més hores al SIEI o estar amb la vetlladora).
Dificultats d’en Diego López a la classe
- Dificultats de pensament abstracte: En Diego té problemes amb el pensament abstracte per culpa del seu TEA. Quan hi ha moltes opcions obertes es col·lapsa i no sap què triar o com deduir-ne la tria correcta. Això aplicat al tema que ens ocupa, l’anàlisi sintàctica (Categories, sintagmes i funcions com el subjecte, predicat, CD, CI, CN i els diferents CC) fa que tingui dificultats en el tercer trimestre per desenvolupar-se en l’assignatura.
- Hipersensibilitat als estímuls acústics:
- Soroll de fons: Els sorolls constants, com comentaris en veu baixa, rialles, moviments de cadires i altres sons típics d’una classe nombrosa, afecten molt negativament en Diego. La seva sensibilitat acústica fa que fins i tot sorolls que podrien ser mínims per a altres estudiants esdevinguin una distracció aclaparadora per a ell.
- Interrupcions sobtades: Els crits/sorolls o comentaris disruptius dels 5 alumnes són especialment problemàtics. Aquestes interrupcions sobtades poden sobresaltar en Diego i fer-lo sentir ansiós, dificultant encara més la seva concentració.
- Dificultats per a concentrar-se:
- Estímuls múltiples: En Diego pot tenir problemes per filtrar la informació rellevant dels estímuls irrellevants. Això significa que pot distreure’s fàcilment amb qualsevol soroll o moviment al seu voltant, impedint-li seguir les explicacions del professor o les activitats de classe.
- Reaccions a la disrupció:
- Estrès i ansietat: La presència d’alumnes disruptius augmenta els nivells d’estrès i ansietat en Diego. Això pot manifestar-se en conductes d’autoprotecció, com tapar-se les orelles, tics arrítmics, convulsions o intentar aïllar-se, cosa que encara el desconnecta més del procés d’aprenentatge.
- Desconnexió de la classe: Per intentar gestionar l’ansietat i el soroll, en Diego pot buscar maneres de desconnectar-se mentalment (pensar què farà després, pensar en el videojoc que jugava ahir, pensar en una pel·lícula que li agrada…), cosa que li impedeix participar activament o realitzar les activitats avaluatives.
Per aquest motiu i seguint les directrius del punt 5.2 del curs i l’aparat 1.3. Els recursos digitals per a la inclusió, he decidit utilitzar un dels Entorns Virtuals d’Aprenentatge (EVA) per ajudar-lo amb una adaptació individual.
En aquest sentit l’adaptació ha estat passar d’un examen clàssic a un millor per a ell. L’examen clàssic seria el típic cas d’un examen d’anàlisi de frases on només li donem una frase treballada a classe perquè en faci el sistema de calaixos des de la categoria al sintagma i després a la funció.
L’examen original seria aquest:
https://docs.google.com/document/d/1R2gB-tF5DMdHbNv0i_9YP500kh0lFKk3QMp7fl4zBzk/edit?usp=sharing
II. Aplicar l’adaptació triada en l’activitat
Però l’hem canviat per aquest on treballem el mateix contingut però amb respostes tipus test i acotant molt més la paraula treballada i les possibilitats. Així evitem que en Diego estigui col·lapsat per les possibilitats i hagi de fer la feina de deduir de les opcions donades, no de tota la gramàtica en català.

https://docs.google.com/document/d/1ZASWkQ75z700AyhSg2zVkQVp1N5tQgEUGczch0H-fNk/edit?usp=sharing
Ara passem aquest examen a un formulari de Google Forms i el pengem al Classroom perquè només ell el pugui veure i resoldre. Així li podem donar l’examen preparat per a les seves necessitats i el pugui fer amb la vetlladora o durant alguna hora que puguem tenir un suport extern o un altre professor especialista de suport.

https://docs.google.com/forms/d/1oI1TxRybjx62YqN10LxmhnDGsxoM8_G1VUiClGiKZUo/prefill
Recollir evidències
Pengem la tasca al Classroom, és una tasca privada així que no la col·locarem en cap tema nou perquè els alumnes no puguin saber de la seva existència. Només la compartirem amb en Diego perquè hi pugui accedir una estona lliure que té amb l’orientadora del centre en un despatx d’atenció a les visites.

L’alumne fent la tasca amb un ordinador:


El resultat registrat:

Reflexió
Com a professor, he estat content amb el resultat de l’adaptació per en Diego tot i que ha costat molt trobar l’espai i el temps on pogués fer la tasca com l’havia pensat. M’he adonat de com difícil és trobar en el sistema d’educació pública un espai adequat pels alumnes TEA.
Pel que fa a la realització de la prova ell ho considera com que ha estat una transició notablement beneficiosa, a més a més li agraden els ordinadors i és un entorn on s’hi sent més segur.
Aquí està la meva reflexió personal sobre els avantatges d’aquesta metodologia:
- Personalització de l’entorn d’aprenentatge: Amb Google Forms, puc adaptar l’examen per satisfer les necessitats específiques. Puc incloure preguntes de diverses formes i formats de resposta de manera que he pogut solucionar el problema de col·lapse de l’alumne amb respostes tancades. També podria aprofitar més l’apartat multimèdia però per les qüestions d’estímuls i atenció d’en Diego he preferit quedar-me al text pur.
- Flexibilitat en el temps i l’espai: Google Classroom ofereix la possibilitat de programar els exàmens de manera flexible, permetent als alumnes completar-los en un moment i lloc que els sigui més còmode. Això m’ha permès superar un dels principals problemes que té en Diego amb la seva sensibilitat auditiva.
- Control sobre l’entorn d’avaluació: Amb Google Forms, puc personalitzar l’entorn d’avaluació per minimitzar les distraccions i reduir l’ansietat. Puc ajustar les configuracions de visualització i interacció, l’eliminació d’elements distractors (el mode bloqueig permet evitar trampes o distraccions), per crear un entorn més estructurat i accessible.
- Retroalimentació immediata i suport: Un dels avantatges més importants és la capacitat d’oferir retroalimentació immediata després de completar l’examen o durant les proves amb la correcció automàtica. Així l’alumne pot corregir sobre la marxa i jo puc proporcionar comentaris específics sobre les respostes dels alumnes, destacant els seus èxits i oferint orientació sobre com millorar en àrees específiques.
- Promoció de la independència i l’autonomia: Utilitzar tecnologies com Google Forms i Google Classroom fomenta la independència i l’autonomia dels alumnes amb autisme. Els permet prendre el control del seu aprenentatge i gestionar les seves tasques d’avaluació de manera més autònoma, cosa que és crucial per al seu desenvolupament i creixement personal.
En resum, utilitzar Google Forms i Google Classroom per a exàmens ha estat una experiència positiva. Aquestes eines ofereixen una manera flexible i personalitzada per avaluar el seu aprenentatge de manera efectiva, alhora que promouen la seva independència i autonomia. Voldré continuar explorant com aquestes tecnologies poden seguir millorant l’experiència educativa dels meus alumnes amb necessitats especials.
Deixa un comentari