La ponència que he escollit és la següent: Àrea 3: Ensenyament-Aprenentatge: Competència de l’àrea, ponència Dra. Marta Flores sobre Aprenentatge entre iguals i experiències de centres. 

He escollit aquesta ponència perquè penso que un dels aspectes en què em cal millorar a l’aula a l’hora d’utilitzar les eines digitals és en fomentar la col·laboració i l’aprenentatge entre iguals, fomentant d’aquesta manera que l’alumnat se situï al centre de l’aprenentatge i millorant la col·laboració i la cooperació entre ells, allunyant-los de la competitivitat que moltes vegades observo a les aules. 

En aquesta presentació, es defineix la tutoria entre iguals com una estratègia d’inclusió en la qual un dels alumnes actua com a tutor i l’altre com a tutoritzat. L’alumne que fa de tutor aprèn a través de la preparació i l’explicació que realitza i, l’alumne tutoritzat, rep un suport constant que facilita un aprenentatge significatiu.  

En aquesta ponència ens presenten un projecte d’innovació titulat “Parlem amb… Talking to…”. Aquest projecte consisteix en un intercanvi lingüístic en línia. En aquest, participen alumnes de cicle superior d’escoles catalanes i escoceses. Els alumnes són tutors en la seva llengua materna i tutoritzats en la llengua estrangera. Consisteix en que l’alumnat català ha de preparar presentacions en anglès per exposar a la seva parella escocesa, el qual li corregirà i li dirà aspectes de millora. Així mateix, l’alumnat escocès elaborarà presentacions en castellà que seran corregides per la seva parella catalana. 

Relaciono aquesta ponència amb la meva pràctica docent perquè considero que és un projecte que puc incorporar a l’aula amb facilitat. A l’escola on treballo, l’anglès és la segona llengua estrangera, el que fa que el nivell de l’alumnat sigui una mica més baix i, moltes vegades, es mostrin insegurs i amb dificultats per parlar-ho. Això, també fa que sigui complicat aplicar estratègies de tutoria entre iguals. En canvi, amb aquest projecte considero que l’alumnat podria obrir-se una mica més i esforçar-se per parlar en anglès. D’altra banda, el fet de poder ser també tutors en castellà considero que els aportaria més seguretat i confiança, repercutint positivament en la seva autoestima. A més, valoro positivament que l’alumnat tingui a la seva disposició materials que els ajudin a elaborar la seva presentació, adjuntant també vocabulari i formes gramaticals apropiades a l’edat, crec que la creació de dossiers d’aquest tipus em podria ser de gran utilitat per a la meva tasca docent. Per últim, vull destacar la importància de reflexionar amb l’alumnat sobre aquells aspectes que han après, ja que considero que poden ajudar-los a consolidar els seus aprenentatges. Tot aquest conjunt de pràctiques educatives penso que em poden ajudar a millorar la meva tasca com a docent i, també a facilitar al meu alumnat l’aprenentatge de l’anglès. 

En relació a la competència digital, penso que aquest projecte és molt potent, ja que els apropa a eines digitals per a la creació de presentacions i també a les trucades en línia, cada vegada més freqüents.