Actualment, en la pràctica docent, crec que és fonamental integrar la tecnologia, mitjançant estratègies metodològiques que fomentin la participació activa de l’alumnat. Utilitzar eines interactives com qüestionaris en línia, fòrums de discussió o aplicacions de gamificació, per exemple, permet que els estudiants treballin de manera més autònoma i motivada, i fa possible una millor personalització de l’ensenyament.
Com a professora d’anglès a l’etapa de secundària, faig servir les eines digitals diàriament, i alguns punts forts i febles que podria considerar en la meva pràctica docent, són els següents:
Punts forts de la pràctica docent digital
- Ús de plataformes digitals diverses per a la personalització de l’aprenentatge: Una de les meves fortaleses és l’ús eficient de plataformes com Classroom, Burlington App (des d’on accedim als llibres i exercisis) i la plataforma Big Challenge per gestionar i organitzar el material d’aprenentatge. Aquestes eines permeten proporcionar un seguiment individualitzat a cada alumne, ja que puc adaptar les tasques a les necessitats concretes dels estudiants i, alhora, tenir una visió detallada del seu progrés. La facilitat de retroalimentació immediata a través de Classroom o Ieduca ajuda a mantenir una comunicació fluida amb els alumnes i famílies.
- Gamificació per augmentar la motivació: El fet d’utilitzar eines com Kahoot, Quizizz, Wordwall i Blooket és una altra de les meves fortaleses. Les dinàmiques de gamificació són una forma molt efectiva de mantenir els estudiants motivats i actius durant les classes d’anglès, i a través d’aquestes plataformes posem en pràctica habilitats com la comprensió oral i lectora. Aquestes aplicacions em permeten crear jocs interactius i competitius que permeten treballar el repàs de continguts explicats a l’aula de manera divertida i estimulant.
Possibles millores a la meva pràctica docent digital
- Incloure plataformes digitals d’ús real de la llengua: Una de les àrees on puc millorar és la inclusió de plataformes digitals per afavorir la interacció amb alumnes d’altres centres, com e-Twinning. Aquest tipus d’iniciatives permetria als meus estudiants practicar l’anglès en contextos reals, mitjançant intercanvis lingüístics amb joves d’altres països. A més, aquestes plataformes ofereixen la possibilitat de treballar en projectes col·laboratius, la qual cosa no només millora les habilitats lingüístiques, sinó que també fomenta el desenvolupament de competències socials i digitals.
- Fomentar la col·laboració en línia entre els estudiants: Encara que els alumnes utilitzen plataformes digitals per lliurar tasques, crec que caldria potenciar més la col·laboració entre ells en activitats en línia. Fer servir eines com forums per a activitats de grup podria ser una bona manera de fomentar el treball en equip i el debat, millorant les seves habilitats comunicatives.
- Fomentar l’ús d’aplicacions d’aprenentatge adaptatiu: Una altra mesura seria la integració d’aplicacions d’aprenentatge adaptatiu, com Duolingo, per personalitzar l’aprenentatge de l’anglès segons el ritme i les necessitats de cada estudiant. Aquest tipus d’eines tenen un sistema de seguiment que permet veure el progrés dels estudiants.
- Fomentar l’autonomia de l’alumne: Per promoure una major autonomia en l’aprenentatge, crec que seria beneficiosa la creació d’activitats on els estudiants siguin els responsables de generar els seus propis recursos digitals. Per exemple, podrien crear i editar podcasts, vídeos o fins i tot revistes digitals, de manera que no només consumeixin contingut (com llegir o escoltar), sinó que també dissenyin i produeixin el seu propi material.
Conclusió de les reflexions
La meva pràctica docent digital és força eficaç per a l’organització del contingut i la motivació dels estudiants. Els recursos digitals permeten una gran flexibilitat i personalització en l’ensenyament, i la gamificació és una eina poderosa per mantenir els alumnes interessats. No obstant això, crec que hi ha aspectes que puc millorar, especialment pel que fa a la inclusió de més recursos multimèdia i a fomentar l’autonomia de l’alumnat, de manera que el seu rol sigui més actiu i no tan passiu.
Formació escollida i justificació
He escollit la formació “Cocreació de situacions d’aprenentatge amb IAG i que explorin la IAG “. Tenint en compte que un dels aspectes que vull millorar és l’autonomia digital de l’alumnat, crec que em pot ajudar a crear tasques i recursos més interactius i innovadors, que impliquin els estudiants de manera més activa, per exemple, creant contingut com textos, vídeos o altres recursos multimèdia.
Una de les possibles millores que puc treballar amb aquesta formació és l’optimització dels recursos digitals en les sessions d’anglès com a llengua estrangera. A través d’ eines d’IAG, m’agradaria aprendre a personalitzar l’aprenentatge, adaptant les activitats als interessos i nivell de cada alumne, ja que la diferència de nivells és un dels problemes més comuns quan ensenyem aquesta matèria.
Deixa un comentari