- Situació d’ensenyament-aprenentatge seleccionada i contextualització
La situació d’aprenentatge que explicarem s’emmarca dins de la unitat didàctica “Books and Films” corresponent a l’assignatura d’anglès com a llengua estrangera de 4t d’ESO. Aquesta unitat té com a objectiu principal aprendre el vocabulari específic relacionat amb el món dels llibres i les pel·lícules, així com millorar l’expressió escrita i oral en anglès a través de recomanacions i ressenyes.
Per contextualitzar l’ús de les tecnologies digitals, es planteja una tasca pràctica i significativa per a l’alumnat: la creació, per parelles, d’un compte de Twitter. A través d’aquest compte, els alumnes compartiran recomanacions, breus resums i opinions sobre llibres i pel·lícules que hagin llegit o vist recentment. Hauran de fer servir el vocabulari de la unitat (genre, audience, director, cast, plot, review…) i practicar la comunicació escrita en anglès. A més, interactuaran entre ells mitjançant m’agrades, comentaris i retuits.
La finalitat és apropar-los a una xarxa social amb una funció comunicativa diferent de la que acostumen a fer servir habitualment (Instagram), potenciant la capacitat de síntesi, la comunicació efectiva i el treball col·laboratiu en un entorn digital.
2. Competència digital treballada
La competència digital principal que es treballarà en aquesta SA és la relativa a “Comunicació, col·laboració i ciutadania digital”. Aquesta competència inclou saber comunicar-se en entorns digitals de manera eficaç i adequada, col·laborar amb altres usuaris i comprendre els aspectes ètics i legals associats a l’ús de les tecnologies. En segon pla, també es treballen altres competències com ara la creació de contingut digital i el foment d’un ús segur i responsable de les xarxes socials.
3. Coneixements, habilitats i actituds
Pel que fa als coneixements, els alumnes aprendran el funcionament bàsic de Twitter (com es crea un compte, com es redacta una publicació, què són les etiquetes i les mencions, etc.). També es treballaran conceptes relacionats amb la privacitat i el respecte en línia.
En relació amb les habilitats, l’alumnat posarà en pràctica la seva capacitat de síntesi i redacció en anglès, l’ús del vocabulari específic de la unitat, la selecció d’informació rellevant per fer recomanacions i la interacció digital adequada amb altres usuaris en relació a la xarxa social escollida, en aquest cas, Twitter.
Quant a les actituds, es promourà el respecte a les opinions dels altres, la responsabilitat en la comunicació en línia, la capacitat de treballar en parella i de col·laborar activament amb altres companys a través de la interacció en xarxa.
4. Nivell d’aplicació de la pràctica
La pràctica plantejada requereix diferents nivells d’aplicació de la competència digital. En primer lloc, els alumnes, després d’una sessió de formació, hauran de conèixer el funcionament bàsic de Twitter i els seus elements principals. En segon lloc, caldrà que posin en pràctica habilitats relacionades amb la selecció d’informació rellevant, la síntesi de continguts, la redacció clara i el disseny de publicacions amb un contigut visual i atractiu. També s’estimularà la capacitat d’analitzar de manera crítica la qualitat i la rellevància dels continguts publicats, així com de reflexionar sobre els usos responsables de les xarxes socials. Finalment, es promourà el treball en equip, tant en la producció per parelles de les publicacions com en la interacció i debat amb les altres parelles de la classe.
5. Requisits tècnics i eines necessàries
Per dur a terme aquesta proposta didàctica, serà necessari disposar de dispositius amb connexió a internet (ordinadors o tauletes a classe). És recomanable que l’alumnat creï comptes ficticis o gestionats de manera conjunta per motius de seguretat i privacitat.
Els requisits tècnics bàsics que caldrà desenvolupar inclouen: crear i configurar un compte, redactar i publicar tuits, incloure imatges i etiquetes, seguir altres comptes, interactuar amb les publicacions d’altres i entendre la dinàmica pròpia d’aquesta xarxa social. A més, treballaran aspectes com l’adequació del llenguatge, la qualitat de les imatges i la correcció lingüística en anglès.
Conclusió
Aquesta proposta didàctica integra el contingut curricular (vocabulari i expressió escrita en anglès), la pedagogia activa (treball col·laboratiu, comunicació real) i la tecnologia digital (ús de Twitter amb una fi educativa), tenint plenament en compte el model TPACK. L’alumnat desenvolupa la seva competència digital alhora que reforça l’aprenentatge de la llengua estrangera d’una manera motivadora i real.
Deixa un comentari