Disseny d una activitat de realització a l’aula

“Crea un protocol d’actuació davant de la DANA”

Destinataris: alumnes 2n d’ESO   –   Durada 2 h

 

Enunciat:

Les notícies sobre desastres medioambientals que transcorren avui dia ens posen el repte d’actuar ràpidament i estar preparats com a societat. Així mateix, també ens demostren que els joves sou una part fonamental d’aquest engranatge i que us heu de posar en acció per contribuir al canvi.

Per això, avui treballareu en equip per dissenyar un protocol d’actuació digital que pugui ajudar a la comunitat a comprendre què és un desastre com la DANA, quins són els riscos associats i com podem actuar abans, durant i després d’una situació d’aquest tipus.

El vostre objectiu serà crear una infografia utilitzant eines digitals, que pugui ser útil per conscienciar i preparar altres persones del nostre entorn. Cada grup abordarà un aspecte clau i haurà de treballar de manera cooperativa, assumint rols diferents i aconseguint que el resultat sigui més que la suma de les parts. Esteu preparats per fer un pas endavant i demostrar que vosaltres també podeu marcar la diferència?

Competències transversals:

  • Competència ciutadana.
  • Competència emprenedora.
  • Competència personal, social i d’aprendre a aprendre.
  • Competència digital.

Objectius d’aprenentatge:

  • Comprendre què és un desastre medioambiental, tipologies, impacte en la població i en el territori. Conèixer el fenomen de  la DANA i quines han estat les seves conseqüències.
  • Dissenyar una resposta pràctica amb impacte positiu per la comunitat en la que es posi de manifest la iniciativa ciutadana i la capacitat d’organització. 
  • Promoure el treball col·laboratiu a través de l’assumpció de rols i la creació d’un projecte compartit. 
  • Utilitzar eines digitals per crear una infografia interactiva que sigui entenedora i atractiva. 
  • Practicar habilitats de treball en grup, comunicació, escolta i presa de decisions.

Recursos digitals:

  • Canva: infografia de les tasques a realitzar. 
  • Google Docs: per organitzar les idees i distribuir tasques dins del grup. 
  • Pissarra digital per presentar davant la resta de la classe.

Tasques:

Contextualització:

Breu explicació del fenomen de la DANA (causes, efectes i exemples). 

Mostra d’exemples d’infografies amb diferents eines digitals perquè els alumnes vegin què poden crear.

Organització dels equips:

Es divideixen en grups de 4-5 alumnes i es distribueixen rols. Cada grup assumeix un d’aquests subtemes:

Què és la DANA i per què es produeix.

Com prevenir riscos en la comunitat.

Què fer durant l’emergència.

Com ajudar després d’un desastre.

Elaboració:

  • Google Docs: cada grup redacta el contingut principal del seu apartat.
  • Canva, Prezi, Genially: dissenyen una infografia interactiva amb els textos i imatges seleccionats.

Presentació del treball:

Cada grup mostra la seva infografia a la pissarra digital o projector, explicant breument el seu contingut. En cas que no hi hagi cap dels dos dispositius a l’aula poden compartir l’enllaç amb la resta de companys.

Debat final:

  • Reflexió grupal sobre què han après i com la seva aportació pot ajudar la comunitat.
  • Es finalitza a mode de qüestionari amb preguntes per respondre conjuntament a l’aula i tancar el període de reflexió.

Disseny d’una activitat de realització autònoma a casa

  “El poder de la paraula: aprenent de les estratègies de comunicació no violenta”

Destinataris: alumnes 4t d’ESO   –   Durada 4 sessions

Enunciat:

Arrel del brot víric que s’ha produït a l’institut les classes es fan des de casa durant 15 dies per evitar una major propagació. La simptomatologia és lleu i per tant això no ens impedeix aprendre i treballar en equip! Durant aquesta setmana, descobrirem com la comunicació no violenta (CNV) ha ajudat a resoldre conflictes socials arreu del món. Posarem tota la nostra atenció a conèixer d’aprop aquesta estratègia i per tant romandre positius i esperançats ara que ho necessitem més que mai. 

El vostre repte és investigar un cas real d’èxit de comunicació no violenta i reflexionar sobre com podem aplicar aquestes estratègies a la nostra vida quotidiana, especialment en un moment història com l’actual amb tants conflictes esclatant arreu, on el diàleg és més important que mai. Finalment, treballareu en equip, a través de recursos digitals, per crear una presentació interactiva o un vídeo explicatiu.

Tota la feina es farà des de casa, col·laborant a través de Google Meet, Padlet, Canva o Genially. El projecte final es presentarà en una sessió virtual, amb temps per al debat i la reflexió conjunta.

Competències transversals:

  • Competència ciutadana.
  • Competència personal, social i d’aprendre a aprendre.
  • Competència digital.

Objectius d’aprenentatge:

  • Comprendre el concepte i els principis de la comunicació no violenta (CNV).
  • Investigar casos reals en què la CNV ha contribuït a solucionar conflictes.
  • Desenvolupar habilitats per aplicar estratègies de CNV en la vida quotidiana i en un entorn virtual.
  • Practicar el treball col·laboratiu utilitzant eines digitals des de casa.

Recursos digitals:

  • Google Meet: per a sessions virtuals amb el docent i per treballar en equip.
  • Padlet: per compartir idees, reflexions i recursos de manera col·laborativa.
    Canva o Genially: per crear una presentació visual o un vídeo explicatiu.
  • Classroom o Moddle en el que la docent comparteix les indicacions de l’exercici a través d’un Genially

Tasques:

Sessió 1

La docent orientadora explica l’activitat en una sessió virtual via Google Meet.

  • S’introdueixen els principis bàsics de la CNV (empatia, escolta activa, resolució pacífica de conflictes) amb exemples concrets de l’últim segle. 
  • Al Moddle o Classroom hi ha una guia de l’activitat, amb material de consulta i fonts per poder realitzar la tasca d’investigació.
  • Es divideix la classe en grups (3-4 alumnes per grup) creant sales a través de Google Meet, i cada grup rep assignat una temàtica d’estudi (ex. lluita pels drets civils, conflictes veïnals resolts pacíficament, diàleg intercultural).
  • Cada grup obre un espai compartit a Padlet per organitzar idees i materials.

Sessió 2

  • Cada grup investiga el seu cas d’estudi a través d’Internet.
  • Els membres del grup comparteixen recursos i reflexions al Padlet.
  • Es comença a preparar la presentació interactiva o el vídeo utilitzant Canva o Genially.
  • Es coordinen via Google Meet per organitzar el treball i promoure la participació de tothom. La docent va entrant alternant la seva participació a les sales per poder oferir orientacions i acompanyament. 

Sessió 3

  • Cada grup revisa el seu treball i té el temps per finalitzar-lo.
  • La docent participa a les sessions virtuals alternant sales per resoldre dubtes i poder donar el vist-i-plau de la presentació.
  • Es fan ajustos finals i es prepara el projecte per a la presentació.

Sessió 4

  • Sessió final a Google Meet: cada grup presenta la seva feina (presentació o vídeo).
  • Després de cada presentació, es realitza un debat per reflexionar sobre com podem aplicar les estratègies de CNV al nostre context personal i escolar, especialment durant aquesta situació de classes a distància.

 

Reflexió personal de l’ús d’eines digital a l’aula o per activitat autònoma fora de l’aula

Personalment crec que les dues situacions possibles pel disseny d’activitats, ja sigui a l’aula o bé a distància, requereixen una anticipació de l’escenari i per tant dels aspectes claus a tenir en compte per afavorir una bona evolució de l’activitat i, per tant, una consecució satisfactòria dels objectius plantejats.

Així doncs, en primer lloc, l’activitat d’aula ens posa com a docents el repte de poder proposar una dinàmica suficientment motivadora, estructurada i clara per tal que l’alumnat no es dispersi durant la mateixa, que pugui captar el seu interès i que l’ús de les eines digitals no suposi un element distractor sinó que es puguin emprar amb finalitat educativa i satisfactòria. Amb aquesta finalitat és imprescindible l’organització del grup a través de l’assignació de rols, els quals poden ser flexibles en següents ocasions, així com també que el tema de treball sigui d’interès general i afavoreixi que l’alumnat es mantingui actualitzat sobre fenòmens que són del seu interès i activar-los no tan sols en la destresa del treball col·laboratiu sinó també de la seva pròpia capacitat de participació com a ciutadans del món actual. Les eines digitals, per tant, esdevenen el vehicle i també la finalitat, podent crear protocols que romanguin i permetin que la seva feina trascendeixi l’aula i, fins i tot, en futures sessions puguin fer arribar el seu treball a entitats de treball social per tal de poder compartir les seves idees. 

En segon lloc, en canvi, l’activitat plantejada ha de ser suficientment clara per tal que pugui tenir continuïtat durant diverses sessions. Es pretén promoure el treball autònom i l’autoregulació del grup, pel que es requereix poder posar a l’abast unes instruccions de consulta a la que l’alumnat pugui recórrer. Així mateix, la plataforma de videotrucades permet crear sales de treball a través de les quals la docent vagi alternant la seva presència, resolent dubtes i encoratjant el grup en la consecució del seu objectiu, reforçant positivament el seu progrés i oferint orientacions concretes. Així mateix, les plataformes no tan sols permeten mantenir el grup connectat malgrat la situació excepcional de confinament, sinó que l’eina Padlet també aproxima cada alumne als materials creats per la resta de companys, creant com a producte final un coneixement compartit i una galeria com a futura font de consulta.