M1A2_Mètodes d’integració de les tecnologies digitals que he dut a terme en la meva pràctica docent.

URL del seminari escollit: https://projectes.xtec.cat/xtcd/competencia-digital-docent/sessions-2021-22/sessio-4-area-4-avaluacio-i-retroalimentacio/

Per què he escollit aquest seminari? 

He triat la ponència d’Anna Espasa i Teresa Guasch sobre Avaluació i retroalimentació en entorns digitals perquè, segons el meu informe de SELFIE for TEACHERS, aquesta és una de les àrees en què tinc més marge de millora. Tot i que ja faig servir algunes eines digitals per avaluar els meus alumnes, crec que podría aprofundir en estratègies més efectives per proporcionar un feedback més immediat i útil, així com utilitzar millor les dades per adaptar la meva pràctica docent. 

A més, en l’ensenyament de les matemàtiques, la retroalimentació és clau per ajudar els alumnes a comprendre els errors i millorar les seves estratègies de resolució de problemes. Per això, considero que aquest seminari em pot aportar eines i coneixements per optimitzar aquest procés. 

Quins aprenentatges m’ha aportat? 

Durant el seminari, he après la importància de diferenciar entre avaluació per a l’aprenentatge i avaluació de l’aprenentatge, i com les eines digitals oden facilitar la primera. També he descobert diverses estratègies per millorar la qualitat de la retroalimentació, com ara: L’ús de rúbriques digitals interactives per fer que els alumnes s’impliquen en el seu propi procés d’avaluació. 

L’aplicació d’eines com portafolis electrònics o panells de seguiment per fer un seguiment més precís de l’evolució de cada alumne. 

La importància de combinar diferents formats de retroalimentació (escrita, àudio, vídeo) per adaptar-se millor a les necessitats dels alumnes. 

A més, he après com utilitzar les dades obtingudes a partir d’eines d’avaluació digital per detectar patrons d’aprenentatge i ajustar la meva metodologia en conseqüència. 

Amb quin aspecte de la meva pràctica docent el relaciono? 

Relaciono aquest aprenentatge especialment amb la manera com avaluo el progrés dels meus alumnes en matemàtiques. Fins ara, la majoria de les meves avaluacions han estat sumatives, basades en proves escrites. Amb les eines i estratègies apreses en aquest seminari, vull començar a introduir més avaluació formativa, on els alumnes puguin rebre un feedback continu i millorar les seves habilitats al llarg del procés d’aprenentatge. 

Per exemple, puc integrar rúbriques digitals en activitats de resolució de problemes, utilitzar qüestionaris autoavaluatius i fomentar l’avaluació entre iguals mitjançant eines col·laboratives en línia. Això no només ajudarà els alumnes a identicar els seus punts forts i febles, sinó que també els donarà més autonomia en el seu aprenentatge. 

Conclusions 

Aquest seminari m’ha fet reexionar sobre la importància de la retroalimentació en l’aprenentatge i com les eines digitals poden millorar-la signicativament. Ara tinc clar que vull: Experimentar amb eines digitals per oferir una avaluació més personalitzada i adaptada a cada alumne. 

Potenciar l’autoavaluació i l’avaluació entre iguals perquè els alumnes es responsabilitzin més del seu aprenentatge. 

Analitzar les dades d’aprenentatge per prendre decisions més informades sobre la meva metodologia. 

Crec que la incorporació d’aquestes estratègies em permetrà millorar tant la meva pràctica docent com l’experiència d’aprenentatge dels meus alumnes.