En la meva opinió, un/a DOCENT DIGITALMENT COMPETENT és aquell/a que sap utilitzar les tecnologies digitals de manera efectiva i responsable per tal de millorar l’aprenentatge de l’alumnat i per preparar-lo per als reptes de la  societat digital actual.

A continuació passo a detallar els aspectes tècnics o metodològics, que en la meva pràctica docent considero com a punts forts o àrees d’oportunitat per a la millora:

Punts forts:

  • Utilització de diferents eines i recursos digitals per a la planificació i impartició de les classes.
  • Integració de la tecnologia digital en la metodologia didàctica per afavorir la participació activa de l’alumnat i fomentar l’aprenentatge col·laboratiu.
  • Creació i utilització de contingut educatiu digital adequat a les necessitats i característiques de l’alumnat.
  • Adaptació de les metodologies per a l’ensenyament online i la comunicació amb l’alumnat i les seves famílies.

Àrees d’oportunitat per a la millora:

  • Actualització constant dels coneixements i habilitats digitals per a l’ús efectiu de les tecnologies digitals en la pràctica docent.
  • Identificació i selecció adequada de les eines i recursos digitals que millor s’adaptin a les necessitats dels alumnes i els objectius d’aprenentatge.
  • Integració de les tecnologies digitals per afavorir la inclusió i la diversitat dins i fora de l’aula.
  • Desenvolupament de competències digitals en l’alumnat per afavorir la seva inserció en la societat digital.

Com a docents, crec que hem de reflexionar sobre la nostra pràctica docent digital i hem de identificar tant els nostres punts forts i les àrees d’oportunitat per a la millora. Això ens permetrà adaptar i millorar la nostra pràctica docent i garantir que les tecnologies digitals s’utilitzin de manera efectiva per afavorir l’aprenentatge de l’alumnat.

Per tal d’actualitzar els meus coneixements i habilitats digitals amb la finalitat de fer-ne un ús efectiu de les tecnologies digitals en la meva pràctica docent, m’ha semblat interessant la CÀPSULA FORMATIVA sobre BLENDED LEARNING, per la possibilitat de combinar la formació presencial i la formació online i oferir una experiència educativa més completa i eficaç per a l’alumnat que poden accedir al contingut del curs des de qualsevol lloc i en qualsevol moment, i també tenen l’oportunitat de treballar de forma autònoma i col·laborativa amb altres alumnes en línia.

Aquesta metodologia pot ser molt útil en contextos educatius on les restriccions de temps o d’espai poden limitar la formació presencial, com ara en entorns rurals o en zones de difícil accés.